Inlägg från: Stormorsan |Visa alla inlägg
  • Stormorsan

Är du tjänsteman tar du månadslönen X 0,054 X 50 så får du fram ersättningen.

T ex 20 000 X 0,054 X 50 = 54 000 kr

Det blir lite högre skatt på utbetald semesterersättning.

• Stormorsan
    Anonym skrev 2011-01-24 20:27:33 följande:
    Det är inte alls säkert att du får ta ut 50 semesterdagar i pengar. De allra flesta arbetsgivare kommer att tvinga dig att ta ut så många semesterdagar du kan under din uppsägningstid.
    Konstigt för det är nämligen inte tillåtet enligt semesterlagen.
  • Stormorsan
    Anonym skrev 2011-01-25 08:39:04 följande:
    Jo det är det. Arbetsgivaren får bestämma i sina avtal om du ska ta ut semestern innan ditt kontrakt går ut eller om du får ta ut dem i pengar.

Jag har själv ett avtal med statlig myndighet som säger att alla mina semesterdagar ska vara uttagna innan kontraktet går ut. Arbetsgivaren får också bestämma att jag inte får spara hur många dagar som helst till året efter.

Det semesterlagen säger är att du har rätt till semester och att du har rätt till sammanhängande semester på sommaren.
    Då har du inte läst semesterlagen om du tror att den bara reglerar om och när man får semester

Semesterledighet i samband med uppsägning och sjukdom m.m.

14 § Semesterledighet får inte utan arbetstagarens medgivande förläggas till uppsägningstid.

Skulle vid uppsägning från arbetsgivarens sida uppsägningstiden helt eller delvis infalla under redan utlagd semesterledighet och beror uppsägningen på förhållanden som inte hänför sig till arbetstagaren personligen, ska semesterledighetens förläggning i samma mån upphävas, om arbetstagaren begär det.

Första och andra styckena gäller inte om uppsägningstiden överstiger sex månader. Lag (2009:1439).

Det må vara att kollektivavtal har andra skrivningar oach att andra villkor gäller vid tidbegränsade anställningar.

Hela lagen: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

TS det är lite mer än två månadsöner du får före skatt. Brutto blir det 62 100 kr.
  • Stormorsan
    Anonym (Pandoz) skrev 2011-01-26 13:31:22 följande:
    Nu har jag frågat personalavdelningen och de svarar att för att jag ska ha rätt till alla mina semesterdagar så måste jag jobba hela året.
    OK då har ni samma intjänande- och semesterår.
  • Stormorsan
    J1983 skrev 2011-01-26 14:55:17 följande:
    Alldeles riktigt.  Man brukar väl få ungefär 2,5 dag per månad.
    2,5 per månad blir 30 semesterdagar.Jag brukar räkna med 2,1 dagar per månad.
  • Stormorsan

Det bör bli 30 % skatt enligt engångsbelopp så då får du behålla 70 % som blir 27 386 kr.

• Stormorsan
    Anonym skrev 2011-02-24 16:33:44 följande:
    Jag tror att det kan bli mer skatt, det är åtminstone så som jag har upplevt det när jag har tagit ut semester i pengar.
    Det beror på vad man har för årsinkomst. I detta fall har jag utgått från den månadslön TS angivit och 90 % av den x 12. Det finns tabeller på skatteverkets hemsida som anger vilka procentsatser som gäller för olika årsinkomster
  • Stormorsan

Annars är det ganska lätt att kolla på skatteverket!

Årsinkomst
    0-18199                0%
    18200-56400        8%
    56401-116400    23%
    116401-300000  30%
    301001-395600  33%
    395601-560900  53%
    506901-

• Stormorsan
    Anonym skrev 2011-02-25 16:39:58 följande:
    Tyvärr stämmer inte det med min verklighet. Jag tjänar under 240000 per år och jag har 33% i engångsskatt.
    Dessa siffror är för 2011. Kan ha vairt annorlunda tidigare, detta finns också på Skatteverket.

Om du har fått fel skatt dragen är ju inte den naturliga slutsatsen att dra att Skatteverkets tabeller är fel utan att din löneassistent gjort fel. 
  • Stormorsan

Eftersom företaget uppenbarligen tillämpar semester innevarande år, så innebär det att du tillskrivs 25 dagar i förskott i början av året. 

För varje arbetad månad tjänar du in 2,1 av dessa dagar så att du i december har tjänat in alla 25 dagarna.

Det som händer när du slutar är att man avräknar intjänad semester mot dessa 25 dagar, har du t ex arbetat 6 månader så har du tjänat in 13 dagar och får ut det i pengar, resterande dagar skrivs helt enkelt av eftersom de helt enkelt inte existerar.

Svar på tråden sparade semesterdagar