• Leja3

Hjälp vad betyder detta??? OBS långt!

Hej.
    Har sen ett par månader tillbaka haft foglossning som har varierat i smärtgrad. Ngn vecka har det varit jättesmärtsamt och andra veckor har jag inte känt nånting. Är i vecka 24 nu och har sen några dagar tillbaka haft sån magvärk och kramper i underlivet.

Har precis lärt mig att jag även haft sammandragningar sen några veckor tillbaks, visste inte att det var sammandragningar tills jag rätt nyligen fick förklarat för mig att det var det. Sammandragningarna har kommit i alla möjliga lägen men oavsett så har de gjort ont och i krampliknande smärta fått mig att nästan tappa andan i nån minut tills de släpper igen. Nu känns det som att de kommer oftare än tidigare, inte så jätteofta men ändå oftare än förut.

Sen ifredag har jag känt en mensliknande värk i både rygg, mage och underliv tillsammans med mycket flytningar. Flytningarna ser och luktar normalt men ändå mer än vanligt. Visste inte fram till idag om all smärta berodde på foglossning eller annat men eftersom det har känts som mensvärk i samband med sammandragningarna så började jag bli orolig. Hade så ont i magen inatt att jag började må illa av smärtan. Har svårt att gå både pga ont i höft, svank och annt som jag har haft pga foglossningen sen tidigare men nu har jag även ont i nedre delen av magen. Det känns väldigt tungt precis ovanför underlivet i nedre magen, det känns som om något tungt som plötsligt faller ner och värker och hindrar mig från att gå.

Kan tillägga att jag har hållt på och grejat och möblerat om hemma hela helgen utan att vila så det kan mycket väl vara överansträngning men tycker att borde gå över nu när jag har vilat.

Ringde min barnmorska idag, sjukvårdsupplysningen och förlossningsakuten som jag blev hänvisad till. Alla tre sa samma sak att jag skulle vila och se om det går över om några dagar, men nu blir jag nojig för ingen av dem förklarade riktigt vad det skulle kunna vara.....

nu för nån timma sen blev det sånt tryck i nedre partiet och jag kunde inte avgöra vart det var tills jag gick på toa och såg att jag hade bajsat på mig. Kan meddela attt det är första gången detta händer i mitt vuxna liv och jag började storlipa för att jag blev så chockad att jag inte hade känt att jag bajsade, usch....har vart förstoppad sen tidigt i graviditeten men nu hade jag världens diarre plötsligt. Vad är det som händer, fattar ingenting av min kropp just nu, snälla är det ngn som känner igen detta???

• Svar på tråden Hjälp vad betyder detta??? OBS långt!
  • Liten Mjau

Magsjuka? Tycker du ska kontakta läkare! Det hade jag gjort. Allt för att lugna ner mig! Krya på dig och lycka till!

• Katarina76

Låter inte som normala sammandragningar, åk till akuten istället för att ringa.

• Leja3

ringde akuten igen och de sa att jag skulle ta ett bad och försöka slpanna av vilket jag har gjort nu men har ont i magen som man hade ont i äggstockarna förut vid mens och värk i underlivet. Värst är orokänslan som har tagit över mig nu, det bara slog mig plötsligt att shit jag kanske är en av dem som föder för tidigt....usch återkommer med mer info om jag inte blir tvungen att åka in då. Tack för era svar :)

• mammaNena

men ta och ring till förlossningen istället!
    Säg att du verkligen vill komma in och att det inte alls känns bra, berätta precis hur det känns! De kan inte neka dig att komma in för en koll!
    (jag fick mitt första barn i v 32+5, andra höll på att komma i v 23)

• Lajkie

Ring förlossningen igen. Vore bra om dem kollade upp dig. Oavsett om det är någon fara eller ej så blir du lite lugnad också.

Lycka till

• Liten Mjau

Tänker på dig! Hoppas natten varit bra.

• Leja3

Hej. Vad söta ni är som tänkt på mig, det värmer :) Jag vet att jag säkerligen borde åkt in men om jag ska vara uppriktigt så vågade jag inte för jag var så rädd för vad de skulle säga, jag vet att det låter helt knäpp men hela gårdagen känns som en knäpp bubbla. Hade sammandragningar var tjugonde minut tills jag somnade o konstigt nog kunde jag somna, i sömnen vaknade jag några ggr av att det värkte i äggstockarna typ men för övrigt sov jag som en stock. Nu ligger jag mest o känner efter men än så länge känns det inte som igår. Men vi bestämde oss imorse att idag åker vi in så fort minsta lilla avvikande känsla kommer, min man är minst lika orolig som jag så ingen har kunnat lugna ner nerverna på den andra direkt...Tack snälla för omtanken :)))

• Leja3

En liten uppdatering....först vill jag åter tacka för all omtanke o tips :)

Har varit sjukskriven hela veckan o tagit det lugnt o märkt att värken o oron faktiskt minskat i samband med detta. Träffade läkarn idag som sa att detta som jag upplevt i vissa fall händer men så länge det går över så är det okej men att jag måste genast åka in nästa gång detta händer. Han har sjukskrivit mig månaden ut iaf för att se om det ger ngn effekt av att bara vila. Han undersökte mig aldrig vilket känns både skönt o osäkert men jag får väl lita på hans ord och lita på att jag inte haft så kraftiga sammandragningar nu. Nu ska jag bara ordna allt med sjukskrivning och sånt skoj som jag aldrig gjort förr....suck.

• Lajkie

Allt jag skrev kom inte med... Uppdatera gärna vartefter ts!

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp vad betyder detta??? OBS långt!