• Kstina

Mother Goose Förskola Solna - ngn med erfarenheter/åsikter?

Precis som det låter -  Mother goose kista - ngn med erfarenheter/åsikter?

• Svar på tråden Mother Goose Förskola Solna - ngn med erfarenheter/åsikter?
  • Mehar

Mitt barn började på Mother Goose Solna i oktober och nu vill han gå på dagis även på helgerna! Han gråter när jag hämtar honom. Han har redan lärt sig engelska och kan prata med personalen och tycks förstå allt de säger. Vi bytte från ett kommunalt dagis för vi var missnöjda där och Mother Goose Solna har varit tusen gånger bättre för oss. Jag ångar bara att vi inte sökte plats där tidigare.

• Kstina
    Kstina skrev 2011-01-23 22:10:53 följande:
    Precis som det låter -  Mother goose kista - ngn med erfarenheter/åsikter?
    Det skulle stå "Precis som det låter -  Mother goose SOLNA - ngn med erfarenheter/åsikter?
  • Micha f

Hej!
    Vår son har gått på Mother Goose i några år. Vår son trivs, tack vare att tjejerna som jobbar där gör ett bra jobb, däremot är ledningen rena katastrofen! Det har varit så mycket personal som har kommit och gått, många har fått sparken, de som inte fått sparken har inte orkat utan sagt upp sig. Det har inte funnits någon utbildad förskolelärare så till slut fick kommunen nog och drog in licensen. Nu är det andra gången inom loppet av 2½ år som kommunen dragit in licensen. Mother Goose har överklagat, nu får vi se vad Förvaltningsrätten säger.
    Jag rekommenderar dig att logga in och prata mera om dina reflektioner på www.mgparents.org som är en nystartad hemsida för föräldrar och lärare på Mother Goose.
    Dessutom, på måndag kväll är det föräldramöte, kl 18. Kom dit!
    Mvh Micha

• Kstina
    Micha f skrev 2011-02-16 21:38:27 följande:
    Hej!
    Vår son har gått på Mother Goose i några år. Vår son trivs, tack vare att tjejerna som jobbar där gör ett bra jobb, däremot är ledningen rena katastrofen! Det har varit så mycket personal som har kommit och gått, många har fått sparken, de som inte fått sparken har inte orkat utan sagt upp sig. Det har inte funnits någon utbildad förskolelärare så till slut fick kommunen nog och drog in licensen. Nu är det andra gången inom loppet av 2½ år som kommunen dragit in licensen. Mother Goose har överklagat, nu får vi se vad Förvaltningsrätten säger.
    Jag rekommenderar dig att logga in och prata mera om dina reflektioner på www.mgparents.org som är en nystartad hemsida för föräldrar och lärare på Mother Goose.
    Dessutom, på måndag kväll är det föräldramöte, kl 18. Kom dit!
    Mvh Micha
    Tack för all information! Funderar på att gå på mötet på måndag! TUSEN TACK!
  • yesja

Har hört att delar av ledningen har alkoholproblem, att personalen noterat detta och inte tyckt det varit en bra förskola och därmed bytt jobb (hög personalomsättning). Jag tror de har en hel det jättebra personal men jag skulle aldrig sätta mitt barn i MG. Har äv hört dåliga saker om engelskspråkig förskola i Fältöversten (genom förälder som gråtandes tog barnen därifrån). Detta är dock sådant som jag hört från föräldrar o andra med erfarenhet (ej egen erfarenhet av MG). 
    Jag kan varmt rekommendera engelsksprågkig förskola rent generellt. Barnet får ett andraspråk "gratis". Om ni inte talar engelska hemma så underlättar det för barnet om ni hjälper det att utveckla språket även hemma: Beställ engelskspråkiga dvd:er för små barn (finns massor!), lär er de sånger barnet sjunger på dagis, läs barnböcker på engelska (om ni har ok uttal), lyssna på barnsånger på engelska (spotify), titta på youtube:s engelska barnprogram etc. När barnet blir större kan ni även fundera på att köpa böcker/interaktivt material från tex "Leapfrog". Det behövs så lite men ger så mycket för språkutveckligen när barnen är små.

• evelix

undrar hur många i personalen som har kommit och gått? om nån vet?

• Kitikoset@hotmail.com

Hej mich mitt barn går också på Mother Goose och tycker att det räcker med smutskastningen du vet att alla dina inlägg handlar om egen vinning och att din man har planer på ta över dagisen med hjälp av Solna kommun .Mother Goose är Stockholms och Solna bästa dagis.mitt barn älskar det och blir väldigt ledsen pm han blir tvungen att sluta där pga era själviska planer.

• Micha f

Hejsan Kitikoset!
    Du skriver ett antal felaktigheter och jag undrar vad du har fått det ifrån:

1. Smutskastning - vad har du för fog för det? Vet du vad smutskastning betyder? "Sprida ut illvilliga rykten om någon", enligt svenska ordbokens ordlista.
    Jag sprider inga illvilliga rykten, jag skriver det jag vet, jag skriver fakta över det jag undersökt och fått reda på. Jag har varit med första gången Mother Goose förlorade sin licens och den gången ställde jag mig "bakom" skolan eftersom jag inte visste så mycket. Denna gång har jag pratat med 9 tjejer som fått sparken av Joanna på de mest groteska sätt, det är så att man blir chockad över vad som försigår i ledningen där. Då förändras ens perception. Vill du läsa vad några av tjejerna som fått sparken därifrån skrivet så säg till, så ska jag visa dig. Jag smutskastar inte, jag berättar min erfarenhet av ett företag som systematiskt exploaterat sin personal. Hade du hört vad dessa tjejer varit med om, så hade du kanske fått en något mer nyanserad bild.

