Är det att du ångrat att ha glasögon, eller fel modell på bågarna eller...
Är det synsam, så verkar det finnas en bytesrätt; och de verkar lite kryptsikt med glasen.
"Vi lovar att dina nya glasögon (båge och glas) köpta hos Synsam helt och fullt motsvarar dina förväntningar. Om de går sönder eller om glasen inte fungerar byter vi ut dem kostnadsfritt inom ett år från utlovat leveransdatum. Tycker du inte om dina nya bågar byter vi ut dem inom tre månader från utlovat leveransdatum. Väljer du att byta in dina nya glasögon mot en vara med högre pris betalar du bara mellanskillnaden mot ditt ursprungliga inköpspris på båge respektive glas. Väljer du en vara med lägre pris, kan vi inte ge pengar tillbaka. Summan av fördelarna kallar vi En Riktig Optikergaranti.
Garantin gäller inte vid förlust av dina glasögon, för solglasögon, vid byte av företagsglasögon, vid byte av glas vid synförändring eller på grund av medicinska förändringar av din syn. Du kan inte heller byta dina glasögon mot kontanter. En Riktig Optikergaranti gäller från utlovat leveransdatum på dina ursprungliga glasögon.
Vårt åtagande är en förstärkning av den vanliga konsumentköplagen. På så sätt kan du i lugn och ro känna efter om du trivs med dina nya glasögon. För vi är inte nöjda förrän du är nöjd, det garanterar vi."
Andra har nog andra regler, allt utom reklamationsrätt är frivilliga åtaganden. Man kan inte per automatik förvänta sig Öppet köp, Garanti eller byttesrätt...Utan de är ett avtal som de frivilligt ingår med kunden...