• kissecat

Min hund blir arg när jag och min pojkvän pussas

Varje gång jag och min pojkvän kramas/pussas/kysser varann så blir min hund helt tokig. Han skäller, gnäller och hoppar på våra ben. Varför gör han så? Blir han avundsjuk eller vad är grejen?

• Svar på tråden Min hund blir arg när jag och min pojkvän pussas
  • Birgitta2

Hunden vill vara med, eller så är han svartsjuk. Säg "nej" och se till att hunden flyttar på sig. Och var konsekvent!

• Joico

Nädå, han försöker sära på er bara. Att vara nära varandra, och framför allt så nära som att kramas eller pussas, är inte ett normalt beteende för hundar. Att vara nära varandra innebär en konflikt, ett bråk. Därför försöker han avstyra ert "bråk" och sära på er så inget allvarligt ska hända, typ ett slagsmål omtänksamt va?

• Mymlan80

Låter som svartsjuka!
    Min mammas hund "gråter" när hon håller i min son!

Håller med ovanstående, var konsekvent, ni måste få pussas om ni vill!

Välkommen Liten 091203
  • nelia85

Min ena katt gör ungefär samma sak. När jag och min sambo pussas står hon bredvid och skriker.

• Mimmlas

Det är viktigt att avstyra såna här beteenden innan de går över styr.
    Jag fick träna min hund genom att lägga honom och låta honom se på medans vi busar och kramas och ifall han skällde eller gjorde ansats till att hoppa så blev han tillsagd.
    När han låg fint och var tyst så fick han beröm men vi fortsatte ändå.
    Funkar väldigt bra.

• Stvafel

Vår valp var likadan, men slutade sedan med beteendet då de inte hjälpte att gnälla osv. Nu är han helt neutral, men ibland kör vi en stor kram alla 3, min hund han bara älskar det! :)

• kissecat

Jag försökte säga till honom ordentligt men han bara fortsatte.. Han lyssnade inte på min kille heller. Så fort han bara hör pussljud så börjar han skälla. Det känns som att det blir värre och värre oxå. I början höll han inte alls på såhär.

Om man tar upp honom så är han tyst (säkert för att han får vara med) Och när vi är ute eller nån annanstans än hemma så är han oxå tyst...

• Joico
    kissecat skrev 2011-01-27 15:12:21 följande:

Jag försökte säga till honom ordentligt men han bara fortsatte.. Han lyssnade inte på min kille heller. Så fort han bara hör pussljud så börjar han skälla. Det känns som att det blir värre och värre oxå. I början höll han inte alls på såhär.

Om man tar upp honom så är han tyst (säkert för att han får vara med) Och när vi är ute eller nån annanstans än hemma så är han oxå tyst...

Ignorera honom istället, det är nästan alltid det mest effektiva sättet
  • kissecat
    Joico skrev 2011-01-27 15:13:46 följande:
    Ignorera honom istället, det är nästan alltid det mest effektiva sättet
    Ja får prova det. Till slut borde han ju tröttna..
  • Joico
    kissecat skrev 2011-01-27 15:24:38 följande:
    Ja får prova det. Till slut borde han ju tröttna..
    Ett uppmärksammat beteende förstärks, även om det är positiv eller negativ uppmärksamhet. Så när han hoppar och studar och skäller och ni ignorerar honom, då märker han att ingen bryr sig om hans beteende, det leder ingen vart och tillslut kommer han att sluta. Funkar i andra situationer också!

Men titta inte ens på honom, för bara en blick räcker som uppmärksamhet.
Svar på tråden Min hund blir arg när jag och min pojkvän pussas