• Eisa

Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?

Ja, nån som vet? Om man kör typ 60 km/h

• Svar på tråden Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?
  • Eisa
    Jezamine skrev 2011-01-24 18:10:43 följande:
    Varför sätter du inte dit en ny?
    Har gjort det men jag körde några kilometer innan jag upptäckte att remmen var borta. Batteriet dog nämligen. Bilen kokade inte vad jag märkte. Tänkte om den kokade utan att jag fattade det eller om sådant märks tydligt.
  • Eisa
    Filemon Syklon skrev 2011-01-24 23:44:26 följande:
    Om batteriet dog så var det inte fläktremmen, snarare generatorremmen som gick av.
    Det är väl inte så många moderna bilar som har fläktrem eftersom de har elektriska fläktar med egen motor.

Om motorn kokar så ser du ju på vattentemperaturmätaren att den visar på onormalt hög temperatur.
    Vad är det för bil?
    Jag har ej kollat på tempmätaren, ty jag visste inte att en sådan fanns. Bra va?

Verkstadskillarna kallade det fläktrem. Bilen är 20 år gammal. WV Jetta 1,8
  • Eisa
    sverker11 skrev 2011-01-25 08:03:10 följande:
    Du har sannolikt elfläkt i bilen. Att de på verkstan använde ordet fläktrem är nog för att remmen ofta kallas så även om den inte längre driver fläkten. I normalfall är det vid vanlig lansvägskörning ingen större fara att köra utan fläkt.

"Tänkte om den kokade utan att jag fattade det eller om sådant märks tydligt."
    Om du inte märkte något så behöver du nog inte oroa dig. Kokning brukar ge upphov till en så kraftig ångutveckling under huven att det inte går missa även om huven är stängd.
    Jag fattar verkligen ingenting nu. Fläktrem? Generatorrem? Drivrem? Vad är skillnaden?

Fläkten var icke fungerande när detta skedde i alla fall men det kanske berodde på att batteriet typ var dead.
Svar på tråden Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?