• Svar på tråden Bra böcker för nybörjar-läsare
  • augustisten

Böckerna om "Uffe varulv" är fina och spännande. 

Sedan finns det en väldigt lättläst fantasyserie där första delen heter "Den försvunna staden" - många barn tycker ju att det är spännande när det är lite "magiskt" och påhittade världar.

Böckerna om "LasseMajas detektivbyrå" är ju också bra.

...fast alla är lite mer avancerade än de som finns med i ts - men det är nog bara under en kort tid de flesta barn vill ha så enkla böcker... de här blir kanske bra som nästa steg.

• Tant Green

Tack! Känns som att de kommer i ordning Vi ska ge oss på klass 1b snart, jag lånade en sådan på biblioteket sist, så ska vi testa (dottern har bara läst själv sedan innan jul ungefär så hon orkar inte med att koncentrera sig på så mycket text ännu) . Sen ska vi kolla upp Uffe varulv och de där fantasyböckerna, det verkar vara hennes stil, men kräver väl lite mer läsvana först.

LasseMaja-böckerna brukar jag läsa för henne, och då vill hon gärna läsa ca 1 sida själv, men det är tillräckligt jobbigt, sen får jag fortsätta.

• Mina 78

Katastrofböckerna älskar min sambos dotter Kartkatastrofen, Klockkatastrofen osv, och så de om klass 1B och Lassemaja

Svar på tråden Bra böcker för nybörjar-läsare