• Neelah

SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?

Visserligen är vi gifta och inte sambo, men jag svarar ändå. 

Vi har båda Skype på hela dagarna, så vi skickar meddelanden minst en gång per dag (vanligtvis min man som skickar och talar om när han åker från kontoret). Innan, när jag jobbade i butik, var det ytterst sällan vi hördes på dagarna. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Anonym skrev 2011-01-25 15:44:50 följande:
    Undrar mig vad man har för sig på sitt jobb om man har tid och ork att sms o ringa varandra så ofta som en del verkar göra. Inte klokt. Vad är det för chefer som godkänner det? Ringer till min sambo om det är något viktigt t ex sjukdom mig eller barnen. Inte för att tramsa runt. Han är läkare och har definitivt inte tid, lust eller möjlighet att fixa med mobilen på jobbet.
    Egen företagare - översättare. Så länge jag möter kundernas deadlines gör jag precis som jag vill och min mans situation är ungefär densamma. Om han ta en minut och skickar ett meddelande på Skype så blir inte hans arbete lidande av det så länge han blir klar med det han håller på med.
  • Neelah
    Catti41 skrev 2011-01-26 10:00:16 följande:
    Det beror ju förstås på vad för slags jobb man har. När jag sitter i möten av olika slag är mobilen avstängd. Då får dagis  t ex ringa till sekreterarna om de ska ha tag på mig för då svarar jag inte alls. Men när jag inte sitter i möten så sitter jag vid datorn och då kan jag ringa och vem som helst ringa. Eller så jobbar jag hemma.

Min sambo arbetar inom IT-branschen och har ett extremt fritt jobb med väldigt få möten så han kan ju göra vad som helst så länge arbetet blir gjort. Jobbar han hemma sätter han på en tvättmaskin på sin "rast".

(såna här jobb som vi har innebär ju också ofta att man arbetar utanför sin reguljära arbetstid t ex, vilket man ju slipper om man t ex arbetar på schema. Jag kan ju ta ett jobbsamtal kl 2000 på kvällen när grabben gått och lagt sig, eller när jag är hemma och vabbar eller så, medans grabben sover/tittar på film. Huvudsaken man gör det man ska, och lite till. Jag går t ex ibland ut och powerwalkar när jag jobbar hemma. Med telefonen på, förstås. Ringer någon så svarar jag. Är det då arbete eller fritid?)
    Jag känner igen det där. Jag jobbar enbart hemifrån och då blir det ju att jag gör en massa annat också. Jobbar en stund, sätter på en maskin tvätt, jobbar tills tvätten är klar och hänger den sedan, jobbar lite till och fixar lunch efter det, o s v. Så länge jobben blir klara i tid spelar det ingen roll när (eller var) jag gör dem.
Svar på tråden SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?