• Yamma

"Överaktiv" katt, hur ska vi göra?

Hej, vi har två honkatter (innekatter) som är 2 respektive 2,5 år. De är en pigg, lekfull, aktiv och påhittig ras. Vi har haft dem sen kattungar och de är jättebra kompisar. De både leker ihop, sover ihop, tvättar varandra så de har verkligen utbyte av varandra. Nu till vårt problem.

Den äldsta av dem verkar nöjd med livet medan den yngre inte verkar vara riktigt tillfreds. När hon var ca 1 år började hon bita på möbler (gardinstänger i metall och trämöbler). Vi har kontrollerat tänderna och det är inget fel. För några månader sen har hon börjat riva och bita i tapeterna i vårt sovrum. Hon drar alltså loss tapetstrimlor. Hon är väldigt aktiv och lite "rastlös" så jag tolkar beteendet som att hon inte har nåt bättre för sig alternativt att hon vill ha uppmärksamhet.

Slitage får man räkna med när man har djur men vi tycker att hon börjat gå över gränsen till vad som är ok. Vi bor i hus och har hängnat in balkongen på övervåningen så att de kan vara ute där. På sommarhalvåret är de ute i sele på gården. Problemen blir mindre när hon är mer stimulerad och trött.

Vi har funderat över olika lösningar och den sista lösningen är att låta henne bli utekatt. Vi vill inte det dels på grund av den andra katten som inte alls vill vara ute + alla risker som finns.

Nu tänkte jag höra om det är någon som har några ideér på hur man kan lösa detta?

• Svar på tråden "Överaktiv" katt, hur ska vi göra?
  • Birgitta2

Aktivera katten med leksaker. Och att gå ut en gång om dagen i koppel är ju inte fel. Tvärtom - då får hon stimulans i sinnet och kanske kan koppla av bättre.

• nemo1

Klösträd är a och o när man har innekatter. Kan även rekommendera prasseltunnels från ÖB för 59:- mycket populär här hemma. Katterna måste få aktivering när dom är inne.

• Yamma

Vi försöker leka med henne så ofta vi hinner men ibland undrar jag om det "förvärrar" problemet, att hon blir överstimulerad? Ungefär som en pinntokig hund.

Vi har inte riktigt tid att gå ut i sele så ofta nu på vintern det blir mer på våren och sommaren.

• Yamma
    nemo1 skrev 2011-01-26 09:40:48 följande:
    Klösträd är a och o när man har innekatter. Kan även rekommendera prasseltunnels från ÖB för 59:- mycket populär här hemma. Katterna måste få aktivering när dom är inne.
    Vi har flera små klösträd + 2 prasseltunnlar som är väldigt poppulära . Vi har däremot inget högt klösträd som de kan klättra i förutom på kattbalkongen. Det kanske skulle kunna vara något!
  • Birgitta2
    Yamma skrev 2011-01-26 09:47:48 följande:
    Vi har flera små klösträd + 2 prasseltunnlar som är väldigt poppulära . Vi har däremot inget högt klösträd som de kan klättra i förutom på kattbalkongen. Det kanske skulle kunna vara något!
    Vi har ett klösträd från golv till tak. Våra katter älskar den. De vässar aldrig nånsin klorna på tapeter eller möbler. De klöser där, klättrar, sover och leker.  Kostar ett par tusenlappar - men du kan säkert få tag på fina begagnade.
  • Christel83

Klösträd är ett måste !!

Finns en adapter man sätter i vägguttaget som heter feliway som utsöndrar lugnande hormoner! Dessa brukar lugna katten! Finns att köpa på apotek och vissa djuraffärer!

• Yamma
    Birgitta2 skrev 2011-01-26 09:50:25 följande:
    Vi har ett klösträd från golv till tak. Våra katter älskar den. De vässar aldrig nånsin klorna på tapeter eller möbler. De klöser där, klättrar, sover och leker.  Kostar ett par tusenlappar - men du kan säkert få tag på fina begagnade.
    Våra har heller aldrig gjort det tidigare. Jag tror inte att det är att hon vässer klorna utan att hon kommit på att det är kul att riva ner tapeterna . Det är ju inte så lätt att framgångsrikt fya en katt...

Vi planerar att para henne snart. Då blir hon ju sysselsatt ett tag sen får vi se om kastrering blir aktuellt. Då brukar de ju också bli lugnare. Hon blir ju äldre också...och förhoppningsvis lite "tröttare" .
  • Yamma
    Christel83 skrev 2011-01-26 09:56:07 följande:
    Klösträd är ett måste !!

Finns en adapter man sätter i vägguttaget som heter feliway som utsöndrar lugnande hormoner! Dessa brukar lugna katten! Finns att köpa på apotek och vissa djuraffärer!
    Vi har en bebis så spontant känner jag mig osäker på att använda feliway. Jag ska kolla upp det och hur det ev kan påverka oss människor, eller vet du det?
  • Christel83

Tror inte det ska påverka er eller bebis det som utsöndras är ju kattens egna feromoner!

Svar på tråden "Överaktiv" katt, hur ska vi göra?