• Fidelia

Övergång från ersättning till välling, hur?

Hur har ni gjort när ni slutat med ersättning och börjat med välling istället?

Min lilla tjej blir snart 6månader gammal och det är väl snart dags att börja testa välling istället.
    Idag köpte vi dock hem ett stort paket med ersättning, men man kanske kan göra något mål välling och något mål ersättning.
    Är det mild havrevälling som gäller att börja med?

Har fått hem 2st provpåsar i brevlådan, en från semper o en från nestle, tänkte jag skulle testa och se om hon gillar.

Hon blir ju 6mån om 1½v, så det kan väl inte göra något om man testar redan nu?
    Påsen från Nestle heter
    God Natt, mild havrevälling

Borde väl kunna ge den nu till kvällsmålet eller? Vad är skillnaden mellan ersättning och välling? Välling är väl mer mättande har jag förstått iaf...
    Men är innehållet lika "bra"?

Håller på m smakisar förfullt, men inte bytt ut hela mål ännu... utan ger mer gröt o matsmakisar som mellanmål, mellan hon får ersättning...

Hon får idag3 mål smakisar om dagen...

men frågan var främst hur man gör med övergången till välling?

• Svar på tråden Övergång från ersättning till välling, hur?
  • Frida g

Späd ut ersättningen med lite välling, öka sedan vällingen lite åt gången. 50/50 kan vara för mycket välling, kanske får börja med10/90!

• Kazeer

Jag har blandat ersättning och välling under en period, först 25/75, sedan 50/50, sedan 75/25 och till sist 100% välling. Så gör jag även, när jag byter mellan olika vällingsorter.

Däremot så slutar jag inte ge mina barn ersättning bara för att de är 6 månader gamla. Min 1-åring äter fortfarande ersättning en gång om dagen. Nu handlar det väl mest om att vi ska göra slut på det sista paketet med ersättning. Men ersättning har varit en del av hans kost under det senaste halvåret precis som bröstmjölk skulle ha varit det om jag hade ammat.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola

Skillnaden är de kan äta enbart ersättning o få i sig allt de behöver.

Välling (inkl gröt) bör bara ges 3 ggr per dygn.
    Välling är gröt i lös form.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Dr Mupp

Ersätting är nyttigare än välling och ska helst ges hela första året. Efter 6 månader bör man dock kompletera med annan föda.

Välling ska man ge max tre mål om dagen och det är aldrig tänkt att ges som enda föda utan ska vara ett komplement till en annan fullgod foda tex ersättning/amning och fast föda.

Vill du ge välling ska du börja ge det som en smakportion precis som med allt annat. Välling och gröt är samma sak förutom att vällingen är mer utspädd och serveras i flaska/mugg istället för tallrik.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • MrsEnglund

Jag började med gröt, lite första dagen och sedan ökade på lite. När han ändå åt gröt och magen var van vid det så gjorde jag ingen övergång med att blanda ersättningen med välling. Jag gav välling på en gång och det funkade jättebra.

• Fidelia

Hmm ok... Trodde man skulle byta ut ersättning mot vällingen... Inte läst på riktigt... ska iofs på bvc imorn får rådfråga mer där oxå.

Men min tjej äter oftast gröt som smakportion fortfarande då... 1-2ggr/ dag ibland inte alls, beror på humör och hur hungrig hon är.. det går ju inte lika fort att få i sig gröten som ersättningen om hon är väldigt hungrig, så då ratar hon gröten och vill ha flaska ist.

Man kan alltså blanda välling och ersättning i samma flaska?

Då ska jag inte testa en av dessa provpåsar jag fick eller? som ett mål ist för ersättning nu på kvällen?

Ja det är en djungel det här med småbarnsmaten när man är en förstabarnsförälder :)
    Glad att det finns såna här forum där man kan ställa knäppa frågor som dessa :)

• yes79

När dottern var ungefär 7 månader testade vi att ge henne välling på kvällen, inte för att hon behövde bli mer mätt utan för att vi var nyfikna om hon skulle gilla det, hon sov redan hela nätter på ersättning. Vi gav en liten portion välling på direkten och det gick bra,  Semper "Kvällsvälling" var det, numera vid 9 månader får hon Semper "fullkornsvälling" på kvällen. Hon får fortfarande ersättning också på morgonen (tills hon är 1 år minst), men äter mest vanlig mat nu. Man ska ju bara ge välling/gröt max 3 ggr per dygn så hon får gröt på morgonen och välling på kvällen, jag tycker det räcker!

