• Terese f

Färga kläder med blåbär!!

Visste inte var jag skulle sätt adenna tråd så de kan ha blivit lite tokigt.

Iaf, jag har en jättefin klänning som var vit, jag färgade med vanlig klädesfärg för att få den blå men den blev inge snyggt blå. Nu undrar jag om jag kan färga med blåbär? (blir de fel kastar jag bara klänningen, använder den ju inte nu heller)

Hur gör jag?

• Svar på tråden Färga kläder med blåbär!!
  • riboflavin
    Terese f skrev 2011-01-27 10:52:06 följande:

Visste inte var jag skulle sätt adenna tråd så de kan ha blivit lite tokigt.

Iaf, jag har en jättefin klänning som var vit, jag färgade med vanlig klädesfärg för att få den blå men den blev inge snyggt blå. Nu undrar jag om jag kan färga med blåbär? (blir de fel kastar jag bara klänningen, använder den ju inte nu heller)

Hur gör jag?

Vill du få den just blå, så är blåbär ett dåligt alternativ. färgen blir snarare röd/rosa. Har dock inget annat tips.
  • Terese f
    riboflavin skrev 2011-01-27 11:08:46 följande:
    Vill du få den just blå, så är blåbär ett dåligt alternativ. färgen blir snarare röd/rosa. Har dock inget annat tips.
    okej, men vet du hur mkt blåbär jag ska använda? Jag tar blåbär endå, kan bli snyggt xD
    Och ska jag koka i vatten elelr hur gör man :)?
  • riboflavin

Jag är faktiskt inte helt säker men min syster (som färgar garn) kokar bären, silar av dem, tillsätter fixsalt till "saften" och låter det stå. olika länge beroende önskad nyans. Det kanske finns någon hemsida att kolla på...

• Terese f
    riboflavin skrev 2011-01-27 11:20:05 följande:
    Jag är faktiskt inte helt säker men min syster (som färgar garn) kokar bären, silar av dem, tillsätter fixsalt till "saften" och låter det stå. olika länge beroende önskad nyans. Det kanske finns någon hemsida att kolla på...
    Måste man ha salten? Jag trodde att de bara var att koka med bären hehe :)
    jag har försökt googla men hittar inge bra...
  • riboflavin

jadu, ingen aning om det funkar utan. skulle inte tro det så mamma oftast lyckas tvätta bort blåbärsfläckar på våra kläder

• Terese f
    Azusephre skrev 2011-01-27 17:39:27 följande:
    Blåbär är ju inte blåa utan lila Så då får du ju i någon lila nyans.
    Håller på just nu. Silade blåbär och kokade upp de, la i klänningen. Den ser mörklila ut, får se när jag tar upp den. Undra hur länge den ska ligga där, någon som vet?

hela natten eller?
Svar på tråden Färga kläder med blåbär!!