• Kalycia

Dyr hyra på bostadsrätt?

Vi har kikat lite på bostadsrätt i Linköping och Norrköping. Jag tycker att månadskostnaden på de flesta är helt sjuka! Den vi är intresserade av kostar nästan 6000 kronor i månaden och utgångspriset är en miljon. En liten fyra kan tilläggas. Vi betalar inte ens 6000 i månaden för vår hyresrätt (trea). Är det verkligen såhär sjukt dyrt? Lägenheten kommer gå upp till minst 1.5 miljoner då de andra i området har gjort det och denna är helt nyrenoverad.
    Skulle ni köpa i det läget? Det blir en månadskostnad på minst 10 000 (som räntan ligger nu).

• Svar på tråden Dyr hyra på bostadsrätt?
  • Butterscotch

Nyare föreningar och hus har oftast höga lån och därmed höga månadsavgifter. I äldre hus är det ofta tvärtom, men då går köpepriserna upp istället. Lånens storlek kan ni påverka, men att påverka månadsavgiften är svårare.

Jag tycker inte att 10.000 i månaden för en 4:a är särskilt mycket, men jag är lite miljöskadad också (bor i Stockholm). Det är dock bara ni som kan avgöra om ni tycker att det är värt den kostnaden  eller inte att bo där.

• Miss Lau

Avgiften i en bostadsrätt (inte hyra ) är ju beroende av föreningens ekonomi, vad som ingår och hur föreningen prioriterar. Kolla upp varför avgiften ser ut som den gör, kan vara höga lån, hög amorteringstakt för att sen kunna sänka avgiften rejält eller att föreningen har pool, trädgårdsmästare eller vad det nu är som kostar en massa pengar.

Personligen tycker jag ett boende för 10.000 kr är helt okej, här i Stockholm kommer man inte så jättelångt med det.

• Kalycia

Det är nog det som är den stora skillnaden också. I Stockholm är det oerhört attraktivt och en lägenhet till det priset är oerhört lättsåld (de finns nog inte ens). Här verkar det vara svindyrt så det är därför jag vill höra vad ni tycker, speciellt om ni bor i Norrköping/Linköping och vet hur det var för er när ni köpte. Det är nog inte helt rätt att jämföra Stockholm och Norrköping på det viset. 10 000 här är enligt mig oerhört dyrt, i Stockholm nästan billigt. 

Det ni säger om lån i bostadsrätten, etc stämmer förstås. Finns det nån möjlighet att månadskostnaden kan gå ner? 

• riboflavin

Månadskostnaden är det inkl. eller exkl. el och värme?

Är det inkl. så tycker jag inte att det låter så farligt, 4 rok är ju ganska stort. är det exkl. så är det väldigt dyrt.
    Vi har ett radhus i BR-form, 5 rok med stor tomt där avgiften är 4500 exkl. el (elvärme) så vi landar på en månadskostnad på mellan 5500-6500 beroende på årstid men då har vi inga lån. 

Men precis som någon annan sa det varierar ju vart i landet man bor vad som kan anses prisvärt och inte. 

Månadsavgiften i en förening KAN gå ner, men jag vet inte hur vanligt det är. 

• BuoBä

Det låter mycket för Linköping/Norrköping, men jag vet att priserna gått upp de senaste åren. Jag har svårt att tro att alla lägenheter ligger i miljonklassen dock. Ni kanske kan titta i fler områden?

En sak att ta hänsyn till är ju om det är ett realistiskt alternativ att hyra en lägenhet i motsvarande läge (finns ju inte alltid och det är i vissa fall lång kö), och vad det i så fall kostar.

• Lavish

Det brukar finnas en korrelation mellan månadsavgiften och priset. Jag tror säkert ni kan hitta lägenheter i ungefär samma områden och till ungefär samma yta, med betydligt lägre avgift. Men då kommer priset å andra sidan vara högre.

• troddeduja

Jag hade köpt ett hus istället isåfall! Vi har ett nybyggt hus utanför Uppsala, lån på ca 1 800 000 kr och det bara under vinterhalvåret när man har dyr elräkning (värme o hushållel) som vi NÄSTAN kommer upp i en kostnad på 10 000 kr i månaden!
    Om ni inte vill bo i hus så skulle jag bo kvar i hyresrätten ett tag till och spara ihop pengar till en rejäl kontantinsats.

• BuoBä

Jag kollade precis hemnet och det var väldigt få 4:or ute i Lkpg/Nkpg! När vi sålde för ett par år sen var det många fler ute på en gång. Kan ju vara att det är "lågsäsong", så det lönar sig att sitta lugnt i båten en månad eller så och se om det kommer ut fler objekt. Eller så har trycket bo bostäder ökat kraftigt...

Hur som helst, lycka till TS! Det är både roligt och slitsamt att leta lägenhet.

• Kalycia
    BuoBä skrev 2011-01-25 20:35:46 följande:

Hur som helst, lycka till TS! Det är både roligt och slitsamt att leta lägenhet.

Du har så rätt så. Det är jättekul och jobbigt på samma gång. Vi har ju vissa kriterier vi vill uppfylla och behöver av olika anledningar bo ganska centralt, därmed sticker ju kostnaden iväg rätt mycket också. Det är så svårt att veta om man ska slå till när man hittat det man tror är drömboendet. Hade det inte varit för en månadskostnad på 6000 hade ja slagit till direkt! 
  • Filuren83

Jag tycker det är en hög avgift för en 4a. Inte orimlig på något vis men ändå ganska hög. Är den nybyggd?

Svar på tråden Dyr hyra på bostadsrätt?