• Anonym (trött mamma)
    Äldre 25 Jan 12:59
    992 visningar
    2 svar
    2
    992

    Melatonin

    Min dotter, 15månader, får 3mg melatonin varje kväll mot hennes tidiga uppvaknande och något störda dygnsrytm. Medicinen är draperad i små gelatinkapslar, och apotekaren sa att jag kunde öppna kapseln och strö ut pulvret i tex yoghurt eftersom att hon inte kan svälja tabletter. Men när vi provade efter några dagar att ge henne hela tabletten så visade det sig att hon kunde svälja ner den hel med lite yoghurt, men det verkade som att den inte fick samma effekt helt plötsligt. hon sov betydligt sämre de kvällar hon svalt kapslarna hela. Så vi har återgått till att öppna dom igen.

    Min fråga är; spelar det någon roll hur melatoninet intas? om det är upplöst i mat eller om man sväljer kapseln hel? Påverkas effekten av medicinen, eller är det bara något jag fått för mig?

     

  • Svar på tråden Melatonin
  • Apotek­aren
    Äldre 25 Jan 17:00
    #1

    Hej!
    Man kan som du beskriver öppna kapseln o inta innehållet med mat. Om din dotter sväljer den hel (låter lite svårt när man är så liten men det kanske går?!) så bör den ha samma effekt. Jag kan inte se att effekten skulle påverkas av det.

    Vänliga hälsningar
    Catharina

  • Anonym (trött mamma) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 08:54
    #2

    Tack så mycket för svaret! Lägger kapseln på en sked med yoghurt, då sväljer hon ner allt i en "tugga" och då glider den med yoghurten ner i magen (dom är ju inte så stora dom där kapslarna)

Svar på tråden Melatonin