Precis den sortens tråd jag letade efter!
Det här blir dock långt:
I december handlade vi mat för dryga 3000:- (två vuxna), vilket vi ärligt talat inte riktigt har råd med längre. Tidigare var vi nere på strax över 2000:-/månad, och målet är att komma tillbaka dit, eftersom det bara är jag som har stabil inkomst (CSN) i år.
Jag tänkte försöka sätta upp ett gäng riktlinjer för matkassan, något jag med all rätta kan göra utan att sambon har jättemycket att sätta emot (just nu betalar jag ALLT, då borde jag få bestämma lite mer, eller resonerar jag galet?) .
Mina matmål:
a. Blanda ut: ha i billiga råvaror som bönor, linser, vitkål etc. i maten. Alternativt servera som tillbehör. Häromveckan gjorde jag en gryta med 300g vitkål, en tetra vardera av kikärtor, krossade tomater och blandade bönor samt tre chorizokorvar. Korven kostade en del, men de där tre korvarna räckte till minst sex portioner (kan ha varit mer, vi bjöd över en mycket hungrig vän!). Hade vi serverat ris till så hade det räckt ännu lite längre.
b. Måste man småäta, sväng ihop nåt själv, ät en morot eller drick bara en kopp te/kaffe. Köp inte hem chips eller godis om man klarar att avstå från det.
c. Sätt ett maxpris, vad du kan tänka dig att betala för olika råvaror: Jag tänkte försöka med 60:-/kg för kött (fläsk och nöt), köttfärs, kyckling, ost, fisk mm. Det är inte superstrikt, min absoluta smärtgräns har jag lagt på 80:-/kg, men då måste jag tänka extra mycket på vad jag serverar till eller se till att jag slänger i lite utfyllnad i maten!
d. Släng inget, se till att det äts upp i tid istället. Använd frysen, den är ett fantastiskt ting.
e. Ät inget äckligt bara för att det är billigt. Då kommer du slänga det (om du inte har rejält med viljestyrka!), och pengarna gick rakt ner i soptunnan istället. Jag klarar inte blodpudding, så det tänker jag inte servera här hemma bara för att det är billigt.
f. Matlista. Handla bara efter listan. Men skriv listan när du fått en överblick över vad som det är extrapris på just denna vecka. Skulle du hitta nåt i "fyndlådan", jämför med din mentala lista på maxpriser innan du spontanhandlar bara för att det är nedsatt pris.
g. Spara alla matkvitton för en månad, räkna ihop slutsumman. Blev det för mycket, gå igenom och se efter var pengarna egentligen går och var man kan spara in.
h. Välj någonting som du inte vill spara in på av någon anledning (ex. laktosfria produkter, den enda grönsak du tycker om eller den lite dyrare marmeladen). Så länge man inte köper abnorma mängder av det så kan det inte påverka budgeten så mycket, och man kan köpa det med gott samvete, man ska inte behöva gå runt och ”skämmas” för att man inte köper det billigaste av allt eller inte klarar av att avstå från nåt. Jag sparar inte in på äpplen, jag betalar glatt för en påse Pink Lady eller svenska äpplen när sådana finns.
Någon som sitter på lite mer tips och kunskap när det gäller att slimma matbudgeten?