På BVC tyckte sköterskan inte att det var nödvändigt med välling när hon fick ersättning, men att man kunde ju ge det om man ville!

• Fidelia

ok 3ggr/dag sen alltså..

Måste fråga igen... min dotter blir ju snart 6mån, hon får fortfarande semp 2:an, har sett att det finns en 3:a oxå.
    Vad för skillnad? Ska man byta och när?

• vittra

Som sagt, vällingen ska inte ersätta bröstmjölksersättningen. Du ska däremot börja med mat som så småningom ska ersätta mjölken

Om ni inte börjat med mat-smakisar skulle det väl kanske vara ett bättre alternativ om du vill ge något annat än ersättning.

Man får max ge 3 mål gröt/välling per dygn och du ger ju redan gröt så ser inte riktigt vitsen med att byta ut till välling också. Om du verkligen vill kan du ju dock börja ge välling på kvällen istället och då fasa ut som några ovan har beskrivit, men du ska absolut inte byta ut alla mål utan då ska du ju byta till vanlig mat istället!

• GrönaDruvan

Min snart 8 månaders äter fortfarande inte välling. Han får ersättning morgon och kväll. Även på natten om han blir hungrig. Funderar på att börja ge välling snart, men tycker det känns bäst att fortsätta med ersättning lite till. Man byter ju liksom inte ersättning mot välling! Innehåller ju inte alls samma saker.

• yes79
    Fidelia skrev 2011-01-25 21:54:35 följande:
    ok 3ggr/dag sen alltså..

Måste fråga igen... min dotter blir ju snart 6mån, hon får fortfarande semp 2:an, har sett att det finns en 3:a oxå.
    Vad för skillnad? Ska man byta och när?
    Babysemp2 är modersmjölksersättning, det är inte Babysemp3 och det ska man inte byta till om man vill fortsätta med ersättning till 1 års ålder. Vi ger Babysemp2 och kommer fortsätta med det.

Babysemp3 är tillskottsnäring och främst tänkt att använda som måltidsdryck som ett alternativ till mjölk som man inte ska ge innan 1 år. Jag ser ingen poäng i att ge det alls då dottern gillar att dricka vatten till maten.

http://www.semperbarnmat.se/nutrition/produkter/valling/fran-8-manader/babysemp-3-tillskottsnaring-med-aktiv-bakteriekultur
  • Dr Mupp
    yes79 skrev 2011-01-25 22:41:56 följande:
    Babysemp2 är modersmjölksersättning, det är inte Babysemp3 och det ska man inte byta till om man vill fortsätta med ersättning till 1 års ålder. Vi ger Babysemp2 och kommer fortsätta med det.

Babysemp3 är tillskottsnäring och främst tänkt att använda som måltidsdryck som ett alternativ till mjölk som man inte ska ge innan 1 år. Jag ser ingen poäng i att ge det alls då dottern gillar att dricka vatten till maten.

www.semperbarnmat.se/nutrition/produkter/vall...
    Och anledningen till att det heter babysemp 3 är för att komma runt lagen om att inte få göra reklam för modersmjölksersättning. Genom att ha samma namn som modersmjölksersättningen men bara sätta dit nästa siffra så blir det indirekt reklam för babysemp 1 och 2.

Förövrigt så anmälde Semper Nestle till vilka det nu som är ansvariga för att hålla koll på amningskoden eftersom Nestles tillskottsmjölk heter nästan likadant som ersättningen. När inget hände så valde Semper att göra precis likadant som Nestle gjort.
  • Fidelia

ok, men då fortsätter jag som vanligt då, hon får babysemp2  5-7ggr/dag 135-165ml/gång, mellan ersättningsmålen mitt på dan får hon en smakis, ex fisk o rotsak.

