Inlägg från: Filemon Syklon |Visa alla inlägg
  • Filemon Syklon

    Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?

    Om batteriet dog så var det inte fläktremmen, snarare generatorremmen som gick av.
    Det är väl inte så många moderna bilar som har fläktrem eftersom de har elektriska fläktar med egen motor.

    Om motorn kokar så ser du ju på vattentemperaturmätaren att den visar på onormalt hög temperatur.
    Vad är det för bil?


    God's away on business
  • Filemon Syklon
    Eisa skrev 2011-01-25 12:26:28 följande:
    Jag fattar verkligen ingenting nu. Fläktrem? Generatorrem? Drivrem? Vad är skillnaden?

    Fläkten var icke fungerande när detta skedde i alla fall men det kanske berodde på att batteriet typ var dead.
    Fläkten på en någorlunda modern bil går inte om den inte behövs och på vintern behövs den sällan.
    Förr hade kylfläkten ingen egen motor utan drevs av en rem som var kopplad till vevaxeln och det gjorde att fläkten gick när motorn gick.
    Idag har kylfläkten egen elmotor och är termostatstyrd, vilket betyder att den bara körs när motorn behöver extra kylning, t ex vid köbildning eller om man kör långsamt när det är varmt.

    Generatorn drivs däremot av en likadan rem som tidigare drev fläkten eftersom generatorn behöver ladda batteriet hela tiden . Den remmen heter egentligen generatorrem men många säger fläktrem av gammal vana.

    Går den remmen av så laddas batteriet ur och då går inte heller fläkten eftersom det inte finns någon el.
    Så här på vintern är det ingen fara att köra utan kylfläkt, speciellt inte i landsvägsfart och som sverker11 sa... hade bilen kokat så hade du märkt det.

    Vattentemeraturmätaren brukar ha som symbol en stiliserad termometer som är nedsänkt i vatten.
    Alla bilar har inte tempmätare men hade motorn kokat så hade det troligtvis tänts en röd varningslampa innan den blev så varm att den kokade.
    God's away on business
Svar på tråden Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?