Inlägg från: Anonym (störaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (störaren)

SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?

Jag ringer ibland min sambo 3-4 gånger om dagen Skäms Är nog en dålig ovana jag har, och han brukar bli väldigt arg/irriterad. Men ofta är det ju t.ex. frågan om ifall han kan köpa hem mjölk eller nåt sånt, eller så är det nåt jag kommit på att jag behöver säga, som jag vet att jag kommer glömma tills vi träffas på eftermiddagen.
    Har väl skämt bort mitt närminne lite, det att ha en mobiltelefon så alla är tillgängliga hela tiden. För nog borde det ju vara möjligt (och lätt) att lägga saker på en mental kom-i-håg lista och prata om det på eftermiddagen, istället för direkt tanken ploppar upp i huvet.

Men många, många dagar ringer jag inte honom alls. Men det brukar han då glömma bort och minns bara de perioder när jag ringer för ofta Rynkar på näsan

• Anonym (störaren)
    Anonym skrev 2011-01-25 15:38:39 följande:
    Jag kan tydligen inte citera just nu...
    Ni som tycker det är helt okej att "socialicera" privat i arbetstiden, jag förstår inte ert resonemang? Även om man har möjligheten och kan göra det utan att tappa fokus, så är det lönad tid som går till det. Som arbetsgivare hade jag inte alls uppskattat det, iaf inte om det händer dagligen.
    Men vad är det för skillnad om det är under lönad tid man pratar privata samtal, sålänge ens arbetsuppgifter inte blir lidande av det? Vet själv att i vissa fall (tråkiga rutinuppgifter som man kan göra i sömnen) så arbetar jag bättre om jag får den distraktionen som ett telefonsamtal innebär. Om jag bara gör den tråkiga rutinuppgiften så tappar jag snabbt koncentrationen, för att just är så himla tråkigt. Om jag istället får prata med någon under tiden (och alla har inte kollegor som de kan prata med) så går arbetet smidigare och lättare.

Så om man räknar med att man kan arbeta lika bra även om man talar i telefonen, tycker du då i så fall att det också är fel att lyssna på musik/radio under arbetstid? Det är ju också "roligt" och inte nåt du får betalt för, men som ändå pågår under arbetstid. Så vari ligger skillnaden att lyssna på musik/tala i telefonen? Då får man således inte heller lyssna på musik.

Hade jag varit arbetsgivare hade jag gett blanka *piip* i ifall mina arbetstagare lyssnade på musik, ljudbok, talade i telefonen eller t.o.m såg på film eller spelade poker under arbetstid! Sålänge det inte påverkar deras arbetsuppgifter och -resultat negativt så skulle de få göra vad de vill.
    Personligen tror jag att lite egen "distraktion" under abretstiden kan öka på produktiviteten. Små pauser helt enkelt. Och det är väl slutresultatet som är viktigast, inte sättet man når dit på (inom rimliga gränser, förstås!)
  • Anonym (störaren)

Kan ju dock tillägga att jag har förståelse för att på vissa arbetsplatser så går det helt enkelt inte att tala privata telefonsamtal utan att behöva "ta" sig den tiden från sina arbetsuppgifter. Då är det ju naturligtvis okej.

Mitt resonemang, som jag också försökte poängtera, baserar sig ju på att telefonsamtalen INTE stör arbetsuppgifterna på detta sätt. Ville bara förtydliga. Och i SÅNA fall ser jag det inte som något problem.

Svar på tråden SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?