• hilah

Vad ska vi satsa på: en "dyrare" bil med högre miltal eller en "billigare" med lägre miltal? Någon bilkunnig med åsikter?

Vi ska köpa en ny (eller ja... begagnad) bil och hade tänkt oss en i prisklassen 30-40000. Det vi vill ha är en pålitlig, enkel kombi - med enkel menar jag att den inte behöver ha en massa finesser, men att allt istället är av bra kvalitet. Motorn får gärna vara 1.6 eller 1.8. Det vi har sett är antingen typ Citroen, Renault eller Peugeot från 2000-2002 med miltal upp till kanske 12000 eller så Ford eller Toyota och liknande från samma årtal men med betydligt högre miltal.

Hur ska vi tänka?

• Svar på tråden Vad ska vi satsa på: en "dyrare" bil med högre miltal eller en "billigare" med lägre miltal? Någon bilkunnig med åsikter?
  • Tigra79

Toyota är ju en sk kvalitetsbil som sällan krånglar (jag personligen avskyr dom dock, fula plastpuckar), dom brukar dock vara ganska dyra även begagnade. Ford är en ok bil, som är ganska billiga (vi har en ford focus -02 som krånglar en hel del, men hittar man rätt bil så är dom riktigt prisvärda).

Jag har dock ingen större erfarenhet av de andra tre märkerna.

Det är ju alltid bättre att satsa på en bil som inte gått så långt. Mellan 12000-15000 är ju helt ok för en så gammal bil som 00-02. Sen beror det ju givetvis hur mycket ni planera att köra med den också, hur länge ni ska behålla den osv. Tänk på att det kan vara bra att kolla upp bensinförbrukning...

Jag är egentligen ingen expert alls, men min far handlar en hel del med beg bilar (privat) så jag har väl snappat upp ett och annat (det är för övrigt han som är helt frälst på Toyota och anser att det är världens bästa bil och med tanke på hur många bilar han haft genom årens lopp av alla olika märken så kanske han har en poäng) :P

• hilah

Toyota har jag hört flera som sagt att den är pålitlig och aldrig krånglar. Den är ju bara rätt dyr även om man köper en äldre bil. Det är just det som är svårt att avgöra - en kvalitetsbil som Toyota med höre miltal eller en bil av sämre kvalitet med lägre miltal...

Vi kör inte så ofta - det blir mest till kortare utflykter på helgerna, veckohandling, etc. Så vi är inte direkt beroende av bilen, men orkar heller inte med en som alltid krånglar.

• Raskask

Toyota har jag hört bara bra saker om också, av bilintresserade vänner och släktingar. Märkligt nog har ingen av dom en Toyota, dock. Citroen, Peugot och Renault lär kunna vara lite lynniga, men det kan ju vara en fördom. Ford relativt pålitlig, och billig att laga. Fast jag tycker det verkar konstigt när de som pratar väl om Ford i samma andetag framhåller att de är pålitliga och billiga att laga . En pålitlig bil behöver man väl inte laga så värst ofta.

Jag vet alltså ingenting, men när vi var i behov av en bil till mindre utflykter, veckohandling osv, alltså mest för sånt som vi kunde ha fixat ändå utan bil skaffade vi en ålderstigen Mitshubishi med låga mil. Den bilen har hittills visat sig vara den absolut mest pålitliga bil vi haft. La väl ner några kronor på någon glödlampa under tre år tror jag. Då fick vi under den perioden plötsligt behov av bil då maken började pendla 8 mil om dagen. Den höll för det med. Så Mitshubishi rekomenderar jag.

• Miss Lau

I den prisklass ni tittar kan man få precis vad som helst Det är svårt att veta innan om man råkar hitta en Renault som fungerar finfint, trots att de flesta innebär problem, eller ett måndagsex. av en Toyota.

Men är ni inte intresserade av att mecka och laga så skulle jag direkt välja bort de franska bilarna. Ford är ju inte heller kända för extra bra kvalitet men de är nog okej. Toyota är vanligtvis bra men ligger också rätt högt i pris. Ett tips från mig är Mazda, samma fina kvalitet som Toyota men till ett lägre pris.

Fast jag undrar, är det inte svårt att hitta 10 år gamla bilar som gått så lite?

