• Blå Flygare

Peppa mig att potträna

Sonen fyller 2 i mars, så det börjar bli dags att potträna. Vill ge honom en chans att bli blöjfri i sommar om han är redo för det.

Nu har han blöjor som håller väldigt torrt, han har känslig hud. Ska jag byta får det bli till tygblöjor som jag har hemma, men jag orkar inte extra tvätten - ja, sen blöjavvänjning beror uppenbart på lat morsa i detta fallet! Peppa, peppa, peppa mig!!

Potta har vi, och han sitter på den med ibland. Bara för att köra pott-race på den. *suck* Det händer att det hamnar något i den, men kommer det en plutt MÅSTE den bort enl honom, går inte att sitta kvar och fortsätta. Och kissar han och kör pottrace... Ja, ni förstår.

Håller jag honom över toan kämpar han ofta för att komma av, särskillt när han är bajsnödig. Kissar gör han någon gång om dagen på det viset. Har försökt satt honom på toa (med eller utan ring) men då sitter han inte kvar. Tips, tack!!

Funderar på att köpa en stadig toa som inte går att köra runt på, men är inte så sugen på att lägga ut pengar på pottor när vi redan har 2 st plus 2 toaringar

• Svar på tråden Peppa mig att potträna
  • Fjällräv
    Varför måste han vara blöjfri till sommaren?

Om ni har trädgård:
    Det är jättesmidigt att ha en potta ståendes utomhus på sommaren så kan barnet springa omkring utan blöja ibland och få hjälp att sätta sig på den när det är dags - alternativt att ta av blöjan och öva. Kissar barnet i gräset är det ju lite extra växtnäring.   ;  )

När vårt äldre barn blev blöjfri så fick han klistra ett klistermärke på ett papper och när det var 10 sedan 20, 20 uppklistrade fick han välja en leksak för ca 100kr. Funkade toppenbra! Han fick 3 leksaker på det viset!

Kämpa på!
  • majken81

Förstår inte heller riktigt stressen med att bli blöjfri...

Här hemma har jag en 2-åring som bara sitter på pottan på hans initiativ. Vi ser ALLTID till att det är en "trevlig" stund på pottan och passar på att läsa någon rolig bok eller dylikt. Och vill han inte sitta kvar så behöver han absolut inte det.
    Han bajsar oftast på pottan och nästan aldrig i blöjan, men som sagt, det är bara på hans initiativ. Även om vi så klart frågar flera ggr varje dag så kanske han bara vill sitta en gång/dag.

• Blå Flygare

Fjällräv: Hur får du "Vill ge honom en chans att bli blöjfri i sommar om han är redo för det" till "måste vara blöjfri till sommaren"??

Dottern blev blöjfri dag och natt samma vecka som hon fyllde 2 år, men nu med andra barnet har jag liksom glömt bort det där med potteriet. Jag tror inte han är mogen lika snabbt, men jag måste väl ändå ge honom en chans att slippa blöjor om han nu blir mogen under sommaren?? Det är ju inte som att han njuter av att ha röd rumpa direkt

• Fjällräv

På sättet du skrivit låter det som om du kämpar och verkligen brottas med problemet... visst kan jag ha tolkat dig fel! Ursäkta i så fall! Glad

• Blå Flygare

Fjällräv: Nä, problemet är väl att jag inte ens försöker än, hittar på massa undanflykter ist Nu har jag börjat med att hålla honom över toan lite oftare, så vi är på väg i rätt riktning. Men jag vet inte hur jag ska locka honom att sitta på toan. Potta känns som en onödig grej, fast trivs han bättre på den än på toan kanske den inte är onödig.

• lisadragon

Testat att bara ha kallingar på honom??
    Har sen igår tagit bort blöjan under dagen på en hemskt potthatande kille, 2.5 år. Han kissade genom kallingarna på golvet en gång, bytte kallingar sen gjorde han det igen, bytte kallingar sen blev det pottan 3:e svängen, en vända golv och sen potta resten!!!!
     Idag blev det en pöl på golvet sen pottan 3ggr och ingen mer pöl på golvet, det är fantastiskt!!!!

Min pojk ÄLSKAR att få pengar så varje gång han kissar pottan får han 3-4 kr och då säger han "nu blir grisen glad" och så skuttar han lyckligt iväg och lägger dom i spargrisen!!!!

Var bara ett beslut som jag tog då lillsyrran på 14 månader faktiskt är mer torr o blöjfri än vad han är (EC, pottvand sen 4.5 månad).

