Lyckligtvis var det länge sedan jag var arbetslös så jag kan bara svara hypotetiskt, men stod valet mellan okvalificerat jobb och socialbidrag skulle valet definitivt bli jobbet. Självklart vill jag hellre ha något där jag har användning av min kompetens men skulle jag stå utan så...
Städning skulle inte göra mig särskilt mycket, faktiskt. Jag skulle hundra gånger hellre ta det än okvalificerat vårdjobb som kanske står något snäpp högre upp på statusstegen men som jag verkligen inte passar för.
Jag tror det är mest personer som är osäkra i sig själva som drar sig för att ta "skitjobb". Åtminstone har jag mer än en högutbildad kompis som tagit brödjobb för försörjningen i väntan på att hitta något bättre medan personer med betydligt kortare utbildningar vägrar.
Fast att söka är det ingen garanti för att få något lätt. Det enda man "garanterat" får jobb som idag är väl som personlig assistent (fördom grundad på bekantas berättelser; en blev erbjuden ett sådant jobb att tillträda dagen efter utan introduktion och utan att någonsin ha jobbat med vård - hon tackade nej förresten, men hade ingen A-kassa eller bidrag att riskera). Jag har en kompis som är arbetslös bibliotekarie. Hon har sökt allt möjligt, även enklare kontoristjobb, men till dem är hon ju inte mer meriterad än någon som gått en kortare utbildning och arbetsgivaren fattar ju själv att hon inte tänkt sig att stanna om hon kan slippa det, så det har inte blivit napp än.