Sen får hon gröti smakportion på morg/fm och ibland kväll. dvs 3mellanmål m smakportioner /dag, resten ersättning.

Som sagt trodde jag man bytte ut ersättning mot välling, men så va inte fallet.

vad är då vitsen m välling? och när börjar man med den?  när hon börjar äta ordentliga portioner mat?

Fundera på om ett mål välling på kvällen ist för gröten skulle va mer mättande och hon kanske kan sova hela natten. nu äter hon iofs bara 1mål ersättning 165ml per natt...

• yes79
    Fidelia skrev 2011-01-26 13:45:04 följande:

ok, men då fortsätter jag som vanligt då, hon får babysemp2  5-7ggr/dag 135-165ml/gång, mellan ersättningsmålen mitt på dan får hon en smakis, ex fisk o rotsak.

Sen får hon gröti smakportion på morg/fm och ibland kväll. dvs 3mellanmål m smakportioner /dag, resten ersättning.

vad är då vitsen m välling? och när börjar man med den?  när hon börjar äta ordentliga portioner mat?

Fundera på om ett mål välling på kvällen ist för gröten skulle va mer mättande och hon kanske kan sova hela natten. nu äter hon iofs bara 1mål ersättning 165ml per natt...

Välling är inget måste alls, men min tjej vill alltid ha flaska när hon ska sova och hon gillar välling väldigt mycket och vi kommer fortsätta med den flaskan i åratal om hon vill ha flaska på kvällen då vi tycker det är mysigt både hon och vi. Däremot kommer vi inte ge ersättning i flera år till då hon äter så bra med vanlig mat. Hela portioner är ju också väldigt olika hur mycket det är precis som med ersättningen. Min dotter åt också 165 ml ersättning oftast när hon var 6 månader, ungefär vid den ålder började hon också också äta bra med fast mat och gröt så vi böt ut några mål ersättning i sakta mak då hon visade att hon helst ville ha fast mat och inte var så intresserad av flaskan dagtid. Jag frågade på BVC om jag kunde börja ge henne middag redan vid 7 månader, många väntar ju med det och de tyckte att jag kunde det då hon åt så bra med lunch men inte var så intresserad av gröt flera gånger om dagen.

Så här ungefär åt hon vid 7 månader:

06: 165 ml ersättning
    09: frukost: en portion gröt med lite ersättning till, hon drack oftast max 30 ml till gröten
    12: lunch: matpuré + fruktpuré + vatten att dricka (ca 1 dl hemmalagad matpuré eller ½ stor barnmatsburk)
    15: mellis 165 ml ersättning
    18: middag: matpuré + fruktpuré + vatten att dricka (ca 1 dl hemmalagad matpuré eller ½ stor barnmatsburk)
    20:  100 ml välling

Nu är hon snart 10 månader och hon äter ungefär likadant förutom att vi även bytt ut mellisen mot frukt, youghurt, smörgåsbitar och liknande och hon vill ha 220 ml välling innan läggdags!
  • emilsmamma

Hmm, blanda ersättning och välling! Det har jag aldrig tänkt på! Kanske jag skulle prova. Men vilken flasknapp använder man då?

• Fidelia
    yes79 skrev 2011-01-26 15:58:24 följande:
    Välling är inget måste alls, men min tjej vill alltid ha flaska när hon ska sova och hon gillar välling väldigt mycket och vi kommer fortsätta med den flaskan i åratal om hon vill ha flaska på kvällen då vi tycker det är mysigt både hon och vi. Däremot kommer vi inte ge ersättning i flera år till då hon äter så bra med vanlig mat. Hela portioner är ju också väldigt olika hur mycket det är precis som med ersättningen. Min dotter åt också 165 ml ersättning oftast när hon var 6 månader, ungefär vid den ålder började hon också också äta bra med fast mat och gröt så vi böt ut några mål ersättning i sakta mak då hon visade att hon helst ville ha fast mat och inte var så intresserad av flaskan dagtid. Jag frågade på BVC om jag kunde börja ge henne middag redan vid 7 månader, många väntar ju med det och de tyckte att jag kunde det då hon åt så bra med lunch men inte var så intresserad av gröt flera gånger om dagen.

