yes79 skrev 2011-01-26 15:58:24 följande:
Välling är inget måste alls, men min tjej vill alltid ha flaska när hon ska sova och hon gillar välling väldigt mycket och vi kommer fortsätta med den flaskan i åratal om hon vill ha flaska på kvällen då vi tycker det är mysigt både hon och vi. Däremot kommer vi inte ge ersättning i flera år till då hon äter så bra med vanlig mat. Hela portioner är ju också väldigt olika hur mycket det är precis som med ersättningen. Min dotter åt också 165 ml ersättning oftast när hon var 6 månader, ungefär vid den ålder började hon också också äta bra med fast mat och gröt så vi böt ut några mål ersättning i sakta mak då hon visade att hon helst ville ha fast mat och inte var så intresserad av flaskan dagtid. Jag frågade på BVC om jag kunde börja ge henne middag redan vid 7 månader, många väntar ju med det och de tyckte att jag kunde det då hon åt så bra med lunch men inte var så intresserad av gröt flera gånger om dagen.
Så här ungefär åt hon vid 7 månader:
06: 165 ml ersättning
09: frukost: en portion gröt med lite ersättning till, hon drack oftast max 30 ml till gröten
12: lunch: matpuré + fruktpuré + vatten att dricka (ca 1 dl hemmalagad matpuré eller ½ stor barnmatsburk)
15: mellis 165 ml ersättning
18: middag: matpuré + fruktpuré + vatten att dricka (ca 1 dl hemmalagad matpuré eller ½ stor barnmatsburk)
20: 100 ml välling
Nu är hon snart 10 månader och hon äter ungefär likadant förutom att vi även bytt ut mellisen mot frukt, youghurt, smörgåsbitar och liknande och hon vill ha 220 ml välling innan läggdags!
har din tjej slutat äta på natten?
min äter 1mål per natt.
i övrigt äter hon nu
ca07-08 165ml
10-11 grötsmakis och sen 120ml ers.
12-13 matsmakis + efterrättsmakis
14-15 120ml ers
17-18 120ml ers
19-20 lite gröt om inte 165ml ers lite senare...
sen 165ml ers ngn gång under natten, oftast mellan 00-02
Dagarna varierar lite beroende på vad vi gör, och inte alltid hon vill ha gröt eller smakis.
Kan jag testa välling redan nu vid kvllsmålet runt 20-21 ist för fröt el ers?
Eller kan man blanda vällingpulver m ersättningen? 50/50? är det samma mått man blandar med?
Eller ska man strunta i vällingen...
ville mest testa då jag fått 2 provpåsar på posten..