• Niveaa

Downs giltigt skäl till abort enligt er?

Fick precis reda på att downs är ett giltigt skäl till abort.
    Enligt er, är downs ett giltig skäl till att göra abort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 09:37
    Har nog alltid intalat mig att skulle jag få reda på att något var fel så hade jag gjort abort, men efter att ha lärt känna familjer som har barn med funktionshinder är inte saken lika självklar för mig.
    Därav min fråga.
    Jag har ingen aning om vars jag står i den frågan längre.

jag är verkligen inte emot fri abort, det är inte det tråden handlar om.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Downs giltigt skäl till abort enligt er?
  • viseversa

Hade jag fått veta att barnet jag väntade hade ds så hade jag gjort abort ja!

• liber

vem fick du reda på det av? Vi har ju fri abort i Sverige så anledningen spelar ju ingen roll. Alla skäl är lika giltiga.

• SilverEmma

Jag gjorde själv fvp när jag väntade båda barnen och hade gjort abort om någon av dem haft ds.

• JuliaåRonjasmammis

Eftersom jag är en stark anhängare av rätten till fri abort så anser jag att alla skäl är giltiga.

Att jag själv kanske resonerat eller handlat annorlunda ger mig inte rätt att moralisera över vilka skäl andra människor har till att göra abort.

Don't mess with my integrity!
  • Fidelis ad urnam

Ja jag tycker att det är ett giltigt skäl och ja jag hade valt abort

• Trollet Ludenben

annat: tycker inte det går att säga... om det är lämpligt beror helt och hållet på från fall till fall. Och hur barnet mår i magen. Hjärtfel och annat är vanligt vid downs har jag förstått. Nu ser jag till att skydda mig från graviditet men inget är 100% säkert. Skulle jag bli gravid nu hade jag gjort abort om det visade sig att barnet hade downs. Men med väldigt stor sorg förmodligen. Har redan ett barn med handikapp och jag hade inte klarat av ett barn med handikapp till. Jag känner att det funktionshindrade barnet jag redan har är på gränsen vad jag mäktar med för även om man älskar sitt barn mest på hela jorden är man inte mer än människa.

Älskade ungar
  • Selfish Geene
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-24 19:25:41 följande:
    Eftersom jag är en stark anhängare av rätten till fri abort så anser jag att alla skäl är giltiga.

Att jag själv kanske resonerat eller handlat annorlunda ger mig inte rätt att moralisera över vilka skäl andra människor har till att göra abort.
    +1
  • Cinza

Det har redan sagts så bra...
  • Themis

Amen.
  • Plutteli

Självklart är det ett giltigt skäl till abort, ingen annan än den berörda familjen vet ju om ifall de kan klara av att barn med funktionshinder.

Svar på tråden Downs giltigt skäl till abort enligt er?