• Kiwi10

    Nästa steg: Adoption !?!

    Hejsan!

    Jag och min man har nu försökt bli mamma och pappa i över 3 år. Ivf och liknande har misslyckats och frågan är om det inte är dags att tänka sig en adoption....
    Fler i samma sist eller några som kommit lite längre och vill delge sin historia och framtid??

    Kram från Kiwi

  • Svar på tråden Nästa steg: Adoption !?!
  • en glad
    Kiwi10 skrev 2011-01-26 14:50:09 följande:
    Hejsan!

    Jag och min man har nu försökt bli mamma och pappa i över 3 år. Ivf och liknande har misslyckats och frågan är om det inte är dags att tänka sig en adoption....
    Fler i samma sist eller några som kommit lite längre och vill delge sin historia och framtid??

    Kram från Kiwi
    Om man börjar "tänka adoption" är två saker att göra;
    1. anmäla er som _sökande_ i en eller flera organisationer (kolla www.mia.eu)

    2. Anmäl ert intresse att bli utredda för medgivande att adoptera till kommunen där ni bor. Då blir ni kallade till informationsmöte och får förhoppningsvis all information ni behöver och tillfälle att ställa frågor.

    Varken punkt 1 eller två kräver att man slutgiltigt bestämt sig - man kan vara alldeles i början av sitt "tänk" och sedan hopppa av!
  • annika11

    jag och min man är i startgropparna har flera misslyckade ivf bakom och har köat ett tag hos ac väntar nu på att föräldrarutbildningen ska dra igång ska bli så spännande


    livet är en dans på rosor, en dans med svåra steg
  • Piela

    Var i ungefär samma sits som du för ett tag sedan. Flera misslyckade behandlingar inom IVF-v'ärlden. Sedan hoppade vi på adoption och nu samlar jag papper till vårt land! Vi valde ett land utan kö och får skicka handlingar direkt. Det känns fantastiskt. Efter alla misslyckade behandlingar och den psykiska bergodalbana som IVF-världen innebär när man inte får något plus, så känns adoptionsvägen fantastisk!

  • Luella

    Vi har en biologisk dotter och har försökt få syskon till henne i mer än ett år nu och har gjort 3 ICSI och 3 FET.

    Nu ska vi börja föräldrautbildning om ca 1 vecka och vi har stått i kö hos BFA i 2,5 år (från då vi hade problem att få första barnet).

    Vi ska köra sista ICSIt nu när jag får mens och sen om vi får embryon till frysen ska vi försöka med dom också men sen är det stopp med behandlingar.

    Mentalt har jag redan lämnat hela bebis-grejen och börjat drömma om ett adoptivbarn och jag gör det här sista ICSIt mest bara för att vi hade bestämt det sedan tidigare.

  • Kiwi10

    Vad härligt med fler i samma sits! Vilka länder och adoptionsbyrår har ni tänkt er?? Jag är ute och tittat i adoptionsbärlden och hittar bra saker båda här och där!!

  • Luella

    Vi kan tänka oss Chile, Bulgarien, Litauen, Polen, Tjeckien, Indien och sen ev Taiwan beroende på hur kristen man måste vara.

    Vad har ni tänkt er? Vi står bara i kö hos BFA så urvalet är en aning begränsat jämfört om vi även stått i kö hos AC som vi tänkte från början men som aldrig blev av.

  • Nånting

    Vi ska dra igång adoptionsutredning i vår efter många långa år i barnfabriken på sjukhuset. Det känns jätteskönt att byta spår. VI står i kö i BFA och AC och har gått föräldrautbildningen.

  • katrina

    Lycka till ni som vill adoptera!! Den stora skillnaden, även om det kan ta lång tid är ju att oddsen för att det verkligen blir barn är betydligt större än "barnfabriken på sjukhuset"

  • annika11

    vi har står i kö hos AC och har gjort det i snart 2 år väntar på att föräldrarutbildningen ska start den drar igång så fort det är tillräckligt många anmälda.  efter det så är väl planen att köra igång med utredning så fort som möjligt. vi har inga planer på något särskilt land utan vi får se vad vi hamnar när vi är så pass lång fram.


    livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • Hjärtat längtar

    Hej! Vi har oxå försökt bli mamma och pappa i 3 år.
    Vi är medlemmar i AC och BFA sen ett år tillbaka.
    Gick föräldrautb i höstas och kommer utredas till hösten! 

  • radhusjäntan

    Hej

    Här är en till som har flera misslyckade ivf bakom sig. Vi har försökt bli gravida i fem år nu och har bara ett försök kvar. Känns inte som att det kommer funka nu heller, och om jag ska vara ärlig så börjar jag bli vän med den tanken. Tanken på adoption känns mer och mer som ett riktigt bra alternativ. Eller som att det är meningen, att det var hit livet förde oss.

