• alltfördig

7år och ska paras för första gången?

En släkting till mig har en papillon tik på snart sju år, hon har nu stora planer för att para tiken.
    jag oroar mig för att tiken är för gammal, hanhunden är mindre än tiken men det blir väl ändå påfrestande för
    tikens hälsa. Tiken är i bra form och en härlig hund, hanhunden känner jag också och han är trevligt och ung.
    Båda hundarna har bra psyke så jag är inte orolig för valparna, utan det är tikens hälsa jag är orolig för.

hon har aldrig varit dräktig förut. alltså är hon först föderska och gammal.

en papillon blir ju runt 15år där men ändå är väl sju en hög ålder för första kullen.

snälla svara om ni vet. jag vill inte ha åsikter om att min släkting är dum i huvudet och liknande.
    för eftersom jag startat den här tråden så är jag ju inte säker på om hon verkligen handlar rätt för hundens bästa.

så svara bara om ni verkligen vet och kan och vad ni tycker angående tiken inte angående hennes ägare.

tack i förväg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 14:30
    En glad nyhet är att det inte blir någon parning, min släkting ringde en vet. som förklarade att hon utsätter tiken för stora risker m.m . som vi normala personer förstår : / men i alla fall det fick min släkting att förstå så hon ringde mig och berättade att hon inte ville riskera sin vackra vän för det. jag tröstade henne med att hon säkert kommer skaffa fler tikar i framtiden som kan vara unga och bra mödrar till sina valpar.

det känns jätte bra att vet. sa det och att hon lyssnade, jag har själv försökt flika in när diskution kommit upp att tiken är lite för gammal för sådant men då har hon inte tyckts lyssnat.

men nu gjorde hon det när vet. sa och det känns underbart :)

så jag lägger nu ner denna tråd och tack för era svar och åsikter.

• Svar på tråden 7år och ska paras för första gången?
  • emeliasmamma

Enligt SKK så ska man ha vet intyg på hunden om den är över 7 år och ska paras. Sen kan jag själv tycka det är för gammalt att ta en första kull... Bäckenet stelnar ju eftersom och det kan bli problem att föda dem. Sen finns det andra faktorer som kan spela in i valparnas utveckling (under grav)... pga mammans ålder.

• Raskask

Det är lite gammalt för en tik att få första kullen som 7åring kan jag tycka. Nu har jag mest erfarenhet av större hundar, med lite kortare medellivslängd.

Vad är anledningen till att man just nu kommit på att man vill ta en kull? Jag ser att du inte vill att din släkting ska diskuteras, men jag undrar ändå lite över vilket motiv ägaren har här?

• LabLover

Om de har tänkt att registrera valparna i SKK o s v så får man hoppas att de gör allt rätt. Vet du om de tänkt det? Veterinärintyget är ju till för att bedöma hur väl tiken fixar en dräktighet och valpning så då får man lita på veterinärens bedömning.

Känner f ö till en labradortik som fick sin första (och enda) kull vid 7 års ålder och det gick jättebra.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Raskask

Ska bara tillägga att de tikar jag känner till som fått en första kull vid 7år eller ändå mer har det gått hur bra som helst. Både med tik och valpar. Det har då varit någon slags olyckshändelse vid löpet inblandat och ingen veterinärbesikting har gjort på förhand.

• Jezamine

Varför har du väntat så länge med att para din tik?

Jag är INTE avstängd
  • alltfördig

pratade nyss med henne och hon ska göra en hälso kontroll innan parningen.

• Jezamine

Att hanhunden som din tik skall paras med är trevlig o ung är väl inga garantier för att det skall gå bra?

Jag är INTE avstängd
  • alltfördig
    Jezamine skrev 2011-01-26 15:29:29 följande:
    Att hanhunden som din tik skall paras med är trevlig o ung är väl inga garantier för att det skall gå bra?
    det är INTE min hund, vilket står.. hon har försökt men inte lyckats då hennes tik inte ville ha den hanen.
    men den hanen växte tiken upp med, vet. trode inte det skulle gå eftersom tiken växt upp med honom..

därför vill min släkting en sista gång försöka para sin älskade hund.
  • alltfördig
    Raskask skrev 2011-01-26 15:00:19 följande:
    Ska bara tillägga att de tikar jag känner till som fått en första kull vid 7år eller ändå mer har det gått hur bra som helst. Både med tik och valpar. Det har då varit någon slags olyckshändelse vid löpet inblandat och ingen veterinärbesikting har gjort på förhand.
    det känns skönt att läsa, tiken är i bra form och min släkting ska göra hälsokontroll innan vilket känns jätte bra :)
  • LabLover
    alltfördig skrev 2011-01-26 15:28:15 följande:
    pratade nyss med henne och hon ska göra en hälso kontroll innan parningen.
    Vad bra!
  • alltfördig
    Jezamine skrev 2011-01-26 15:29:29 följande:
    nej det är ju inte det, men det är bra att hanen är mindre och inte större....
  • Jezamine
    alltfördig skrev 2011-01-27 09:34:44 följande:
    nej det är ju inte det, men det är bra att hanen är mindre och inte större....
    Är tiken optigentestad?
    Jag är INTE avstängd
  • ja88

Skulle aldrig para en tik för första gången vid 7 års ålder! Då har tåget gått för länge sen anser jag... 5 skulle jag nog se som en ABSOLUT övre gräns för en förstföderska och då har jag också en liten och långlivad ras. Har själv en tik som blir 7 år i höst och hon ska ha sin SISTA kull i sommar är det tänkt, längre vill jag inte vänta.

En tik som fyllt sju år FÅR inte paras första gången enligt SKK. Det med veterinärundersökning innan parningen gäller om tiken haft valpar tidigare. En hälsoundersökning säger tyvärr ingenting om hur tiken kommer klara en valpning, som tyvärr ofta inte är helt enkel ens för en yngre tik av så liten ras...

• LabLover
    ja88 skrev 2011-01-27 11:56:22 följande:
    En tik som fyllt sju år FÅR inte paras första gången enligt SKK. Det med veterinärundersökning innan parningen gäller om tiken haft valpar tidigare. En hälsoundersökning säger tyvärr ingenting om hur tiken kommer klara en valpning, som tyvärr ofta inte är helt enkel ens för en yngre tik av så liten ras...

Kollade i grundreglerna och det stämmer ju. Om tiken hinner bli parad innan hon fyller 7 år kommer man nog undan det dock. TS skriver att tiken snart är 7 år. Hon har dock inte svarat på om valparna ska registreras. Däremot kan ju släktingen (om h*n är medlem) bli anmäld och ev. bli utesluten ur SKK för att inte ha följt reglerna om 7-årsgränsen.

• Denssan

Enligt mig så är det för tok för gammalt att para sin hund vid 7 års ålder! Första kullen ska tiken helst ha när hon är 2,5 - 3 år.
    Det kan bli stora komplikationer om man parar sin hund så sent första gången, både för tiken och för valparna. Jag skulle verkligen inte rekommendera detta!

Mvh Denise

• Uncia

så skönt att läsa att det inte blir nån parning, jag blev nästan mörkrädd....

• alltfördig
    Uncia skrev 2011-01-29 10:35:23 följande:
    så skönt att läsa att det inte blir nån parning, jag blev nästan mörkrädd....
    Ja det känns jätte skönt : )
Svar på tråden 7år och ska paras för första gången?