Skäms över att min dotter inte är blöjfri än.. Vad gör vi för fel?
Vår dotter är 3,5 år och har blöja dygnet runt. Vi har provat pott-träna från och till sedan hon var 2,5 år men det är tvärstopp. Hon vägrar och det blir bara en massa gråt om vi provar. Eller hon blir snarare hysterisk om vi pratar om att hon ska gå utan blöja. Det är sååå frusterande och nu börjar jag känna att det är pinsamt att hon inte är blöjfri än. Hon fick en lillasyster för 10 månader sedan och hon är ganska svartsjuk på henne så jag antar att det är något relaterat till det.
Alla säger att vi ska ta det lugnt och att hon kommer att komma på själv en vacker dag att hon inte vill ha blöja med, men det är oerhört svårt att låta bli att prova olika sätt att locka henne att sluta.. Detta har vi gjort:
*Helt enkelt satt henne på toa/potta lite då och då och läst en bok eller så (detta gjordes då hon var mindre och mer öppen för "lockning". Hon kissade EN GÅNG i toan. Gav ingen mersmak)
*Belöningssystem klistermärken/junibacken
*Hon har fått följa med och välja fina trosor
*På sommaren fick hon gå fritt utan blöja på gräset. Hon kissade på sig hela tiden, sa aldrig till (verkade inte bry sig ens) Sedan blev hon hysterisk och ville ha blöja
*Mormor har fått prova utan att vi är med
*Köpt "potty-training panties" Helt utan resultat. Funkade ju som vanliga blöjor..
*Sagt att blöjorna var slut. Hysteriskt gråt och hulkningar
*Låtsas busa och säga att hon MÅSTE ha blöja hon FÅR inte ha trosor.. Tyckte hon var en rolig lek, men slutar med gråt..
VAD SKA VI GÖRA?? Bara vänta? Hon är en otroligt envis dam som inte går att locka till något hon inte vill, så vi står handfallna i detta. Jag är så less så jag kräks..
Hjälp!!