2. Mina inlägg handlar om egen vinning? Återigen, vad har du för fog för det? Du tycks spotta ur dig en massa anklagelser mot mig som är totalt felaktiga. Undrar vem det är som sysslar med smutskastning här!?

3. Min man planerar att ta över dagis med hjälp av Solna kommun? Ja, suck, var får du allt ifrån? Låter som att ägarinnan Joanna Asplund och hennes pojkvän och förtetagsrevisor Peter Alnebring, har spridit ut rykten. Rykten som du väljer att ta för "sanning" utan att eg ha en aning eller hur? För du har väl aldrig pratat med varken mig eller David, eller har du? Så hur kan du veta?

Det vi har gjort har varit att titta på vad som krävts för att antingen skapa ett föräldrakooperativ i förskola, ifall du tycker att det är att "ta över förskola", alternativt hitta en förskola med bra rykte som skulle vilja ta över. Varför väljer du att kasta skit på oss, när det är ledningen i Mother Goose som är de själviska individerna?

Hur kan du veta att Mother Goose är Solna och Stockholms bästa dagis? Har du varit på alla dagis i hela Stockholm? Att ditt barn älskar Mother Goose är ju toppen, det gör vår son också, men det beror ju på personalen som gör sitt allra bästa trots den omogna ledningen med hot om uppsägningar, låga löner och inget kollektivavtal (tills för 2 månader sedan efter påtryckningar från några engagerade föräldrar).

Ifall du tycker att vi har själviska planer bara för att vi lyfter upp till ytan hur Joanna Asplund och Peter Alnebring systematiskt "exploaterat" sin personal genom att sparka unga tjejer på löpande band och hålla löner nere, berättar om hur Joanna skrikit och skällt ut en förälder över telefon, systematiskt undvikit allt samarbete med facket (tills nyligen), undvikit att redovisa hur mycket (lite) pengar de spenderar på material till förskolan (ca 10.000 kr/ år på fyra förskolor!!), jag listan kan göras hur lång som helst, jag har massor med mera ifall du är öppen för att höra. Jag har alla Mother Goose ekonomiska rapporter, har du ens läst dem?
    Det finns saker som skulle få vem som helst att äcklas och inte stötta denna sk. "ledning". Ja isåfall så kan du ju få tycka att vi är själviska.

Men jag skulle vilja säga att dina anklagelser är snudd på förtal. Och förtal är straffbart i Sverige!

Vill du har en konstruktiv feedback utan falska anklagelser, då får du gärna höra av dig.

Mvh Micha

• bells1
    Micha f skrev 2011-06-21 12:23:08 följande:

Hello Kitikoset:
    You write a number of errors and I wonder what you have got it from:

First Mudslinging - what's your justification for that? You know what defamation means? "Spread out malicious rumors about someone," according to Swedish dictionary's vocabulary.
    , I not spread malicious rumors, I write what I know, I write facts about it, I researched and found out. I have been a first time Mother Goose lost his license and the time I asked myself "behind" school because I did not know so much. This time I have spoken with 9 girls who got fired by Joanna in the most grotesque manner, it is so that you become shocked at what is going on in the lead there. Then change one's perception. Want to read what some of the girls who got fired from there written, let me know, and I'll show you. I do not throw dirt, I tell you my experience with a company that systematically exploited their staff. Had you heard what these girls have been through, so you might have gotten a somewhat more nuanced picture.

2nd My post is about personal gain? Again, what is your justification for that? You seem to spit out of you a lot of accusations against me are totally false. Wondering who it is engaged in mudslinging here!?

3rd My husband is planning to take over the kindergarten through Solna Municipality? Yes, sigh, where do you get it all from? Sounds like the owner Joanna Asplund and her boyfriend and brought corporate accountant Peter Alnebring, has spread the rumors. Rumours that you choose to take the "truth" but to eg have a clue, do you? For you have never talked to either me or David, or have you? So how can you know?

What we have done has been to look at what is required to create either a parent cooperative pre-school, if you think it is to "take over preschool" or to find a nursery school with good reputation who would like to take over. Why do you choose to throw shit at us, when there is lead in Mother Goose is the selfish individuals?

How can you know that Mother Goose is Solna and Stockholm's best Kindergarten? Have you been to all kindergarten throughout Stockholm? That your child loves Mother Goose's great, it makes our son too, but it depends on the staff do their very best despite the immature line with threats of layoffs, low wages and no collective bargaining agreement (until 2 months ago after pressure from some committed parents).

If you think we have selfish plans just because we lift up to the surface how Joanna Asplund and Peter Alnebring systematically "exploited" her staff by kicking young girls on a conveyor belt and keep wages down, talks about how Joanna screamed and scolded a parent over the phone, systematically avoiding all collaboration with the union (until recently), ducked to show how much (little) money they spend on materials to preschool (about 10,000 / year in four kindergartens!), I list goes on and on Anyway, I have plenty more if you are open to hear. I have all the Mother Goose financial reports, have you even read them?
    There are things that would cause anyone to be disgusted and not support this so called. "Management". Yes in that case you can get the feel that we are selfish.

But I would say that your accusations are verging on slander. And defamation is punishable in Sweden!

Do you have a constructive feedback without false accusations, then please feel free to contact us.

Regards Micha

could you mail me your email address please..

Svar på tråden Mother Goose Förskola Solna - ngn med erfarenheter/åsikter?