• nikio1

kronofogden vill sälja mitt hus!

hej, jag har en fråga till er. Jag har ett problem med ''KRUNKALLE'', jag har en skuld hos kronofogden 350.000 kr. Jag och min sambo äger vårt hus 50/50. Vi har ett lån på huset som är på 1190000. Huset är värderat till 1450000 som kronofogden vill sälja på ekozokotiv aktion.
    Har dom rätt till att ta min sambos andel av vinnsten "hon har ingen skuld någon stanns"???

• Svar på tråden kronofogden vill sälja mitt hus!
  • nikio1

Här kommer en fråga tillGlad.  Om kronofogden säljer huset på ekzokotiv aktion och får ett bud som inte tecker mina skulder kan dom sälja huset endån??

• Dr Mupp

Ja och ja. De får sälja huset. Ge din sambo hälften av vinsten och resten går till din skuld. Täcker inte vinsten skulden så får de sälja ändå.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • enmamma

De säljer om de får ett riktigt bud över banklånet, inget att göra något åt.
    350000 det var mycket pengar.

• nikio1
    Skuldens storlek spelar alltså ingen roll?

Det finns ingen lag som säger hur stor eller liten skulden måste vara för att Kronofogden ska utmäta bostaden, det vill säga ingen formell nedre gräns på skuldens storlek. Det finns dock ett krav att bostaden (liksom all övrig egendom) bara får utmätas och säljas i de fall omkostnaderna täcks och försäljningen alltså ger ett överskott. Ett undantag är dock då utmätningen görs för en fordringsägare som är panthavare. Den som har pant för sin fordran behöver inte få kostnaderna täckta.

• MoonFlight

Kolla med banken som ni har lånet hos för dom måste godkänna att huset säljs och säger dom nej kan det bli så att dom inte kan sälja det.

• Smilla75
    nikio1 skrev 2011-01-27 03:48:00 följande:
    Skuldens storlek spelar alltså ingen roll?

Det finns ingen lag som säger hur stor eller liten skulden måste vara för att Kronofogden ska utmäta bostaden, det vill säga ingen formell nedre gräns på skuldens storlek. Det finns dock ett krav att bostaden (liksom all övrig egendom) bara får utmätas och säljas i de fall omkostnaderna täcks och försäljningen alltså ger ett överskott. Ett undantag är dock då utmätningen görs för en fordringsägare som är panthavare. Den som har pant för sin fordran behöver inte få kostnaderna täckta.

Jag var just på en auktion gällande en lägenheten där Skatteverket begärt utmätning, skulden var på 20 000 kr.
  • Anonym (språkpolisen)

Ursäkta men det heter "exekutiv" auktion.

• Anonym (!)

Det låter sannolikt att Kronofogden säljer ert hus om du inte har några andra tillgångar som täcker större delen av skulden. Precis som "Tjabba eller nåt" skrev så får din sambo halva vinsten, din halva av vinsten går till skulderna. Kronofogden säljer för övrigt egendom på exekutiv auktion. 

• Waldo

Man går in och säljer fastigheter exekutivt för betydligt lägre summor idag, så det är korrekt handterat.

Om din sambo får ut några pengar är tveksamt
    Först ska banken ha sina pengar för lånet, sedan ska fordringsägaren ha så det täcker skulden, först efter det kan man se om det är några pengar kvar från försäljningen.

• Anonym (!)
    Waldo skrev 2011-01-27 15:45:05 följande:
    Man går in och säljer fastigheter exekutivt för betydligt lägre summor idag, så det är korrekt handterat.

Om din sambo får ut några pengar är tveksamt
    Först ska banken ha sina pengar för lånet, sedan ska fordringsägaren ha så det täcker skulden, först efter det kan man se om det är några pengar kvar från försäljningen.
    Så är det inte. Är TS endast hälftenägare är endast hälften av värdet på huset hennes. KFM tar INTE sambons del av vinsten om han/hon är skuldfri. 
Svar på tråden kronofogden vill sälja mitt hus!