• pixie mason

Matbudget för två personer

Hejsan!
    jag undrar hur mycket en matbudget på en månad kan se ut för två personer (vuxna)
    i dagsläget handlar jag och min man för säkert 3-4 tusen i månden och det måste bli slut på det för vi har inte råd egentligen (är småköp med kort som gör att det rusar iväg) så nu undrar jag hur mycket är rimligt för två personer och klara sej på?
  • Svar på tråden Matbudget för två personer
  • Veritas18

Vi är 2 hemma och lägger ner runt 3000. Men då storhandlar vi och har för hela månaden. Sen lägger man ner lite på mjölk och bröd t.ex men runt 3000.

• Mannagrynsgröt

Sparar denna tråden.

Vi är också två vuxna. Lägger 5-6000 kr varje månad på mat, alldeles för mycket. I den summan räknar vi inte in hämtmat eller mat vi äter ute. Vi har helt enkelt ingen koll på matpengar, handlar det vi känner för, storhandlar var 10:e dag.

Men det är individuellt vad man klarar sig på, känner par som klarar sig på 2000 kr/månad och barnfamiljer (2 vuxna+2 småbarn) som handlar för 10000 kr/månad.

Hur gör ni som har koll? Separat matkonto? Sätter in pengarna på det kort där ni handlar mest (typ ICA eller Coop)? Vi behöver skärpa oss och minska våra utgifter.

• Empiiis

Vi brukade storhandla för 1500 men har ökat till ca 2000 + någon tripp til när butiken en gång i veckan för påfyllning av grönsaker och mjölk. Men det blir runt 2000.

Vi köper storpack och mycket som är billigt (betyder inte sämre kvalite) och jag gör storkok på det.
    Största kastrullen köttfärsås och fryser in i mindre burkar  så har man till middag och massor matlådor.
    Gör grytor osv.

• micciz

Vi är också två vuxna som studerar och brukar handla mat för 1500 i måanden och då storhandlar vi en del och handlar då det är extra pris men man behöver inte handla så mycket på extra pris för att hålla sig på 1500 kr

• Skottan

Vi veckohandlar!
    Jag skriver matlista och sen åker vi varje söndag och handlar efter en lista jag gjort ut ifårn matlistan.
    Tycker det är SUPER bra att göra upp matlista med olika rätter, lätt att handla efter.

Vi handlar för ca 3000 i månaden! Och då räknas det in ute mat någon gång i bland och hygien, glödlammpor osv.
    Vi är 2 vuxna samt 1 barn!

• pixie mason
    Låter ju toppen detta med att storhandla man kanske skulle göra det en gång i veckan alltså skriva handlinglista och sen bara handla det som står på listan och bara handla en gång i veckan!

jag funderar på om man kanske skulle tjäna på och plocka ut mat pengarna och ha dom hemma och sen dela upp dom på 4 gr och sen bara ta med sej dom pengarna man lagt i veckohögen till affären?

mitt största problem är nog ändå detta när man är i affären så handlar jag saker som jag egenligen inte behöver eller så köper jag dubbelt av vissa saker. till saken hör också att jag är laktos känslig så jag måste köpa allt utan laktos och de blir ju lite dyrare än när man köper vanligt..

men ska försöka och klara oss på 3 tusen nu i månden om ekonomin klarar det vs kanske 2500 räcker också

Dizzygirl vi kan ju försöka hjälpas åt om du vill? =)
  • pixie mason
    Skottan skrev 2011-01-26 11:22:16 följande:
    Vi veckohandlar!
    Jag skriver matlista och sen åker vi varje söndag och handlar efter en lista jag gjort ut ifårn matlistan.
    Tycker det är SUPER bra att göra upp matlista med olika rätter, lätt att handla efter.

Vi handlar för ca 3000 i månaden! Och då räknas det in ute mat någon gång i bland och hygien, glödlammpor osv.
    Vi är 2 vuxna samt 1 barn!
    köper ni blöjor och sånt för dom pengarna också? jag kommer ju få en liten i slutet av mars och är lite osäker på hur mycket ett spädbarn kostar i månaden den får ju förvisso Barnbidrag som man kan lägga på den vanliga matbudgeten också
  • Sanandra

Det där beror ju lite på hur man är som person också. Min make och jag har provat lite olika saker. Matlista är inget för mig, jag gör en lista och sedan är jag inte sugen på en viss mat en dag så gör jag något annat och sedan är matlistan inte till någon nytta. Sedan är kanske vissa inte sådana som vill stå och laga mat från scratch varje dag. Men det blir MYCKET billigare att inte köpa halvfabrikat.  