• Hästtjejen78

Med den budgeten skulle jag leta efter en volvokombi som gått lite längre (den v70´n vi sålde hade gått en bit över 30 000mil när vi sålde den och det gick som en klocka! ). Toyota är också ett bra alternativ. En kvalitétsbil som bara "går och går". Är bensinsnålare än volvo vilket ju är en fördel.

Ford, renault, peugot kan vara en chansning. Nu när vi var tvugna att byta en av lill-bilarna mot en kombi gick vi ifrån våra principer (vi "skulle" ju ha en v70 även om den hade några mil på nacken) och köpte en Ford mondeo årsmodell -05 som hade gått ungefär 19 000mil. Vi är jättenöjda med bilen som sådan, men den är ju en Ford och har sina brister:
    * Den "rycker"/misständer när man accelererar från låga varv om man gasar liiite för mycket. Smyger man iväg är det inga problem! Har varit inne på felsökning utan resultat. Konstigt? Nej, det är en Ford! Sambon har en jobbarkompis som också har en mondeo som är lite lynnig. Ibland vägrar den starta! Ingen har hittat något fel på den....

Varför det blev just denna? Jo, sambon ville ha en lite "sportigare" och roligare bil. Denna är en v6:a och jättekul att köra på sommaren, men nu på vintern finns det betydligt bättre val. Vi ville ha en nyare bil och med begränsad budget (ca 60-70000) var valet lite begränsat.

Med facit i hand skulle vi köpt en "äldre" v70 som gått längre. Där är vi båda överens. Efter att vi haft 3 st v70 tidigare genom åren kompromissar vi inte igen. När denna bil "gjort sitt" i familjen går vi tillbaka till volvo. Driftsäkert och kvalitét! Vi vet vad vi får!

Att köpa bil är svårt och man får se till sina egna prioriteringar och önskemål. Vår erfarenhet är att många mil inte avskräcker! Kolla bara upp att kamremmar och dyl är bytta enligt rekommenderade intervaller. Finns det en fullständigt ifylld servicebok så skulle jag ledigt kunna köpa en bil (läs: volvo ) som gått en bra bit över 20 000mil.

Lycka till!

BF 17 januari 2011 (22 jan enl sista mens)
  • Ulf Harrys Farsa

Ska du köpa långmilare +20000mil håll dig till tyska och svenska bilmärken (undantaget vissa av opel, volkswagens och fords billiga dussin bilar)

Tro inte att en Skoda är en Volkswagen, det är det inte.

håller du dig till BMW, Mercedes, större Opel och Fordar, Volvo och Saab (som ovan sagt är servade) kan du köpa långmilare utan problem, att köpa en Skoda som gått 20.000mil, kommer snart att kosta dig 20.000:- istället.

• kentafinell

Håller med föregående. Skulle satsat på en bmw eller mercedes. Ev. en toyota, men dom är sjukt tråkiga. Men om ni kollar på BMW skulle jajg säga 5-serien efterson 3-serien gillas av ungdommar som älskar att gasa, men inte har råd att laga och serva... Våran BMW 525 tdA gick 48 000 mil innan lådan rasade. Annars är ju Volvo 7- 8- 9-serien bilar som aldrig kommer att dö.. och delar finns i princip att köpa på sibylla.

• EFI
    Miss Lau skrev 2011-01-26 13:28:31 följande:

I den prisklass ni tittar kan man få precis vad som helst Det är svårt att veta innan om man råkar hitta en Renault som fungerar finfint, trots att de flesta innebär problem, eller ett måndagsex. av en Toyota.

Men är ni inte intresserade av att mecka och laga så skulle jag direkt välja bort de franska bilarna. Ford är ju inte heller kända för extra bra kvalitet men de är nog okej. Toyota är vanligtvis bra men ligger också rätt högt i pris. Ett tips från mig är Mazda, samma fina kvalitet som Toyota men till ett lägre pris.

Fast jag undrar, är det inte svårt att hitta 10 år gamla bilar som gått så lite?

Mazda håller verkligen inte samma kvalitet som Toyota och har dessutom ett bedrövligt andrahandsvärde om man jämför.
    Apple user since 1987
Svar på tråden Vad ska vi satsa på: en "dyrare" bil med högre miltal eller en "billigare" med lägre miltal? Någon bilkunnig med åsikter?