• Pleco

SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?

Fler än vad som borde vara tillåtet.

• Pleco
    Lufsan skrev 2011-01-25 23:25:34 följande:
    Aldrig.
    Men vi jobbar inte så mycket heller. Han jobbar två dagar i veckan och jag går i skolan två dagar i veckan. 
    Jag är inte heller en sån person. När man precis har träffats hörs man ju mycket. Men vi har bott ihop i ett år nu. Jag gillar all tid jag får ha för mig själv. Älskar min sambo men älskar att vara ensam hemma också. Vi pratar när vi är hemma.

Ni som pratar flera gånger per dag vad pratar ni om??

Vi pratar om allt möjligt mellan himmel och jord, vi har alltid saker att säga till varandra. Ibland hör vi av oss enbart för att säga att vi saknar varandra eller nåt.
  • Pleco
    Davinia skrev 2011-01-26 09:33:38 följande:
    Aldrig utan anledning, tycker det är otroligt oproffsigt att höras av hela tiden utan anledning, har folk inget att göra på sina jobb eller?
    Jag jobbar som uska i äldrevården, jag har knappt tid att titta på min telefon. Jag kanske ringer min man på min rast om jag har nåt jag måste säga just
    då, annars får det vänta. Lika hård är jag om de ringer från mitt jobb när jag är ledig eller nån arbetskamrat ringer om nåt jobbärende, då ber jag dem vänligt men bestämt att ringa och prata med mig på min arbetstid.
    Samma kan jag tycka om vissa personers ungar som ringer i tid och otid om allt möjligt tjafs, upp till föräldern att tala om för dem att man inte ska störas på jobbet utan anledning.
    Antagligen, eller förhoppningsvis, så har man ett arbete som inte blir lidande av privatsamtal. Jag har ett väldigt fritt arbete så jag kan i princip prata i telefon hela dagarna om jag vill. Och ja, min chef är fullt medveten och helt ok med det.
  • Pleco
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-26 11:00:47 följande:
    Att ni orkar! Vafan kan man inte ens få vara ifred på jobbtid! Bor ju ändå ihop! Shit!
    Handlar inte om ork utan om vilja.
  • Pleco
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-26 11:14:57 följande:
    Men shit! Lite space måste man få....
    Får du ingen "space" då?
  • Pleco
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-26 11:23:27 följande:
    Jo, vi hörs inte alls på jobbtid, om det inte är något speciellt.
    Vi ses ju hemma hela kvällen och natten..... Varför så viktigt att vara över varandra dygnet runt?
    Risken är stor att någon bara känner sig kvävd.
    Vi är väl alla olika, det som funkar för dig fungerar inte för andra och vice versa. Det är väl inget konstigt med det? Sen handlar det fortfarande inte om att vara "över" någon eller att kväva sin partner och kräva kontakt dygnet runt. Vi ringer varandra för att vi saknar varandra och vill prata. En viss skillnad.
  • Pleco
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-26 11:33:30 följande:
    Jag har svårt att tro er.... blir lite förvirrad.
    Varför är det svårt att tro på vad vi säger?
  • Pleco
    Anonym skrev 2011-01-26 12:42:08 följande:
    Vi har ALDRIG kontakt under arbetstid om det inte hänt en katastrof.
    Ingen av oss har detta bekräftelsebehov eller kontrollbehov - kan inte se det som något annat om man måste ha kontakt ideligen.
    I mina ögon otroligt barnsligt och fjortisaktikt - hade blivit vansinnig på en sådan personsom var och varannan timme måste höra " Älskar du mig fortfarande? " " Hur är det?"  " Vad gör du?"
    Vad f-n pratar man om när man ses? Allt är ju redan rapporterat fortlöpande under dagen.
    Nej när jag är på jobb fokuserar jag på det och familj och man när jag är ledig.
    Varför måste du uttrycka dig negativt om folk som inte lever sitt liv som du gör? Det om något är väl ett barnsligt och fjortisaktigt beteende?
  • Pleco
    FasterK skrev 2011-01-26 13:23:52 följande:
    Alltså - jag struntar i anledningen till varför folk snackar med varandra under dagen. Det är dock inte min stil att kommunicera flera gånger om dagen med en partner om det inte är viktigt. Det som irriterar mig är att man ringer och sms:ar på arbetstid. Man får lön för att arbeta och då ska man inte ägna sig åt privatsamtal och sms, privatsurfande. Det får man göra på rasterna. ...om det nu inte är akut eller man har ett sådant arbete som tillåter det.

Om en kollega, som har en likadan tjänst och lön, ägnar ca 15-20 min om dagen till privatsamtal/sms på arbetstid, har han/hon arbetat 5-7 timmar mindre på en månad. Ska man verkligen ha lika mycket i lön då?

Det är också en intressant fråga. Hur mycket av din arbetstid går till privatsamtal/sms/surf under en dag? Vad blir det i tid på en månad?
    Har du en sådan kollega så bör du ju ta upp det med din arbetsgivare. Men förhoppningsvis sköter folk sina privata affärer på sina raster, eller har ett sådant jobb så att det går att prata i telefon utan att arbetet blir lidande. Sen beror det väl på vem man har för chef och vad som är ok på arbetsplatsen.

Själv har jag ett arbete där det är tillåtet med privatsamtal, så länge jag får gjort det jag ska. Innan jag arbetade här hade jag ett arbete där jag inte ens kunde ha telefonen med mig.
  • Pleco

Jag undrar vad ni jobbar med som inte kan, vill eller har möjlighet att skicka ett sms eller ringa ett privatsamtal på arbetstid?

• Pleco
    Madida skrev 2011-01-27 11:11:36 följande:
    Svarar dig likadant som jag svarade anonym. Tycker ditt svar är löjligt.. Jag utgår såklart från ett jobb där man faktiskt har arbete att göra hela dagarna.
    Om du slutar utgå från ett arbete där man är sysselsatt åtta timmar om dagen så kanske du kan förstå att det inte är "sjukt" att man kan messa och prata i telefon på arbetstid!
Svar på tråden SAMBOS: Hur ofta hörs ni under jobbtid?