• ExpectoPatronum

Sjunga på min dotters bröllop?

Vet inte om jag lägger den här tråden i rätt kategori.... är inte så van vid det här.
    Jag är visserligen medlem sedan ett par år tillbaka, men är inte här så ofta. Senast var för 6 månader sedan...

Jag ber om ursäkt om jag blir lite långrandig. Att fatta mig kort har aldrig varit min starka sida är jag rädd...

Jag har en dotter på 23 år (själv är jag 48 år) som gifter sig den 5 februari i år. Alltså om lite drygt 1 vecka.
    Hennes mamma (min hustru) dog i en bilolycka när hon var 4 år, och jag har uppfostrat henne själv. Jag har varit singel under hela den här tiden. Visst har jag haft tillfälliga förbindelser, men det har alltid rört sig om i huvudsak sex från båda parter. Jag har aldrig haft något seriöst förhållande sedan jag miste min fru. Dels för att jag aldrig träffat någon som fått mig att känna som hon, och dels för att jag alltid prioriterat min dotter.

Jag har inte alltid varit en bra pappa, men jag måste ändå ha gjort något rätt för hon har vuxit upp till en fantastisk, vacker, självständig och godhjärtad kvinna. Jag är oerhört stolt över henne.

Nu ska hon som sagt gifta sig. Hon och hennes blivande man har varit tillsammans i 3 år och han är en jättetrevlig ung man. Han har under de här åren blivit så nära en son för mig som är möjligt.
    Jag är så glad för min dotters skull.
    Men...trots det så måste jag erkänna att det känns lite vemodigt.

Min dotter och jag har alltid träffats i stort sett varje dag (vi bor 10 min ifrån varandra), och ätit tillsammans varje söndag.
    Så kommer det inte att bli i framtiden eftersom hennes blivande mans familj bor i Skottland och de har bestämt sig för att flytta dit efter bröllopet.
    Det känns lite svårt...

Hur som helst, min blivande svärson kom till mig igår och  bad mig att jag skulle sjunga något på bröllopet.
    Min dotter och jag älskar country (och vi dansar mycket linedance tillsammans), och de har bestämt sig för att ha country-tema på bröllopet som ska äga rum hemma på min gård.

Och nu till min egentliga fråga; När han ställde frågan till mig så kände jag spontant att jag ville sjunga  Heartlands låt - "I loved her first".

Min fråga är nu vad ni tycker. Kan jag sjunga den? Passar den?

För er som inte hört den kommer här en länk så att ni kan lyssna;
    ">

• Svar på tråden Sjunga på min dotters bröllop?
  • lokisse

tycker det later jätte bra annars pa samma tema
    take good care of my baby

inte country men men

Nej det tror jag inte!
  • ExpectoPatronum
    lokisse skrev 2011-01-27 13:04:42 följande:
    tycker det later jätte bra annars pa samma tema
    take good care of my baby

T2kP3JL4

inte country men men
    Tack, den är jättefin. Men jag tror att de vill ha någon country-låt faktiskt.

Tack i alla fall.
  • flingansnö

klart du ska sjunga den!!! Jag sitter här och gråter och gråter!! Helt underbart!! 

• Capt Janeway

Klart du ska göra. Det är en perfekt sång och alla kommer förstå.

• Capt Janeway

*lite tårögd här också*

Med ett leende

• Capt Janeway

... innan jag ens lyssnade/ såg låten

• AnnikaR

Håller med snowflake, klart att du ska sjunga den!! Kommer bli ett speciellt minnde för er båda!! Förstår att det känns lite vemodigt att hon gifter sig och flyttar speciellt med tanke på eran relation.

• ExpectoPatronum

Tack för era svar.

Ja, jag tycker ju att det känns rätt att sjunga den. Den innefattar liksom allt jag känner just nu...

Och Skottland känns som världen ände, om jag ska vara ärlig......

• AndreaSvan

Herregud.
    Jag som inte alls är emotionell och som sällan gråter till filmer och låtar sitter här och storlipar. Himla känsligt ämne... Tycker absolut att du ska sjunga den. Men var beredd på tårar...

• ExpectoPatronum
    AndreaSvan skrev 2011-01-27 13:18:37 följande:
    Herregud.
    Jag som inte alls är emotionell och som sällan gråter till filmer och låtar sitter här och storlipar. Himla känsligt ämne... Tycker absolut att du ska sjunga den. Men var beredd på tårar...
    Frågan är ju om jag kan sjunga den utan att gråta...*skäms lite*...vuxna karln som jag är...
  • Hallonmumsan

vilken vacker låt. du låter som en toppen pappa.
    inte gör det väl nått om du blir lite tårögd? det hör ju till och hon kommer säkert också känna som du.

• AndreaSvan

Jag tror att risken är liten att du ska börja gråta mitt i sången. Däremot kommer du kanske gråta efteråt. Och det är inget att skämmas för... Alla förstår ju hur du måste känna dig.

Jag har bott långt från mina föräldrar i 7 år nu och nu längtar jag tillbaka och ska nog inom ett år flytta hem till Sverige. Så jag förstår er situation fullkomligt. Hade min pappa sjungit något liknande på mitt bröllop och börjat gråta hade det bara varit rörande, absolut inte skämmigt.

Berätta gärna hur det gick på bröllopet...

• She is Me
    ExpectoPatronum skrev 2011-01-27 13:20:46 följande:
    Frågan är ju om jag kan sjunga den utan att gråta...*skäms lite*...vuxna karln som jag är...
    det finns väl inget finare en att visa att man älskar sin dotter, med en sån fin sång med eller utan tårar!  Det ska du inte skämmas för, det finns inget modigare än att visa hur man känner! Lyckliga dotter du har som har en så fin pappa!
    Google is my friend ♥
  • ExpectoPatronum
    She is Me skrev 2011-01-27 13:25:22 följande:
    det finns väl inget finare en att visa att man älskar sin dotter, med en sån fin sång med eller utan tårar!  Det ska du inte skämmas för, det finns inget modigare än att visa hur man känner! Lyckliga dotter du har som har en så fin pappa!
    Tack, det var snällt sagt.

Jag är långt ifrån någon "super-pappa", men jag har gjort mitt bästa. Och som sagt; något måste jag ha gjort rätt, med tanke på det fantastiska resultatet
  • Pleco

Klart att du ska sjunga den, vilken vacker låt.

Tala gärna om hur det gick efter bröllopet, om du lyckades få fram sången utan tårar.

• flingansnö

Ett tips är att öva hur mycket som helst, ju bättre sången sitter desto lättare är det att stå emot gråten. Jag har sjungit på mina barns dop, och övat med dem framflr mig. Det kan ju inte du göra, men ändå, öva MASSOR och tänk dig in i situationen när du övar. Min syster sjöng för kärlekens skull på mitt bröllop och hade ändrat sluttexten till "lyser på er för kärlekens skull" och när hon sjöng det tittade hon upp i taket för att inte gråta helt.... men det var vackert med darr på rösten!

• ExpectoPatronum

Tack så mycket allihop.

Jag tror nog att jag kommer att sjunga den låten.

På Söndag äter jag Söndags-middag med min dotter för sista gången innan de flyttar (nästa söndag åker de). Det blir bara hon och jag, för vi vill båda ha det så.

Det kommer att kännas tomt utan henne...

Men gissa om jag kommer att åka och hälsa på så ofta jag kan

Har hästar att ta hand om dock, så det  blir väl inte så ofta som jag skulle vilja...

Svar på tråden Sjunga på min dotters bröllop?