Så här ungefär åt hon vid 7 månader:

06: 165 ml ersättning
    09: frukost: en portion gröt med lite ersättning till, hon drack oftast max 30 ml till gröten
    12: lunch: matpuré + fruktpuré + vatten att dricka (ca 1 dl hemmalagad matpuré eller ½ stor barnmatsburk)
    15: mellis 165 ml ersättning
    18: middag: matpuré + fruktpuré + vatten att dricka (ca 1 dl hemmalagad matpuré eller ½ stor barnmatsburk)
    20:  100 ml välling

Nu är hon snart 10 månader och hon äter ungefär likadant förutom att vi även bytt ut mellisen mot frukt, youghurt, smörgåsbitar och liknande och hon vill ha 220 ml välling innan läggdags!
    har din tjej slutat äta på natten?

min äter 1mål per natt.
    i övrigt äter hon nu

ca07-08 165ml

10-11 grötsmakis och sen 120ml ers.

12-13 matsmakis + efterrättsmakis

14-15 120ml ers

17-18 120ml ers

19-20 lite gröt om inte 165ml ers lite senare...

sen 165ml ers ngn gång under natten, oftast mellan 00-02

Dagarna varierar lite beroende på vad vi gör, och inte alltid hon vill ha gröt eller smakis.

Kan jag testa välling redan nu vid kvllsmålet runt 20-21 ist för fröt el ers?

Eller kan man blanda vällingpulver m ersättningen? 50/50? är det samma mått man blandar med?

Eller ska man strunta i vällingen...

ville mest testa då jag fått 2 provpåsar på posten..
  • yes79

Det skadar väl inte att testa välling när du har hemma och att blanda 50/50 ersättning/välling kan man ju göra om man vill vara lite försiktig med bebisens mage. Jag gjorde inte det med välling, men gjorde det med bröstmjölk och ersättning för att vänja magen vid ersättning när vi började med det.

När man blandar välling ur ett större paket brukar man använda en vällingskopa=en matsked (vi har sempers gratis vällingburk med skopa) och det är ju större än måttet som är med ersättningen.

Det är ju ingen brådska med smakisarna, du märker nog när hon är redo att äta mer än några skedar, min tjej var inte alls villig att äta fast föda när vi först testade vid 4 månader så då slutade vi och väntade ett tag sedan började det plötsligt gå jättebra med maten när hon var ca 6 månader och hon åt mer och mer. Hon slutade äta på natten av sig självt när hon var ca 3,5 månader och ville då ha ersättning vid 6-tiden.

• Dr Mupp
    Fidelia skrev 2011-01-26 13:45:04 följande:

Välling är samma sak som gröt. Jag ger välling eftersom det är lätt att servera och ungen är renare efter en flaska välling än efter en tallrik gröt. Efter en flaska välling behöver jag inte ställa honom i duschen men det måste jag efter gröten.

Såhär har det sett ut hos oss sen han började med välling vid 8 månaders ålder.

Fruskost: Gröt, antingen pulver eller vanlig havregrynsgröt

Lunch: Vanlig mat

Mellis: Macka, frukt eller vad han nu vill ha

Middag; Vanlig mat

Kvällsmål: Välling

På det så har han sen ammats fritt och gör det fortfarande vid ett års ålder. Blir ca varannan till var tredje timme på dagen och 2-4 ggr på natten.
  • Fidelia

Ok, har väl insett nu att jag inte behöver ha någon panik med varken smakisar eller välling då hon är nöjd med ersättningen.
    Men hon blir oftast erbjuden gröt/matsmakis 2-3ggr/dag iaf för att magen ska vänja sig vid fast föda.
    Hon äter inga mängder, om det inte är typ majspuré och palsternacka som är en favvo!

Jag gör all hennes mat själv förutom gröten, den köper jag.
    Blir mest rotsaker eftersom det gillar hon. Har gjort lite fisk, köttfärs och kyckling oxå... men ja... det får ta sin tid...
    Det är ju iaf positivt att hon oftast smakar några skedar iaf och gillar det mesta.

Det kommer väl senare när hon är mer intresserad av mat istället...

Svar på tråden Övergång från ersättning till välling, hur?