• Elisabeth83

Har man rätt att ta ledigt för inskolning?

Vi har hamnat i en liten knivig situation. Det var så att sambon skulle ta hand om inskolningen, men nu har det krisat sig lite på hans jobb och han behövs egentligen där. Har man rätt att ta ut ledighet för att vara med sitt barn under inskolning? Eller är det upp till om man har en snäll chef eller inte? (Jag jobbar som lärare..) Inskolningen börjar tis nästa vecka så det är ganska kort varsel! 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden Har man rätt att ta ledigt för inskolning?
  • JoWiAn

Oj... Annars har du ju alltid rätt till att ta föräldraledigt. Det har nog de flesta under inskolningen.

• Elisabeth83

Kan man det? Jag har alla dagar kvar, men jag tänkte eftersom att det ligger så nära i tiden kanske man inte får ledigt :/ 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Carisma95

Föräldraledighetslagen säger som följer;

Anmälan och beslut om ledighet

13 §
    En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt till ledighet enligt
    4, 5, 6, 7 eller 9 § ska anmäla detta till arbetsgivaren minst två månader före ledighetens början eller, om det inte kan ske, så snart som möjligt. I samband med sin anmälan ska arbetstagaren ange hur lång tid ledigheten är planerad att pågå.

I ditt fall har du ju faktiskt inte kunnat säga till tidigare, så det borde falla under den senare kategorin.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tigerwoman

Du kan definitivt ta föräldraledighet. Detta är ett typexempel på vad som faller inom "så snart som möjligt" under § 13 i föräldraledighetslagen.

Svar på tråden Har man rätt att ta ledigt för inskolning?