• Pappan72

Förenklat Tvistemål/Småmål

Vad gäller egentligen för att väcka åtal till ett FT-mål?

1. Om person A vill ha pengar till ett värde av 7000 (vilket understiger ett halv basbelopp) av person B då person A hävdar att B haft sönder saker till detta värde och person B bestrider räkningen och att han har utfört skadegörelsen. Person B hävdar att det var trasigt innan.

Vem måste då föra fallet vidare och i vilken form för att räkningen ska bli giltig?

Måste det finnas en polisanmälan om skadegörelse eller går man direkt till Tingsrätten och gör en anmälan? Jag har förstått att inga jurister är inblandade och ersättningen för utlägg är starkt begränsad även om du vinner.

2. Om skadan ska uppstått för nästan fyra månader sedan och ingen polisanmälan är gjord än; hur tror ni då polisen ställer sig till själva anmälan om den väcks nu och det framkommer att parterna varit berusade vid tillfället. Vittnen finns (de har hört ljud) men ingen har sett något. Vittnena är väl bekanta till person A.

3. Under dessa nästa fyra månader som har passerat har ingen information uttgått till person B att han skulle vara betalningsskyldig. Räkningen bara dök upp i brevlådan och en beskrivning på hur det ska ha gått till.

• Svar på tråden Förenklat Tvistemål/Småmål
  • Sossan

Gör ett besök i Tingsrättens expidition så hjälper de dig på plats. I just småmål hjälper personalen dig att väcka och föra din talan.

Att sedan kräva in pengar utan polisanmälan eller skriftlig bevisning i någon form kan bli svårt för det är ju Kronofogden man vänder sig till för utmätning och visst underlag krävs. Sedan kostar det en del dock kan jag inte summan på rak arm.

• Pappan72

Om det är jag som företräder Person B? Dvs....är pappa till honom....

Jag kommer att se till att min son betalar om han hanses vara skyldig, men jag vill inte att han döms av vänner till Person A i en icke-objektiv miljö.

Det måste väl vara Person A som måste väcka åtalet för att få ut sina pengar?

• Pappan72

Tack föresten.

Vad jag nu har läst mig till på Tingsrättens hemsida måste Sökanden (käranden) göra en stämningsansökan och med den betala 450:- för den. Pengar de kan få tillbaka om de vinner.

Man kan ta tvister till Tingsrätten utan polisanmälan om jag fattar det rätt. Det kan läggas ned eller avgöras redan då domaren (bara en domare i FT-mål) tittar på den utifrån det käranden har hävdat och styrkt och i jämförelse med vårt svarande. Det behöver alltså inte ens gå till förhandling.

450:- för en opartisk bedömning, oavsett om vi vinner eller inte, låter helt OK i mina öron. Får nog låta det gå dit om Käranden vill för jag tänker inte låta min son ta en smäll jag till 99% litar på att han inte är ansvarig för.

För juridisk hjälp kan man bara få max en timme ersatt av förlorande part men inte ens det verkar vanligt.

• MrC
    Pappan72 skrev 2011-01-25 22:45:54 följande:
    Vad gäller egentligen för att väcka åtal till ett FT-mål?

1. Om person A vill ha pengar till ett värde av 7000 (vilket understiger ett halv basbelopp) av person B då person A hävdar att B haft sönder saker till detta värde och person B bestrider räkningen och att han har utfört skadegörelsen. Person B hävdar att det var trasigt innan.

Vem måste då föra fallet vidare och i vilken form för att räkningen ska bli giltig?

Måste det finnas en polisanmälan om skadegörelse eller går man direkt till Tingsrätten och gör en anmälan? Jag har förstått att inga jurister är inblandade och ersättningen för utlägg är starkt begränsad även om du vinner.

2. Om skadan ska uppstått för nästan fyra månader sedan och ingen polisanmälan är gjord än; hur tror ni då polisen ställer sig till själva anmälan om den väcks nu och det framkommer att parterna varit berusade vid tillfället. Vittnen finns (de har hört ljud) men ingen har sett något. Vittnena är väl bekanta till person A.

3. Under dessa nästa fyra månader som har passerat har ingen information uttgått till person B att han skulle vara betalningsskyldig. Räkningen bara dök upp i brevlådan och en beskrivning på hur det ska ha gått till.
    1. A måste stämma B. Men om A inte stämmer B, men A fortsätter att förfölja, sprida lögner om att B är skyldig pengar, hota med polisanmälan/inkasso osv kan B stämma A. En s.k. negativ fastställelsetalan.

