• Landslide

Vad ska jag välja? Diesel eller Bensin? Hjälp, snälla!

Vi går i valet och kvalet om vi ska köpa en bil med bensin eller med dieselmotor. Vad tjänar vi mest på? Vi har två ganska stora hundar så en kombi är ett måste.

Lite information:

Ni kan utgå ifrån att vi kommer att köpa en kombi i size med V50-V70 (stor skillnad jag vet, men har ej bestämt märke och utförande än, men det lutar åt antingen Volvo, Ford eller Saab.)

Min sambo kommer att köra den till och från jobbet mån-fre, 6 mil tur och retur. Vilket blir ca 1.500 hundra mil om året och om vi räknar till nöjesturer, semester och dylikt så kanske vi hamnar någonstans på 2.500 mil om året.

Etanol bilar ger jag inte mycket för, de slukar bränsle som andra byter strumpor och det är egentligen inte så miljövänligt ändå. Jag och sambon har dividerat fram och tillbaka och det står nu mellan diesel och bensin.

Vad ligger skatten på, på en diesel jämförelsevis med en bensindriven bil?
    Diesel kostar mindre när man tankar och den drar mindre.. men är det bättre?

Någon vänlig själ därute som jag hjälpa mig i drivmedels djungeln?

• Svar på tråden Vad ska jag välja? Diesel eller Bensin? Hjälp, snälla!
  • Malinos

Såg just en repris på programmet plus där de pratade om bilaffärer finns säkert att se på svt play men de sa bla om man körde över 1500 mil per året lönade det sig med diesel trots högre skatt

• Landslide
    Malinos skrev 2011-01-25 15:32:54 följande:
    Såg just en repris på programmet plus där de pratade om bilaffärer finns säkert att se på svt play men de sa bla om man körde över 1500 mil per året lönade det sig med diesel trots högre skatt
    Åh tack så mycket Det ska jag genast kolla upp. Men gäller det en bil direkt ifrån karossfabriken eller gällde det för en begagnad också?
  • Terese f

vi hade disel förut, sambon körde 14 mil per dag till och från jobbet. Skatten är dyrare men de tjänar endå in. Nuhar vi en bensin som drar snitt 0,7 och det blir ju mer pensinpengar.... :/

• Landslide

Ja, det kanske kan vara så då att oavsett vad man väljer så kanske kostnaden blir densamma i slutändan ändå. Men vad är dyrast att reparera, en diesel eller bensinmotor? Jag frågar mycket, men det är bara för att jag verkligen vill veta.

• Terese f
    MeLoveChilli skrev 2011-01-25 16:53:46 följande:
    Ja, det kanske kan vara så då att oavsett vad man väljer så kanske kostnaden blir densamma i slutändan ändå. Men vad är dyrast att reparera, en diesel eller bensinmotor? Jag frågar mycket, men det är bara för att jag verkligen vill veta.
    beror inte de på bil? Nu är jag kanske ute och cyklar, kan verkligen noll om bilar men jag skulle endå köpa en diesel , men dom är ju dyrare (? rätta mig om jag har fel) att köpa också. Du får nog räkna lite på dedär.
  • Landslide
    Terese f skrev 2011-01-25 17:36:52 följande:
    beror inte de på bil? Nu är jag kanske ute och cyklar, kan verkligen noll om bilar men jag skulle endå köpa en diesel , men dom är ju dyrare (? rätta mig om jag har fel) att köpa också. Du får nog räkna lite på dedär.
    Mmm.. jag känner också att jag är lite ute och cyklar, men,men. Finns det ingen karlakarl eller en stark kvinna som kan reda ut röran i hjärnan på mig?
  • Landslide
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2011-01-25 21:43:38 följande:
    Herregud! När jag säg omröstningen trodde jag att du menade på ett barn Förvånad
    Men Va? Den står ju på "Motor"
  • alce

Hej
    Jag tycker diesel.
    Ett exempel.
    Om en dieselbil ska dra 0.6 L/mil och motsvarande bensinbil drar 0.7 L/mil enligt spec.

Då drar dieselbilen 0.7 och bensinbilen drar 0.8-0.9 Dieselbilar är mindre känsliga för last, utomhustemperatur o.s.v.

Alce

• Landslide
    alce skrev 2011-01-25 23:41:21 följande:
    Hej
    Jag tycker diesel.
    Ett exempel.
    Om en dieselbil ska dra 0.6 L/mil och motsvarande bensinbil drar 0.7 L/mil enligt spec.

Då drar dieselbilen 0.7 och bensinbilen drar 0.8-0.9 Dieselbilar är mindre känsliga för last, utomhustemperatur o.s.v.

Alce
    Tack så mycket Alce.
Svar på tråden Vad ska jag välja? Diesel eller Bensin? Hjälp, snälla!