• anon1213

Stör det dig att dela omklädningsrum med homosexuella?

(Chris Rock, jag kan inte låta bli att le när jag läser dina inlägg. Du påminner mig väldigt mycket om en av mina vänner, otroligt trevlig kille och(/men) det finns inga tvivel om att han (eller du) är en kille från grunden.)

Jag har vuxit upp som kille och mitt intryck när det gäller såna här frågor är att de i allmänhet alltid ser kvinnor på ett sexuellt sätt. ALLTID!
    Jag menar inte att det är något negativt i sig, som jag upplever det är det bara så män är, de kan vara bra eller dåliga människor och behandla folk med/utan värdighet i samma utsträckning som kvinnor men det här instinktiva tankesättet blir obehagligt om man inser att kanske en man som ser på män på det sättet tänker på samma sätt.

"Då blir ju jag kvinnan (i hans huvud)!" (Dvs sexualiserad och kanske även i mitt eget huvud avmaskuliniserad eftersom jag associerar sexuell attraktion till feminina drag snarare än maskulina och min "förståelse för andras sexualitet utgår från min egen.)

Annars är män sexuellt neutrala för heterosexuella män. Men bögar rör upp den här säkra omgivningen och män tycker i allmänhet inte om att vara osäkra (de är lite som hundar på det sättet :P)
    Sen att det faktisk i stort sett aldrig nånsin händer att en man blir antastad av en homosexuell man i ett omklädningsrum (mot hans vilja iaf) och att heterosexuella män i stort sett aldrig smiter in i kvinnornas omklädningsrum etc tyder ju på att de faktiskt har mer självkontroll än de själva ibland kan känna att de har (eller förutsätter att andra har).

Jag är dålig på att uttrycka mig och svamlar bort mig om jag försöker förklara hur jag tänker på en gång men om nån vill att jag ska förtydliga mig om något eller förklara mig bättre så ska jag försöka göra det :).

• anon1213

Chris Rock

Jag riktade inte resten av min kommentar specifikt till dig, det var bara en mer allmän iakttagelse angående varför män verkar mer obekväma med bögar än kvinnor med lesbiska (sen att det varierar på båda sidorna är en annan sak) så du behöver inte oroa dig för att du missat poängen eller nåt sånt, jag hade nog mer eller mindre ingen.

Jag håller helt med om att man ska ha rätt att inte behöva byta om bland folk av motsatt kön om det gör att man känner sig obekväm, och det gäller för både män och kvinnor. Det finns helt klart en dubbelmoral, en man riskerar att ses som mesig om han har problem med att byta om i ett unisex omklädningsrum medan ingen skulle höja på ögonbrynen om en kvinna hade problem med det.

Problemet med att jämföra det med att homosexuella byter om i samma omklädningsrum som de av samma kön är dels rent praktiskt vad man ska göra med dem annars, ska man ha särskilda gay-omklädningsrum? Ska i så fall lesbiska kvinnor och bögar byta om i samma omklädningsrum eller ska man dela upp dem ytterligare? Hur gör man när det gäller bisexuella i så fall?
    Och bortsett från det rent praktiska problemet så måste man fundera på vilka signaler som skickas oavsett hur man väljer att hantera det hela.

Att man delar upp omklädningsrum efter kön är vettigt på så sätt att det är uppenbart om någon är man eller kvinna direkt man ser dem (med ett fåtal undantag naturligtvis) och det enda sättet att undvika pinsamheter och obehag är att dela upp dem så. Dock så kan man inte se utifrån om någon är homo- eller heterosexuell så det förutsätts att alla uppför sig tillräckligt respektfullt för att ingen ska utsättas för obehag.
    Det är ingen perfekt lösning men jag kan inte på rak arm föreslå något bättre.

(Och, Chris, jag är det inte än men jag är på väg. Mycket glad att jag hittat rätt till slut men det är ett ämne för en annan tråd :) )

Jag ska läsa igenom resten av tråden nu, ber om ursäkt om jag tar upp saker som redan behandlats.

• anon1213

Har läst igenom tråden nu och måste säga att  jag håller helt med dig Chris Rock. Jag tror du beskriver ganska rättvist hur män tänker, fan jag har vuxit upp så och även om jag aldrig var en helt normal man så känner jag igen mig själv och framförallt majoriteten av alla killar jag lärt känna i det du säger. Det där med att helt stänga av den sexuella delen är nog en tjejgrej.
    Jag tror det enda man egentligen kan göra är dels visa respekt för andra i dessa situationer, homosexuell eller ej och om man väljer att byta om i allmänna omklädningsrum (själv har jag i största möjliga mån bytt om hemma, joggat hem efter att ha tränat på gym etc och duschat hemma istället) helt enkelt försöka låta bli att tänka på ifall någon annan kan tänkas spana in en när man står där med rumpan bar.
    Det är ett klurigt problem som jag inte är övertygad har någon riktigt bra lösning..

Svar på tråden Stör det dig att dela omklädningsrum med homosexuella?