• Anonym

V. 15 Lever bebisen?

Idag går jag in i vecka 15. Jag har haft gravid illamående och vanliga grav.symtom men dom började ju lätta för ca 2veckor sen (som dom säger att dom ska)
    Men nu händer det ingenting.... Det är bara en väntan på att nästa dag ska gå, på ultraljudet i vecka 18 för att verkligen få se att det finns ett barn där inne...

Om barnet dör i magen, hur vet man det? Om jag tar ett grav.test visar det positivt om barnet inte lever.

Egentligen är jag inte jätteorolig men när jag vaknar som vanligt (både med och tan grav.) klockan 5 på morgonen så spinner tankarna iväg.

• Svar på tråden V. 15 Lever bebisen?
  • Superba Supernovan

Ja, rent krasst så vet man ju inte om barnet dött, men det är väääldigt sällsynt. Tiden mellan v 12 och v 18 kallas ju spökveckor av en anledning. Illamåendet har släppt och bebisen är fortfarande för liten för att man ska kunna känna dess rörelser. 

Det finns ingen anledning att oroa sig, var glad över att du klarat dig förbi vecka 12 utan missfall för då minskar den risken enormt mycket. Efter v 20 blir allt jobbigare, man kan få svårt att sova pga att magen är i vägen och det är omöjligt att ligga bekvämt, du kan få gå upp och pinka mitt i natten, det blir jobbigare att röra sig osv osv.

Är du extremt orolig kan du ju alltid ringa barnmorskan, hon kan ju lyssna efter barnet hjärtljud för att lugna dig. Och ett gravtest kommer visa positivt oavsett hur barnet mår. Gravtestet reagerar på hormonerna i kroppen och det har du massor av oavsett hur barnet mår. 

• Anonym

Hur ska vi veta om ditt barn lever i magen? Vi är väl inte med dig och ser ev symtom?

• Anonym

Ja du ts hur ska vi veta när du inte vet och du lever med det? Vi är som någon ovan sa inte hemma hos dig så du får lista ut svaret på dig fråga själv. Ta tag i dina funderingar för hur ska barnet få uppleva saker när det födds om du redan nu funderar over sådana frågor hur ska du fixa om barnet är sjukt? Överbeskydd funkar inte i längden

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-27 06:37:57 följande:
    Hur ska vi veta om ditt barn lever i magen? Vi är väl inte med dig och ser ev symtom?
    Kanske bättre att inte svara alls om man har vaknat på fel sida.
  • Anonym

Tror de flesta har vaknat på fel sida idag.

Varför ska inte TS få skriva av sig ang sina funderingar här som andra gör?

Anonom i #2 o #3 kanske ska tänka på att dom är i " Känsliga rummet "

• Anonym

Kanske de tänker på när de är anonyma?

• Anonym

Inlägg 4: lite rätt hhar faktiskt inlägg 2 3 vi är inte hos ts och hon skriver inga symtom som kan hjälpa oss att tyda åt om barnet lever eller ej. Gör inte ts det är det omöjligt för oss att veta tycker jag med och frågan vår lever bebisen? Jag förstår att ts med den ingressen får sådana svar även om det inte är rätt metod.

• Anonym (Samma)

Jag känner  med TS, jag har samma funderingar och oro. Går in i v. 19 idag och har absolut inga symptom, känner inga rörelser. Oroar mig ständigt för att bebisen är död och det är jättejobbigt. Jag har dock talat med min BM om detta och vi har kommit överens om att jag kan få komma in och lyssna på hjärtat ca varannan vecka om jag känner att det behövs. Det lugnar iaf för stunden. Nu ser jag fram emot RUL nästa vecka, om det går bra har jag lovat mig själv att försöka slappna av.

• Anonym

Charmiga inlägg. Tack, verkligen!!

Hade ingen aning om att dessa veckor kallas spökveckor. Det var skönt att höra. När jag var gravid för 10År sedan med min son väntade jag helat tiden på att det skulle kännas verkligt. Först barnmorskan, ultraljud och hjärtljud och så sparkar. Hann bara med en spar före barnet kom i vecka 26 så gravid känslan infann sig inte riktigt då. Tror att det är därför jag känner mig något nervös nu.

Sen har vi börjat berätta för folk utanför familjen och dom tittar på min obefintliga mage, Förra gången hade jag nu gått upp 10kg och såg gravid ut, denna gång stramar det i jeansen men jag har mina vanliga på mig.