Nu har vi älgkött i frysen så kött behöver vi inte köpa men tidigare så  köpte vi storpack av t.ex. köttfärs och köpte kött på extra pris och frös ned i lagom förpackningar. Sedan kan man gör mycket om man bara ser till att ha basvaror hemma och lite grönsaker. Vi brukar klara oss på kring 2000-3000 kr. Men då äter vi inga halvfabrikat och gör mycket storkok. 

• Aniara87

Precis den sortens tråd jag letade efter! 

Det här blir dock långt:

I december handlade vi mat för dryga 3000:-  (två vuxna), vilket vi ärligt talat inte riktigt har råd med längre. Tidigare var vi nere på strax över 2000:-/månad, och målet är att komma tillbaka dit, eftersom det bara är jag som har stabil inkomst (CSN) i år.  

Jag tänkte försöka sätta upp ett gäng riktlinjer för matkassan, något jag med all rätta kan göra utan att sambon har jättemycket att sätta emot (just nu betalar jag ALLT, då borde jag få bestämma lite mer, eller resonerar jag galet?) .

Mina matmål:

a. Blanda ut: ha i billiga råvaror som bönor, linser, vitkål etc. i maten. Alternativt servera som tillbehör. Häromveckan gjorde jag en gryta med 300g vitkål, en tetra vardera av kikärtor, krossade tomater och blandade bönor samt tre chorizokorvar. Korven kostade en del, men de där tre korvarna räckte till minst sex portioner (kan ha varit mer, vi bjöd över en mycket hungrig vän!). Hade vi serverat ris till så hade det räckt ännu lite längre. 

b. Måste man småäta, sväng ihop nåt själv, ät en morot eller drick bara en kopp te/kaffe. Köp inte hem chips eller godis om man klarar att avstå från det. 

c. Sätt ett maxpris, vad du kan tänka dig att betala för olika råvaror: Jag tänkte försöka med 60:-/kg för kött (fläsk och nöt), köttfärs, kyckling, ost, fisk mm. Det är inte superstrikt, min absoluta smärtgräns har jag lagt på 80:-/kg, men då måste jag tänka extra mycket på vad jag serverar till eller se till att jag slänger i lite utfyllnad i maten!

d. Släng inget, se till att det äts upp i tid istället. Använd frysen, den är ett fantastiskt ting. 

e. Ät inget äckligt bara för att det är billigt. Då kommer du slänga det (om du inte har rejält med viljestyrka!), och pengarna gick rakt ner i soptunnan istället. Jag klarar inte blodpudding, så det tänker jag inte servera här hemma bara för att det är billigt.

f. Matlista. Handla bara efter listan. Men skriv listan när du fått en överblick över vad som det är extrapris på just denna vecka. Skulle du hitta nåt i "fyndlådan", jämför med din mentala lista på maxpriser innan du spontanhandlar bara för att det är nedsatt pris.

g. Spara alla matkvitton för en månad, räkna ihop slutsumman. Blev det för mycket, gå igenom och se efter var pengarna egentligen går och var man kan spara in. 

h. Välj någonting som du inte vill spara in på av någon anledning (ex. laktosfria produkter, den enda grönsak du tycker om eller den lite dyrare marmeladen). Så länge man inte köper abnorma mängder av det så kan det inte påverka budgeten så mycket, och man kan köpa det med gott samvete, man ska inte behöva gå runt och ”skämmas” för att man inte köper det billigaste av allt eller inte klarar av att avstå från nåt. Jag sparar inte in på äpplen, jag betalar glatt för en påse Pink Lady eller svenska äpplen när sådana finns.

Någon som sitter på lite mer tips och kunskap när det gäller att slimma matbudgeten? 

• Ankaja

Aniara: Tack för tipsen, de är kanon!

Vi har bränt ca 5000 i månaden på mat (2 pers) det måste få ett slut nu!

• Aniara87

Jag håller precis på att gå igenom alla matkvitton för januari, och det ser ut som om vi bara går över målsumman med några hundralappar. Stort steg framåt!

