• Björkpollen

Hyresrätt. Skaffa inneboende - får man det o hur ta betalt?

Alltså. Får jag som bor i hyresrätt ha en inneboende för att klara min hyra? Och kan jag själv bestämma hur mycket jag vill ta betalt eller finns det riktlinjer? Har ju hört om såna som hyr lägenhet o i efterhand anmäler för att de tycker de fått betala för mycket hyra. Dessa har iofs hyrt i andra hand, detta kommer handla om att bo hemma med mig.

Jag behöver en inneboende för att ha råd med hyran, helt enkelt för att kunna bo kvar.

• Svar på tråden Hyresrätt. Skaffa inneboende - får man det o hur ta betalt?
  • Kjell2
    Björkpollen skrev 2011-01-24 09:10:07 följande:
    Alltså. Får jag som bor i hyresrätt ha en inneboende för att klara min hyra? Och kan jag själv bestämma hur mycket jag vill ta betalt eller finns det riktlinjer? Har ju hört om såna som hyr lägenhet o i efterhand anmäler för att de tycker de fått betala för mycket hyra. Dessa har iofs hyrt i andra hand, detta kommer handla om att bo hemma med mig.

Jag behöver en inneboende för att ha råd med hyran, helt enkelt för att kunna bo kvar.
    Steg 1 - Kolla med din hyresvärd om det är ok.
  • Björkpollen

Ok. Ska göra det. Finns det någon risk att det skulle bli ett nej och i så fall varför.

• Kjell2
    Björkpollen skrev 2011-01-24 09:13:15 följande:
    Ok. Ska göra det. Finns det någon risk att det skulle bli ett nej och i så fall varför.
    Ja, det finns risk. Det kan t ex finnas ett generellt förbud att hyra ut delar av en hyresrätt.
  • Björkpollen

Hmmm. Ajdå. Då hoppas jag på att det ska gå och annars får livet ha en annan vändning bakom hörnet åt mig.

• bustjejen

Jag tror inte det är någon större risk att du får ett nej. Det är dock alltid bra att ha hyresvärdens tillåtelse, men jag tror egentligen inte man kan neka att ha en inneboende, eftersom det är i princip samma som att skaffa sambo. Beträffande hyra så är det ju svårt att säga. Men att räkna ut vad hyran ligger på per m2, och sen ta betalt för det antal m2 som du hyr ut +  lite tillägg för tex el och andra kostnader utöver hyran.

• Birgitta2

Du kan när som helst skaffa en inneboende. Men skriv kontrakt. Går att köpa på många bokhandlar. Möblerad eller icke-möblerad. Ingår el? Ingår bredband?

Här i Lund är det många som hyr ut ett rum i sina lägenheter till studenter. De tar mellan 2500 och 3500. Det senare tycker jag är lite väl högt. Och man får inte ta ut ockerhyra! Då kan du åka på att betala tillbaka. Men halva hyran är inte fel att betala. Har du 6000 kr i hyra kan en inneboende betala 3000 exkl el.

• mikroE

Det KAN finnas begränsningar. I min kommun är vissa lägenheter reserverade för personer som lever under äktenskapsliknande former och i dessa får man inte ha inneboende eller kollektiv. (Jag utgår från att det även är OK för en ensamstående med barn att bo i dessa lägenheter.) Detta beror på att vissa hus i studentområdena vid en tidpunkt nästan bara bestod av kollektiv och därför var det jämt vilda fester och det var omöjligt att hyra ut lägenheter till tex barnfamiljer för vem vill bli väckt flera gånger i veckan av musik när man har små barn. Dessutom tror jag att bolaget fick problem med att folk förstörde saker där också i samband med festerna

Nu är det bara befintliga kollektiv som får vara kvar men när en lägenhet blir ledig så får nästa hyresgäst inte vara ett kollektiv. Teoretiskt borde det dock gå att hyra ut dessa lägenheter till två par eller till en grupp som är polyamorös men jag tror inte att någon försökt testa reglerna på detta sätt. De nya reglerna har gjort lägenheterna lite svåruthyrda för det är stora lägenheter 4:or och 5:or så ingen som inte har en familj kan hyra dem längre.

• Sayo

Är det inte enklare att bli av med en inneboende utan kontrakt? Kontraktet innebär trygghet för bägge parter. Utan kontrakt kan uthyraren ringa polisen direkt för att få hjälp med avhysning. Med kontrakt kan inte detta ske lika lätt.

• Birgitta2

Om du bor kvar själv i lägenheten så får du ha inneboende. Det har inte värden med att göra. Flyttar du ur lägenheten och hyr ut lägenheten i andra hand måste du dock ha värdens tillstånd.

Tänk dock på att du måste skatta för pengarna. En viss summa är skattebefriat. Tror det nu är 20 000 kr. Allt utöver det måste du skatta för. Det är inga jättestora pengar. 10-15%. Men jag är inte säker på siffrorna så googla! Det finns att läsa på nätet. Hyr du ut lägenheten nu, så deklarerar du för denna inkomst nästa år.

Svar på tråden Hyresrätt. Skaffa inneboende - får man det o hur ta betalt?