Då härbergerar jag min ångest en stund till och inväntar ultraljudet Glad

• rosenfink

läste bara TS
    Du är inte ensam om att känna sådär. Jag var helt säker på att fostret aborterat sig från och med att alla symptom försvann (ca v 14) Ingen mage, ingen trötthet/illamående etc. Jag vet inte hur det är med grav test om de visar eller inte så långt in i grav. Men det tycker jag att de borde göra, hormonnivåerna är ju ändå högre än om man inte är gravid! Annars är det ju bara att vänta till rul. Tänk att ända till jag låg på britsen på rul var jag mer eller mindre säker på att de inte skulle hitta något! Det är å andra sidan en sjukt häftig upplevelse och efter det kan man vara säker på att det finns en krabat där inne. 
    Jag vet inte om svaret hjälpte något, kunde bara  känna igen mig i det du skrev :)
    Lycka till på rul! 

• Anonym

Ni som bara är otrevliga mot TS kan låta bli att vistas i sådana här forum. Det är väl för f'n ingen som ber om experthjälp för att tyda symptom?! Ibland är pepping eller råd det man behöver.

Oron är nog (tyvärr) en del av graviditeten. Jag är själv gravid i v. 10 och fick ett missfall för några månader sen så jag förstår dig till fullo. Med mitt första barn var jag också orolig och tyckte graviditeten var oändlig. Än så länge har jag en hel del symptom, men det behöver ju inte betyda att allt är bra. Tankar om MA finns trots att jag vet att det nog inte alls är så. Det enda man kan göra är nog att FÖRSÖKA tänkta positivt och att det går bra de allra flesta gånger. Där jag bor börjar man lyssna på hjärtljud v. 16 och är det samma hos dig så närmar ju det sig! 

Lycka till, det går säkert alldeles utmärkt! 

• Anonym

Om det är någon tröst så började inte min mage synas för utomstående förrän i vecka 17. I vecka 15 var det ingen som anade att jag var gravid, trots att det är andra graviditeten. Bebisen väger typ bara 200 gram i vecka 15, så det är inte så konstigt att det inte syns utåt

• Anonym

Förresten, det finns en liten apparat som heter Angelsound. Med den kan man lyssna på bebisens hjärtljud hemma, den är jätte-enkel att använda. Jag har köpt en sådan nu till andra graviditeten, eftersom jag har ett missfall bakom mig. Känns fantastiskt skönt att kunna höra bebisens hjärta slå därinne!

• auo

jag går i vecka 17 och det syns inget på mig heller . kanske att byxor går inte stänga men det kan man säga att jag har blivit bara lite rundare men jag har inget mage alls än . men jag lyssnar här hemma 1 gång per vecka bäbysens hjärtat med happy toner . det kan man beställe via kjell och compani . kostar typ 3-400 .- men det är värd detta ..   om barnet är dött kommer du får blödning eller mycket ont i magen . om man inte har det är det inget att oroa . vänta bara om några dagar får du nästa symtomen . det är nästäppa och sen kommer huvudvärk ...  så att oroa inte onödan det kan bara vara dåligt mot barnet . ... njut tiden utan magen ... men vetandet att man är gravid ..   snart kommer mage med .. Gravid

• Liten men naggande

Ser att andra redan skrivit det men jag kan dela med mig av att jag kände exakt likadant. v 13 känns ju magisk då värsta missfallsrisken försvunnit men sen kändes det som en enda lååååång väntan på RUL i v 19. Man känner ju att man är gravid i kroppen men eftersom man inte känner sparkar särskilt mkt (kunde känna enstaka från v 17) så VET man inte.

Jag hade då jättenytta av min doppler (hjärtljudsmätare) det var den som fick mig att inte bryta ihop när oron drog på för mycket. Visst det ÄR ovanligt att något händer de veckorna men säg det till en orolig blivande mamma (ungefär lite verksamt som att rabbla statistik för en flygrädd)

Hoppas du känner dig lite lugnare nu när du vet att du inte är ensam om att känna så här de här veckorna. Om oron blir för stor köp en hjärt-ljudsmätare (men var beredd påatt det kan vara svårt att hitta ljuden så ta den för vad det är -hittar du hjärt slag kan du ta det som lugnare -hittar du dem inte ska du inte blir mer orolig utan tyvärr fortsätta vänta ett litet tag till.

Lycka till och grattis till bebben!!

Svar på tråden V. 15 Lever bebisen?