illamående / folsyra!?
Har blivit tillsagd av min BM att äta folsyra (det ska väl alla göra). varje gång jag tar en tablett mår jag ruggigt illa... Är det någon annan som känner igen det här eller inbillar jag mej bara att det hänger ihop!?
Har blivit tillsagd av min BM att äta folsyra (det ska väl alla göra). varje gång jag tar en tablett mår jag ruggigt illa... Är det någon annan som känner igen det här eller inbillar jag mej bara att det hänger ihop!?
Tar du dom på tom mage?
Vilken vecka är du i? För efter v 12 så gör inte folsyran nån direkt nytta ändå.
Jag blev att må fruktansvärt illa av folsyra tabletterna, men som sagt är ju bara till vecka 12 man ska äta dom men är en pina innan man kommit dit :/ Jag struntade i att ta mina direkt på morgonen och tog dom mitt på dagen efter jag vart vaken och fått i mig mat, kändes lite bättre då :)
Jag tar min med gröten på morgonen. Har inte reflekterat över att jag mår mer illa avden men däremot tabletten MItt Val kvinna får jag ta till middagen (liksom bödda in den) för att den inte ska komma upp igen. Tror på att ta vitaminer med mat, alltså inte på fastande mage.
Ja man kanske kan ta det till något mål med mat... funderade på att ta det senare under dagen, men då kan jag lova att jag glömmer det! Jasså är de bara de 12 första? jag fick det intrycket av min BM att det skulle vara hela graviditeten! Kan jag sluta med dem snart så blir jag nöjd! :)
Åh fyy.. jag tog dom innan jag blev gravid. första gångerna förstod jag inte vad felet var, trodde jag hade fått magsjuka.. Men efter ett tag så var dte ju uppenbart att det kom av tabletterna. Jag måddde riktigt dåligt, kunde inte stå upp. Nu äter jag folsyra tabletter som endast innehåller folsyra pga en sjukdom jag har som gör att jag måste ta medicin. Jag mår inte illa av dom tabletterna. Förmodligen innehåller Folsyra från apoteket något annat som gjorde att jag mådde så dåligt. Det var inte själv folsyran utan något annat. Apotekstabletterna fick jag sluta med när jag skulle bli gravid, hade magsjuka med illamående och alldeles svimfärdig hela tiden.
jag mådde jätte dåligt av folsyra tabbletterna så jag har hoppat över det i båda mina graviditeter (det spelade ingen roll om jag åt innan eller efter tabletten, om jag drack mycket vatten eller ej, inte heller vilken tid jag tog den)
Jag har kunnat ta vitamineral kvinna utan problem ihop med något att äta. Har ätit dem sen vi började försöka skaffa barn. Men tills för ett par veckor sen har jag bävat för att vara tvungen att äta dom. Har inte hjälpt att äta något till ens. Mådde fruktansvärt illa och har varit tvungen att spy ett par gånger ca en halvtimme efter. Men snart slipper ja dem. Om ett par dagar är vecka 12 slut :)
Jag kan tipsa om att ta tabletterna precis innan läggdags. Somnar man så brukar man inte vakna av illamående på nätterna. Jag gör så med alla tillskott som jag mår illa av. Brukar må illa av mineraltabetter även när jag inte är gravid.
Vill bara påpeka för er som tror att man bara behöver folsyra t o m v 12, att folsyra är viktigt under hela graviditeten samt under amningen! Att det pratas om att de första 12 veckorna är så viktiga är för att risken för ryggmärgsbråck är som störst då. Efter v 12 har tabletterna nämligen ingen effekt mot ryggmärgsbråck.
Folsyra är dock viktigt att få i sig även efter 12:e graviditetsveckan för mammans blodbildning (dåliga järnvärden kan bero på folsyrabrist) och barnets fortsatta utveckling (som tillväxten)! Folsyratabletterna ska tas i samband med måltid, som de flesta andra vitaminer. Har själv ätit folsyra 1 gång/dag hela graviditeten och har aldrig blivit illamående. Fast jag äter de med bara folsyra i (mitt val/TillVal folsyra), vet inte om det kan spela någon roll..
nah, va hos min BM häromdagen och hon hade ALDRIG hört talas om något så dumt som att man kan må illa av folsyratabletter....! "eh, okej, förlåt"
uh.. det e ju hur långt kvar som helst till v 12. :( men men... provade det där med att ta dem innan jag gick och la mej... Det gick ju ganska bra, om man bara lyckas somna innan illamåendet kommer! :P tack för tipset!
ska bara komma ihåg det med! :D hihi.
Men jösses, det är ju verkligen ingen hemlighet att man kan må illa av kosttillskott. Även som icke-gravid. Min svärmor är farmaceut och brukar rekommendera de som mår illa att ta sina tabletter till natten. Jag mår jätteilla av tabletter som innehåller mycket mineraler, även när jag inte är gravid så nu har jag lagt min multitablett på hyllan och tar bara ren folysyra. För mig går det bättre med enbart vitaminer. Det är mineralerna som min mage inte gillar
jah det är ju tur att det finns internet så man kan bli klok ändå.... :) och tur är det väl att man bara behöver klämma i sej dem i 12v så kan ja sluta gnälla sen! :)
Nä, bara vatten.
Ok,tack för dina svar!Då är det ju inte bara jag som gjort så! :))
Nä klarar man att ta med bara vatten så är det ju bra. Många livsmedel hämmar ju upptaget av t.ex. järn.