Denna historien borde ge dig lite mer "j*vlar anamma" att börja m potträningen om ni måste börja nu, men klart ni ska börja nu om han har sånna problem med blöjor o röd rumpa..

Min pojk har blöja på natten o när vi ska ut.

Kompisens son har varit blöjfri dag som natt innan 2 års åldern..

• milla   1982

åh här hakar jag på om jag får. Skulle oxå vilja testa o peppa min 2.5 åring till att bli torr =D

Felix - 20080618 ~ * camilla.ahnell.se *~ Meya 20090930
  • Blå Flygare
    lisadragon skrev 2011-01-29 22:27:11 följande:
    Testat att bara ha kallingar på honom??
    Har sen igår tagit bort blöjan under dagen på en hemskt potthatande kille, 2.5 år. Han kissade genom kallingarna på golvet en gång, bytte kallingar sen gjorde han det igen, bytte kallingar sen blev det pottan 3:e svängen, en vända golv och sen potta resten!!!!
     Idag blev det en pöl på golvet sen pottan 3ggr och ingen mer pöl på golvet, det är fantastiskt!!!!

Min pojk ÄLSKAR att få pengar så varje gång han kissar pottan får han 3-4 kr och då säger han "nu blir grisen glad" och så skuttar han lyckligt iväg och lägger dom i spargrisen!!!!

Var bara ett beslut som jag tog då lillsyrran på 14 månader faktiskt är mer torr o blöjfri än vad han är (EC, pottvand sen 4.5 månad).

Denna historien borde ge dig lite mer "j*vlar anamma" att börja m potträningen om ni måste börja nu, men klart ni ska börja nu om han har sånna problem med blöjor o röd rumpa..

Min pojk har blöja på natten o när vi ska ut.

Kompisens son har varit blöjfri dag som natt innan 2 års åldern..
    Vi har inte testat kallingar än. På storasyster bytte vi till trosor när hon kissade på toa/potta flera ggr/dag så vi visste hon skulle fixa det. Så länge behöver vi inte vänta kanske, men jag vill att han kissar ett par ggr/dag i toan, och kanske lite större mängd per gång. Han småskvätter mest nu. Men jag satt på han en tygblöja härom dagen och den kollade han misstänksamt på och verkade inte våga kissa i Då kissade han 3 ggr på toan den kvällen och blöjan åkte "ren" i tvätten. Fortsätter han så är det inget jobb med tygisar
  • Minxy

Vill påminna en sväng om att alla barn inte är mogna att bli blöjfria vid 2-2,5 år

Vår son fyller 3 år om bara 2 veckor och vi har vant honom vid pottan från att han var 8 månader. Pottan har alltid varit synlig, alltid stått framme inne på golvet i badrummet. Sedan han fick lite "egen vilja" så har han totalvägrat potta och toalett!
    Vi har provat av och till och oftast har det (efter tjat och lirkning) gått bra de första 3 dagarna - enstaka olyckor men annars har det gått bra. Men runt dag 4-5 så har han börjat kissa på golvet medvetet. Han har alltså suttit på pottan (efter övertalning), hållt sig och sagt att han inte är kissnödig, klivit upp och ställt sig bredvid pottan och kissat.
    Kul.

Till slut så insåg jag helt enkelt att det här med att bli blöjfri måste komma från honom. HAN måste välja det.

Och för två veckor sedan hände det! Söndagen den 16 januari sa han: "Bara bebisar ha blöja. Jag ha konga (kalsonger)."

Jag tappade hakan men hängde på såklart.

Ja, det har hänt några olyckor, men max 5-6 stycken under de senaste 2 veckorna OCH han är helt torr nattetid!

För honom var det viktigt att det fick komma från honom, inte på förslag från mig.

Lycka till med potträningen!

• norgesessan

Min dotter fyller 2 på onsdag, hon älskar att gå på toa/pottan...Hon bajsar dock inte där.
    Vårt "problem" är att hon kissar pyttelite, kommer med pottan....efter ett tag kissar hon igen...Pyttelite...Det kan bli 4 ggr på en halvtimme. Sist hon hade trosor (igår) kissade hon i dom. Blöjan drar hon ner själv när hon ska kissa.

Toaletten sitter hon på själv, men kommer inte upp och ner själv..(själva sittandet..Sist hon skulle ta sig ner stor hon på alla 4 på toaringen )

Jag tror hon blir torr till sommaren, baserat på hennes intresse, men hennes bröder tog längre tid på sig, intresset var rätt så kallt, och det behövdes belöningssystem för att komma igång.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
Svar på tråden Peppa mig att potträna