    Men, jag har så många frågor och funderingar. Är en helt nyvärld med adoption.

    Ser att flera skriver att de är medlemmar i flera organisationer.
    Kan man vara det?
     Vilka ska man välja?
     Kan man starta adoptionsprocessen hos dem samtidigt?

    Som sagt vi ska genom föra sista försöket och sen gå vidare. Men jag tänkte att vi kunde bli medlemmar så länge.

    Vänligen
    Victoria

  • Idoli
    radhusjäntan skrev 2011-02-13 09:43:53 följande:
    Hej

    Här är en till som har flera misslyckade ivf bakom sig. Vi har försökt bli gravida i fem år nu och har bara ett försök kvar. Känns inte som att det kommer funka nu heller, och om jag ska vara ärlig så börjar jag bli vän med den tanken. Tanken på adoption känns mer och mer som ett riktigt bra alternativ. Eller som att det är meningen, att det var hit livet förde oss.

    Men, jag har så många frågor och funderingar. Är en helt nyvärld med adoption.

    Ser att flera skriver att de är medlemmar i flera organisationer.
    Kan man vara det?
     Vilka ska man välja?
     Kan man starta adoptionsprocessen hos dem samtidigt?

    Som sagt vi ska genom föra sista försöket och sen gå vidare. Men jag tänkte att vi kunde bli medlemmar så länge.

    Vänligen
    Victoria
    Det är väldigt klokt av er att bli medlemmar så länge, för väntetiden är ganska så lång! Ni kan stå i kö i flera organisationer samtidigt, det skulle jag rekomendera er att att göra, om ni har möjlighet till det. Dock så kan ni sedan endast ha papper i ett land i en organisation. Det som är positivt med att stå i kö i flera organisationer är dels att ni får större möjlighet till att passa in på fler länder, då alla länder har olika krav (och dessa kan förändras). Samt så nollställs er kötid efter adoptionen ifrån den organisation ni slutligen väljer att adoptera från, i den organisation ni inte adopterar ifrån fortsätter dock kötiden att ticka - detta kan vara fördelaktigt om ni i framtiden önskar adoptera syskon :)

    Läs på om de olika ländernas krav i de olika organisationerna. Jag och min man är med i BFA och AC.
  • Idoli

    www.mia.eu/
    Här hittar du de olika organisationerna, där kan du/ni läsa på om vilka som har flest och bäst möjligheter till att hjälpa er.

  • Kiwi10

    Sådär, nu har vi anmält oss till föräldrautbildningen, känns  som ett steg närmre!
    Var har ni gått era???

    Vad jag förstår finns det 5 större adoptionsbyråer, på denna tråd nämns AC och BFA. Är just dessa två vi tittat närmre på men även BV eller vad de hette.

    Får se var vi hamnar, spännande!

  • lovelymom

    FFIA finns också Jag kan rekommendera att vara med i olika organisationer- särskilt om man kanske komer adoptera ett syskon längre fram

    Lycka till allihop! Inboxa mig gärna om ni har några frågor, är själv adopterad, har adopterat och fått biobarn

    Kram


    Lycklig mamma till V född -06 och A född 09 och förhoppningsvis snart mamma igen :)
  • annika11
    Kiwi10 skrev 2011-03-31 15:25:54 följande:
    Sådär, nu har vi anmält oss till föräldrautbildningen, känns  som ett steg närmre!
    Var har ni gått era???

    Vad jag förstår finns det 5 större adoptionsbyråer, på denna tråd nämns AC och BFA. Är just dessa två vi tittat närmre på men även BV eller vad de hette.

    Får se var vi hamnar, spännande!
    vad kul att ni har anmält er till utbildningen, vi väntar fortfarande på att vår ska starta vilket den gör när vi är 10-12 anmälda vi bor i karlskrona.
    livet är en dans på rosor en dans med svåra steg
  • skånejag

    Vår IVF snurra drar sig oxå mot sitt slut. Vi har kört IVF i ca ett år nu (3 ET & 1 FET) och innan dess försökte vi ca 3 år själva. 

    Tänkte stå i kö på BFA till att börja med. Sedan när vi vant oss lite mer vid tanken så tror jag att det blir en till.

    Har ni berättat för familj och vänner att ni står i kö för adoption? Eller kommer ni vänta tills det är dags för ngt mer konkret.

    Jag har suttit hela kvällen och läsa massor av papper och surfar på nätet om adoption. 

  • Kiwi10

    Nu har vi anmält oss till föräldrautbildningen. Den kommer starta 14 maj. Kommer bli spännande.

Svar på tråden Nästa steg: Adoption !?!