• Shaun the sheep

Hjälp en idiot! Köpa tomt.

En snabb fråga till er som vet.

Kan man köpa en tomt idag, men vänta med att använda den? Alltså, om jag får ett erbjudande som är alldeles för bra för att motstå, kan jag köpa en tomt nu, men välja att bygga hus först om några år?

Någon som vet? :)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Hjälp en idiot! Köpa tomt.
  • iaseia

Jag är ingen expert men du väljer väl själv vad du vill göra med din tomt. Finns ju hur många tomma tomter som helst som någon måste äga som det inte står någon byggnad på ?

• Shaun the sheep

Precis så tänker jag med. Har kollat lite i tomtannonsen, och det står inget om att man måste börja bygga inom en viss tid. Enda problemet som jag kan se i så fall, är väl att tomten säljs av en husleverantör, de kanske är annorlunda då? :S

• Lumo

Tänk bara på att det inte är smart att bygga/låta bygga hus om man är en "idiot". Så ta åren i bruk o läs på massor. Forumet på www.byggahus.se är bra att hänga på. Och gå inte i fällirna de gjirt i Fuskbyggarna...

• Kjell2

Finns i de flesta fall inget krav på att bygga direkt eller i framtiden. Värt att kolla upp är saker som befitnliga bygglov, om det löper ut, komunala planer för området, är det ok att bygga bostadshus där osv,

• Shaun the sheep
    http://www.hemnet.se/beskrivning/919239?r=3
    Här är den aktuella tomten. Just den är ju "bunden" till A-hus, så jag har mailat deras säljare och frågat om det finns några regler som inte står med i annonsen. Det finns även likadana tomter som inte är bundna!

Vad tror ni? Du Kjell verkar ju väldigt insatt, så får jag fler svar från dig är jag tacksam

Gwempa:
    Hahah! Jag läser faktiskt rätt mycket där, och har hittat en tråd om något liknande här: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/92610-koepa-tomt-2-ar-innan-planerad-start-av-husbygge.html
  • Kjell2

Ingen aning vad " Tomt bunden till A-hus" innebär i praktiken men se till att du har järnkoll på det innan du köper tomten.

En affär som är för bra för att vara sann är oftast det.

• mammabamma

Kan inte sånt stå i detaljplanen?
    Kolla av vad säljaren för A-hus säger först, och sen prova ring bygghandläggarna på Strängnäs kommun (du hittar nr på kommunens hemsida) och hör om det står ngt särskilt i detaljplanen om det. Jag tror ffa det är säljaren för A-hus som kan ha ngt emot att hans affär inte blir av ordentligt på ett tag....eftersom ni måste köpa och bygga ett A-hus på den tomten. 

• Shaun the sheep

Hur sugen jag än är, så väntar vi nog. Det skulle nog hjälpa mig, att ha något konkret att jobba emot, men sambon tog snabbt ner mig på jorden igen. Vi får se, huset som jag tänkt mig, det kommer det bli. Med lite tur, inom 5 år.

• Lumo

Räkna med upp till två år från att ni skriver kontraktet innan ni får flytta in, om ni lejer ut det. Kan som sagt gå snabbare, beror på om det är detaljplanerat, bygglov är klart, om ni får välja hussort mm. Räkna även med att ni måste vara rejält pålästa o jaga byggare varje dag o att ni bör kunna juridiken runt avtalet. Och vad ni än gör, gör inte dundertabben att betala något förrän det är klart! Klarar ett förhållande ett husbygge är man gjorda för varann, hehehe. Finns nog en anledning till att många skiljer sig ett år efter husbygget...

Själva byggde vi hus för några år sen o hade turen att knappt stöta på problem. Men vi fick verkligen stå på oss, annars hade vi blivit överkörda många ggr om... Supernöjda med vårt hus, men rekommenderar inte vem som helst att bygga!

Svar på tråden Hjälp en idiot! Köpa tomt.