Måste och måste... en polisanmälan kanske Tingrsätten kan se som en del av bevisningen.
    Men förresten...skadegörelse? Är det allmänt åtal?
    Iofs nu vill A stämma B på pengar, inte enskilt åtal... eller?
    Måste inte åklagaren lägga ner för att A ska kunna åtala B? (två olika saker och jag är medveten om att det inte var det som TS frågade om)

2. Polisen tar bara upp anmälan. Det är en åklagare som bedömmer om han kan inleda en förundersökning. Mitt grundtips är att åklagaren lägger ner ärendet i brist på bevis.

Jag tror att A är chanslös. Person B ska hela tiden bestrida alla betalningskrav. Kommer det en räkning/faktura ska B stryka fakturan och skriva "Bestrids! Ej betalningsskyldig" med stora bokstäver på den. Ta en kopia och skicka originalet till A.

Nu är det upp till A att stämma B.

För övrigt. Jag är skattejurist och inte brottmålsjurist/civilrättsjurist... så klanka inte på mig om jag har fel, jag försökte iaf.
    /MrC
  • Lilly mama

Som jag fattar det är det ett s k civilmål, d v s det är inte så att B har åtalats för den påstådda skadegörelsen. Det brev ni fått nu är föranlett av att A stämt B på 7 000 kr. Det mest sannolika är att domstolen kommer försöka få  parterna att komma överens och då hamnar man ofta på 50 % av omstämt belopp. A ska dock kunna styrka att det verkligen är B som orsakat skadan och då räcker inte hans/hennes eget vittnesmål så långt om B bestrider. Ofta har men en förberedande förhandling före en huvudförhandling och i småmål kan denna förberedelse övergå till huvudförhandling, d v s om parterna går med på det och all bevisning finns ingiven kan domaren hålla huvudförhandling på en gång. Det brukar stå i pappren från tingsrätten om de har för avsikt att göra så.

Det B kan göra är att bestrida och möjligen försöka hitta bevisning för vad som hänt sett ur hans perspektiv, d  v s finns det någon/något som visar att saken redan var trasig? Det är visserligen A som ska visa det, men det  skadar inte att vara lite aktiv som svarande.

• Pappan72

Det finns ingen stämning. A har skickat en räkning till B och kräver betalning för något han hävdar att B har haft sönder på en fest där flera var berusade (bla. både A och B).

Detta var fyra månader sedan. Ingen kontakt har gjort med oss (vårdnadshavare eller B). Ursprungliga räkningen är tydligen skickad till A eftersom han hyrde lokalen.

Jag (pappa till B) kommer inte att godta något betalningansvar om det inte avgörs av en opartisk domare i ett Småmål. Absolut inte inför en privat jury där det står ord mot ord och A:s vitten är hans närmaste vänner (betänk att det har gått fyra månader och att vi inte har någon möjlighet att kontrollera varken skada eller vittne efter så lång tid).

Hade de tagit kontakt direkt hade jag helt klart haft en annan attityd till det inträffade.

• Kjell2
    Pappan72 skrev 2011-01-26 18:24:45 följande:
    Det finns ingen stämning. A har skickat en räkning till B och kräver betalning för något han hävdar att B har haft sönder på en fest där flera var berusade (bla. både A och B).

Detta var fyra månader sedan. Ingen kontakt har gjort med oss (vårdnadshavare eller B). Ursprungliga räkningen är tydligen skickad till A eftersom han hyrde lokalen.

Jag (pappa till B) kommer inte att godta något betalningansvar om det inte avgörs av en opartisk domare i ett Småmål. Absolut inte inför en privat jury där det står ord mot ord och A:s vitten är hans närmaste vänner (betänk att det har gått fyra månader och att vi inte har någon möjlighet att kontrollera varken skada eller vittne efter så lång tid).

Hade de tagit kontakt direkt hade jag helt klart haft en annan attityd till det inträffade.
    Vägar betala räkningen. Då kan de välja att gå via kfm. Ni får då ett brev därifrån som ni svara på direkt med ett bestriaden. Då kan de välja att dra allt till tingsrätten för att få skulden fastställd.

Eller så går det direkt till TR med ett skadeståndskrav.

Hur TR skulle döma i är väldigt svårt attatt gissa. Mycket hänger på vad de inblandade berättar och om det finns vittnen.
  • MrC
    Pappan72 skrev 2011-01-26 19:15:37 följande:
    Vad är kfm?
    KronoFogdeMyndigheten.
  • Pappan72

Ahh....

Bör man bestrida en faktura som dimper ned på det här viset (helt utan någon överenskommelse eller hittills bevisad laglig grund) med en polisanmälan för falsk fakturering för att förekomma själva kfm?

Svar på tråden Förenklat Tvistemål/Småmål