Inlägg från: Anonym (Pandoz) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pandoz)

sparade semesterdagar

Om jag får ett nytt jobb så har jag 50 sparade semesterdagar att ta ut i pengar, hur mycket blir det? Motsvarar det 50 vanliga arbetsdagar i pengar, alltså drygt 2 månadslöner?

• Svar på tråden sparade semesterdagar
  • Anonym (Pandoz)

Tack för svaren!

Jag har 23.000 i månadslön.

Så det blir alltså som att få ut 2 månadslöner.

• Anonym (Pandoz)
    Anonym skrev 2011-01-25 08:39:04 följande:
    Jo det är det. Arbetsgivaren får bestämma i sina avtal om du ska ta ut semestern innan ditt kontrakt går ut eller om du får ta ut dem i pengar.

Jag har själv ett avtal med statlig myndighet som säger att alla mina semesterdagar ska vara uttagna innan kontraktet går ut. Arbetsgivaren får också bestämma att jag inte får spara hur många dagar som helst till året efter.

Det semesterlagen säger är att du har rätt till semester och att du har rätt till sammanhängande semester på sommaren.
    Hm okej fast så vitt jag har förstått det så står det ingenting sådant i mitt avtal, jag vet att vi får ta ut dem i pengar men jag vet inte om det är reglerat hur många dagar man får ta ut. Det blir ju lite svårt för mig att ta ut 50 semesterdagar när jag bara har 1 månads uppsägningstid...
  • Anonym (Pandoz)
    Stormorsan skrev 2011-01-25 09:11:46 följande:
    Då har du inte läst semesterlagen om du tror att den bara reglerar om och när man får semester

Semesterledighet i samband med uppsägning och sjukdom m.m.

14 § Semesterledighet får inte utan arbetstagarens medgivande förläggas till uppsägningstid.

Skulle vid uppsägning från arbetsgivarens sida uppsägningstiden helt eller delvis infalla under redan utlagd semesterledighet och beror uppsägningen på förhållanden som inte hänför sig till arbetstagaren personligen, ska semesterledighetens förläggning i samma mån upphävas, om arbetstagaren begär det.

Första och andra styckena gäller inte om uppsägningstiden överstiger sex månader. Lag (2009:1439).

Det må vara att kollektivavtal har andra skrivningar oach att andra villkor gäller vid tidbegränsade anställningar.

Hela lagen: www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19770480.HTM

TS det är lite mer än två månadsöner du får före skatt. Brutto blir det 62 100 kr.
    Thanx!
  • Anonym (Pandoz)

Nu har jag frågat personalavdelningen och de svarar att för att jag ska ha rätt till alla mina semesterdagar så måste jag jobba hela året.

• Anonym (Pandoz)

Glömde ju skriva: Vad menas med det?

• Anonym (Pandoz)

Vi får alla semesterdagar för året 1 januari varje år. Jag fick alltså 32 nya dagar den 1/1 plus mina 25 sparade sedan tidigare.

• Anonym (Pandoz)
    J1983 skrev 2011-01-26 14:03:11 följande:
    Att du har möjlighet att ta ut semestern i förskott men för att du ska ha "förtjänat" dem måste du arbeta hela året. Om du tagit ut fler semesterdagar än du arbetat in och sedan slutar så får du betala tillbaka alternativt att de drar av på slutlön.

Jag har t.ex. fått 25 semesterdagar nu men kommer att vara föräldraledig efter 15 feb vilket i praktiken innebär att jag inte har rätt till alla dessa 25 dagar eftersom jag inte jobbar hela året.
    Med andra ord så har jag alltså rätt att få ut de 25 från förra året samt de dagar jag hinner tjäna in under året, tänker jag rätt nu?
  • Anonym (Pandoz)

Kan någon matematikkunnig hjälpa en matteidiot?

Om jag har 35 semesterdagar sparade och intjänade att ta ut när jag slutar, jag jobbar 90 % och har 23000 i månadslön, hur mycket kommer jag då att få ut?

• Anonym (Pandoz)
    Stormorsan skrev 2011-02-24 13:44:59 följande:
    23000 X 0,9 X 0,054 X 35 = 39 123 kr före skatt
    Tack!

Ungefär hur mycket blir det kvar efter skatt tro...?
  • Anonym (Pandoz)
    Anonym skrev 2011-02-25 16:39:58 följande:
    Tyvärr stämmer inte det med min verklighet. Jag tjänar under 240000 per år och jag har 33% i engångsskatt.
    De kanske har satt fel procentsats på dig?
  • Anonym (Pandoz)
    Anonym skrev 2011-02-25 20:38:50 följande:
    Det lär ju visa sig om det är vår löneansvarig som gör fel för i så fall får jag tillbaka på skatten sen. Problem solved. Har dock inte varit så tidigare så det är i så fall om de sänkt % i år och att den var 33% tidigare. eller så får jag en positiv överraskning sen
    Hoppas att du får en positiv överraskning
  • Anonym (Pandoz)

Okej, en till fråga då: jag kommer att ta ut min intjänade semester för år 2010/2011 i pengar men den semester som blir kvar för år 2011 och som jag inte kommer hinna att tjäna in innan jag slutar, vad händer med den?
    Den kan jag ju inte ta ut i pengar eller hur?
    Jag kan ju heller inte ta ut den i ledighet eftersom jag ännu inte tjänat in den för då blir jag ju skyldig företaget, eller tänker jag fel nu? Den semester som blir kvar och som jag inte har tjänat in den får ligga kvar outtagen?

Svar på tråden sparade semesterdagar