• ladysoul77

Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?

Vår dotter är 3,5 år och har blöja dygnet runt. Vi har provat pott-träna från och till sedan hon var 2,5 år men det är tvärstopp. Hon vägrar och det blir bara en massa gråt om vi provar. Eller hon blir snarare hysterisk om vi pratar om att hon ska gå utan blöja. Det är sååå frusterande och nu börjar jag känna att det är pinsamt att hon inte är blöjfri än. Hon fick en lillasyster för 10 månader sedan och hon är ganska svartsjuk på henne så jag antar att det är något relaterat till det. 

Alla säger att vi ska ta det lugnt och att hon kommer att komma på själv en vacker dag att hon inte vill ha blöja med, men det är oerhört svårt att låta bli att prova olika sätt att locka henne att sluta.. Detta har vi gjort:

*Helt enkelt satt henne på toa/potta lite då och då och läst en bok eller så (detta gjordes då hon var mindre och mer öppen för "lockning". Hon kissade EN GÅNG i toan. Gav ingen mersmak)
    *Belöningssystem klistermärken/junibacken
    *Hon har fått följa med och välja fina trosor
    *På sommaren fick hon gå fritt utan blöja på gräset. Hon kissade på sig hela tiden, sa aldrig till (verkade inte bry sig ens) Sedan blev hon hysterisk och ville ha blöja
    *Mormor har fått prova utan att vi är med
    *Köpt "potty-training panties" Helt utan resultat. Funkade ju som vanliga blöjor.. 
    *Sagt att blöjorna var slut. Hysteriskt gråt och hulkningar
    *Låtsas busa och säga att hon MÅSTE ha blöja hon FÅR inte ha trosor.. Tyckte hon var en rolig lek, men slutar med gråt..

VAD SKA VI GÖRA?? Bara vänta? Hon är en otroligt envis dam som inte går att locka till något hon inte vill, så vi står handfallna i detta. Jag är så less så jag kräks..  

Hjälp!! 

• Svar på tråden Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?
  • Fridayyy

Jag sa till dottern att blöjorna var slut. Hon var dock bara 2 år då. Det låter ju konstigt att hon inte känner när hon behöver kissa, kanske ni behöver kolla hos läkare om det är så, isåfall är det ju inte så konstigt att hon inte vill sluta med blöja. En förutsättning är ju att de känner att de behöver kissa. Enligt alla experter mognar ju barn i olika ålder rent fysiskt när det gäller detta och sånt går ju inte påverka.

• Birgitta2

Jag tycker det verkar som om ni försökt för mycket. Det har verkligen blivit infekterat. Hade jag varit ni så hade jag låtit henne ha blöja till sommaren nu. Ett halvår till. Jag har aldrig hört talas om skolbarn som börjar första klass ha blöja, så ta det lite lugnt.

Detta har blivit en kamp. Hon är också i trotsåldern och vet att detta är viktigt för er och därför kan hon använda det i sitt "trotsande". Precis som när det gäller mat. Upptäcker ett barn att det där med mat är viktigt för mamma och pappa så plockar de upp detta snabbt som ögat.

Men som sagt: Jag själv hade helt enkelt släppt det där. Jag hade bytt blöjan som vanligt och låtit flickan bestämma när det är dags att släppa blöjan. Misstänker att detta blivit en prestige- och trotsgrej, även om det inte är medvetet.

• mammmaz

Jag höll på sådär med min son ställde klockan på nätterna o han kissade ner sej ändå provade det mesta till sist gav jag upp o lät han va det gick nog 2månader ca så va han blöfri både dag o natt han va 3år o 7mån då..
    så bråka inte det kommer av sej självt när dom e redo..

• ladysoul77

Jag har också hört detta. Känner en urolog och han sa att just förmågan att känna sig kissnödig och kontrollera blåsan är den sak som utvecklas som mest olika hon barn. (om du förstår vad jag menar)

Det händer att hon säger till NÄR hon kissar, men aldrig innan. Jag har också varit lite inne på att kolla upp det men sist sa vår BVC-sköterska att det är helt normalt att man är lite senare med detta än andra..  

• Birgitta2

En sak jag inte kan förstå riktigt: Varför pressar ni henne så mycket? Hon är fortfarande liten. Men verkar kanske väldigt stor i jämförelse med lillasyster. Jag hade själv en son som fick en lillasyster. Så jag hade 2 st blöjbarn i två års tid. Han blev dagtorr vid 3 och nattorr vid 4. Men jag skaffade potta och visade att "om du är kissnödig och inte vill kissa i blöjan så kan du kissa här". Det var allt. Det gick ett halvår innan han var mogen för det. Men jag tjatade aldrig nånsin. Ungarna blir mogna vid olika ålder.

• Nollfemnollnioelva

Strunta i det helt tycker jag. Hon känner kanske bäst själv när hon är redo. Jag skulle säga till henne: nu slutar vi tjata på dig om pottor, du får ha blöjan tills du känner dig redo att kissa på pottan. Det kommer förr eller senare, och det gör väl inget om det blir lite senare?

• Emmeliozol

jag vet en som inte kände att hon var kissnödig fören hon var så kissnödig att det bara kom. Hon fick nå nässpray och det började funka, fast hon var ca 5 år då.. Men som andra skrivit så kommer hon nog sluta självmant bara man inte låssas om det... Min tjej (3år, 3 månader) har fortfarande blöja nattetid och hos hennes pappa har hon även blöja många dagar...  Slappna av =)

• Lalalong

Jag har inget annat att säga än det du säger att ni redan hört. Men jag säger det ändå. 
    Vänta! Det kommer. Det är ingen panik, och hon _kommer_ att bli blöjfri så småningom. 

Klara 060504, Alva 100117
  • Emerun

Gjorde precis som ni har gjort, kände oxå panik som du gör nu, sonen var då runt 3½år, fick kloka råd av flera här och av en kollega på jobbet som har 9barn att bara lägga ner och låta det vara, gjorde som de sa och 4månader senare valde han själv att inte ha nån blöja, han blev blöjfri både dag och natt på en gång. Tror att hans mentala spärr släppte när vi inte brydde oss längre och inte gjorde sån stor sak av det hela. Så mitt råd, låt det vara så kommer hon att sluta självmant.

• amia01

Håller med övriga om att ta det lugnt. Och funderar också på om hon trotsar eller om hon inte är mogen för att vara utan blöja? Brukar hon kissa lite och ofta i blöjan eller kan hon hålla sig längre stunder?
    Kan hon inte hålla sig längre stunder så är det ju inte så smidigt att  vara utan blöjorna än.
    Kan hon hålla sig torr under längre stunder så skulle jag nog ändå inte göra så stor sak av blöjorna just nu, utan låta konflikten vila lite. Sen kanske det går att göra en "mellanvariant" där det är ok med blöja, men att ändå försöka locka henne att gå på toaletten ibland när det passar vid blöjbytena? Kanske på kvällen eller morgonen, eller om det går lättare på förskolan, där hon ser fler barn i samma ålder som går på toaletten?
    Sedan när man avdramtiserat själva toalettbesöket kan man kanske börja med att "glömma blöjan" kortare stunder när det passar, så hon får upp självförtroendet, och inte får tillfälle till trots.
    Lycka till!

Svar på tråden Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?