Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (TS)

Byte av efternamn?

Har gått i tankarna om att byta efternamn i många år nu. Har ett svåruttalat finskt efternamn som jag mer än gärna skulle bli av med och byta till ett mer svenskt efternamn. Har en sambo sen ungefär 1 år tillbaka men absolut inga planer på giftemål eller något sådant.

Har läst lite på internet men det verkar ganska krångligt. Om jag vill byta efternamn måste jag hitta på ett helt nytt efternamn som ingen i Sverige heter? Stämmer detta?

Någon som har tips på var jag kan kolla för att få inspiration?

Ni som har bytt till ett helt nytt efternamn, hur lång tid tog det för att allt skulle gå igeonom?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Byte av efternamn?
  • Xara
    www.prv.se "Personnamn"

Maken och jag bytte bort två krångliga efternamn till ett helt nytt, gemensamt när vi gifte oss. Det är bara vi fyra i familjen som heter som vi i Sverige. Det gick rätt snabbt och prv (Patent- och Registreringsverket) har en "namn-generator" där du kan laborera med olika möjligheter, riktigt kul!
  • Anonym (TS)

Okej, jag ska kolla på det :) Tack! Var det genom den "namn-generatorn" som ni bestämde er?

• Xara

Ja, men vi provade oss fram en hel del, fick avslag några gånger på våra förslag (som ändå alla kom från generatorn) och pysslade lite innan vi hittade rätt! Men det var som sagt mer kul än besvärligt.

• Seven Costanza

Har du inga andra efternamn i din släkt som du kan ta? Mammas, pappas, mormors, farmors, mormors mormor osv?

Från patent- och registreringsverkets hemsida: "För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.

I vissa fall kan du behöva vända dig till landsarkivet för att få ett utdrag ur födelse- och dopbok."

www.prv.se/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-efternamn/gamla-slaktnamn/

• Anonym (TS)
    Xara skrev 2011-01-25 13:41:14 följande:
    Ja, men vi provade oss fram en hel del, fick avslag några gånger på våra förslag (som ändå alla kom från generatorn) och pysslade lite innan vi hittade rätt! Men det var som sagt mer kul än besvärligt.
    Okej :) Jag ska sätta mig och pyssla lite med det ikväll när jag har tid.
    Seven Costanza skrev 2011-01-25 13:58:38 följande:
    Har du inga andra efternamn i din släkt som du kan ta? Mammas, pappas, mormors, farmors, mormors mormor osv?

Från patent- och registreringsverkets hemsida: "För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.

I vissa fall kan du behöva vända dig till landsarkivet för att få ett utdrag ur födelse- och dopbok."

www.prv.se/Personnamn/Byta-personnamn/Byta-ef.../

Nä tyvärr.. Hela släkten kommer ursprungligen från Finland så finns inga namn att hämta där :/
Svar på tråden Byte av efternamn?