• Anonym

Sova på mage

Hej! Min fem-månaders har precis börjat vända sig så smått och jag har lite funderingar. Vi brukar lägga henne på rygg när hon skall sova för natten och oftast somnar hon så men efter några timmar vaknar hon och det enda som funkar då är att vända henne så hon får sova på sidan (av någon anledning lägger hon sig inte på sidan själv fast hon kan ju egentligen vända sig dit...) Jag har alltid tyckt att det känns lite ängsligt att ha henne på sidan för jag blir rädd att hon skall tippa över och lägga sig på mage istället och det gjorde hon inatt. Vad skall man göra? Skall man ta bort kudden? Det känns ju dumt eftersom hon ändå tillbringar större delen av natten på sida eller rygg. Vi har tidigare använt en baby sleep-kudde så hon inte kunde tippa över åt något håll men på senare tid verkar hon bli väldigt irriterad av den så det funkar inte längre. När kan man förresten räkna med att risken för psd är över?

• Svar på tråden Sova på mage
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min åsikt är att så länge man lägger barnet för att sova, lägg det på rygg. Däremot när hon kommit till den ålder då hon vänder sig själv, låt henne då sova vidare om hon lagt sig på sida eller rygg. Sover hon mellan er är det viktigt att hon ligger högre upp, med risk för att inte bli för varm, och se till att det finns plats för er alla. 

PSD är, tack och lov, mycket ovanligt i Sverige. Det förekommer framför allt (ca 80%) före sex månaders ålder men är vanligast mellan 3-4 månaders ålder.

MVH Christine 

Svar på tråden Sova på mage