Nu ska bara sådana framsteg ske på alla andra fronter också. Hej och hå, det finns roligare saker att göra än att plita ner en budget, det ska gudarna veta!

• pixie mason

tack för alla bra tips nu är de ju bara och försöka hålla dom också
    tyvärr har jag redan handlar för 1000 kr på en vecka =( men ja tänkte att om ja handlar hem alla bas varor på en gång nu och sen bara behöver köpa till tillbehören som mjölk och smörgåsar så kanske jag ändå kan klara mej under 2000 lappen denna månad?

har problem med dessa gravid cravings också blir tokig i bland och bara måste springa ner till affären och handla godis för 100 lappen och sen slinker det ner en dricka och tidningar också vilket är super onödigt men det är som skallen får fnatt när man är på affären :/

får ta i tu med denna ekonomi NU!

• Mor till Ella

Ett tips är att använda självskanningen när du handlar så tar du bara med dig de pengarna i handen som du får handla för den gången du handlar. gå efter veckobladet. har du nära till öb? isåfall köp shampoo och rengöringprodukter där kostar typ hälften så mycket där som i mataffären. kan rek. tvättmedlet Spar som de säljer på öb kläderna blir renare med det än med via. spar kostar 10 kr och via 30kr.

• Linda5

Handla det som är billigt!!!
    Bra tips om max pris på varor jag köper alldrik fläskkött över 30:-/kg, förutom file som får ligga på 40:-/kg
    Lika dant med frukt o grönsaker finns alltid någon frukt för 10:-/kg
    Däremot sätter jag ingen månads kostnad för ex denna veckan tog maxi 15:-/pkt för kaffet då handlade jag 20 paket då sticker kostnaden.
    Vi äter ofta helt kött minst 1 kg går åt till oss 2 vuxna 2 barn då måste man vara prismedveten.
    Räknade ut vårt huskålls konto vid årsslutet och snittet blev 3800:- (ink hygien artiklar)
    Jag skulle lätt kunna sänka detta till 2000:- men för tillfällethar vi ekonomi som klarar det och då vill vi ha den lyxen.

• pixie mason
    hur ahr det gått för er och hålla budgeten?
    min sprack totalt kan ja säga :S
    har 100 kr kvar och det är en vecka kvar tills man får pengar *Suck*
    nåväl blir nya tag denna månad!!! 
  • jassikan

Tyvärr har ju vissa matvaror blivit betydligt dyrare de senaste månaderna.

Konsumentverket har listat hushållskostnader i denna broschyr:
    http://www.konsumentverket.se/PageFiles/119119/kov_kpp_2011.pdf

"Hushållet - Så här ser Konsumentverkets beräkningar av månadskostnader ut för olika hushåll för år 2011."

"Beräkningarna innebär inte en mycket låg standard, men det är inte heller någon lyxnivå. Du ska klara dig även på längre sikt."

Alla måltider i hemmet (/månad)
    Kvinnor
    18–30 år - 1620:-

31–60 år - 1580:-

61–74 år - 1470:-

75 år > - 1430:-

Män
    18–30 år - 2100:-

31–60 år - 1990:-

61–74 år - 1820:-

75 år > - 1590:-

Alla måltider i hemmet utom lunch (/månad)
    Kvinnor
    18–30 år - 1270:-

31–60 år - 1250:-

61–74 år - 1160:-

75 år > - 1140:-

Män
    18–30 år - 1650:-

31–60 år - 1580:-

61–74 år - 1440:-

75 år > - 1280:-

Finns även sep. uppgifter för barn i olika åldrar.

• Mattanten

Bra tråd!
    Detta med matkonto är väldigt olika efter vad jag förstått.

Jag har gjort en matsedel för en vecka på relativt billig vanlig mat med tillhörande recept som ni gärna får ta del av om ni vill.  Detta lilla projekt var från början en hjälp åt en god vän, i deras familj åt dom upp sina pengar.
    www.matsmartare.se/pdf/minbilligavecka.pdf

Har även en blogg om just billigare matkonto med många recept. www.matsmartare.se/blogg 

Har du  billiga recept som du vill dela med dej får du gärna gästblogga några dagar. kontakta mej i så fall på 
    matsmartare@gmail.com 

Svar på tråden Matbudget för två personer