7år och ska paras för första gången?
En släkting till mig har en papillon tik på snart sju år, hon har nu stora planer för att para tiken.
jag oroar mig för att tiken är för gammal, hanhunden är mindre än tiken men det blir väl ändå påfrestande för
tikens hälsa. Tiken är i bra form och en härlig hund, hanhunden känner jag också och han är trevligt och ung.
Båda hundarna har bra psyke så jag är inte orolig för valparna, utan det är tikens hälsa jag är orolig för.
hon har aldrig varit dräktig förut. alltså är hon först föderska och gammal.
en papillon blir ju runt 15år där men ändå är väl sju en hög ålder för första kullen.
snälla svara om ni vet. jag vill inte ha åsikter om att min släkting är dum i huvudet och liknande.
för eftersom jag startat den här tråden så är jag ju inte säker på om hon verkligen handlar rätt för hundens bästa.
så svara bara om ni verkligen vet och kan och vad ni tycker angående tiken inte angående hennes ägare.
tack i förväg
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 14:30
En glad nyhet är att det inte blir någon parning, min släkting ringde en vet. som förklarade att hon utsätter tiken för stora risker m.m . som vi normala personer förstår : / men i alla fall det fick min släkting att förstå så hon ringde mig och berättade att hon inte ville riskera sin vackra vän för det. jag tröstade henne med att hon säkert kommer skaffa fler tikar i framtiden som kan vara unga och bra mödrar till sina valpar.
det känns jätte bra att vet. sa det och att hon lyssnade, jag har själv försökt flika in när diskution kommit upp att tiken är lite för gammal för sådant men då har hon inte tyckts lyssnat.
men nu gjorde hon det när vet. sa och det känns underbart :)
så jag lägger nu ner denna tråd och tack för era svar och åsikter.