• Anonym (ledsen)

Återbetalning av bostadsbidrag för barnen har sparade pengar?

har idag fått brev från Fk att vi måste betala tillbaka bostadsbidraget vi fått dels pga att barnen har pengar på sina konton...

men det är verkligen inte mina pengar och jag rör inte dem.
    Det är barnens arv och present pengar från släkten.

menar FK att jag ska ta pengar från mina barn och betala dem?

Fattar ingenting...

just nu studerar jag liksom...

• Svar på tråden Återbetalning av bostadsbidrag för barnen har sparade pengar?
  • Anonym (prata med banken)

Gå till din bank och fråga först om det är så att ni får ta ut större summor pengar från barnens sparande, på min bank förklarade dom nu när jag öppnade konto till min minsta att man får inte ta ut bara sådär från sparkontona som är barnens då är det olagligt och senare i livet kan barnen anmälla föräldrarna

• Anonym
    Anonym (prata med banken) skrev 2011-01-27 15:34:45 följande:
    Gå till din bank och fråga först om det är så att ni får ta ut större summor pengar från barnens sparande, på min bank förklarade dom nu när jag öppnade konto till min minsta att man får inte ta ut bara sådär från sparkontona som är barnens då är det olagligt och senare i livet kan barnen anmälla föräldrarna
    hahahaha, nej det stämmer inte
  • riboflavin
    Anonym (ledsen) skrev 2011-01-27 15:32:04 följande:
    har idag fått brev från Fk att vi måste betala tillbaka bostadsbidraget vi fått dels pga att barnen har pengar på sina konton...

men det är verkligen inte mina pengar och jag rör inte dem.
    Det är barnens arv och present pengar från släkten.

menar FK att jag ska ta pengar från mina barn och betala dem?

Fattar ingenting...

just nu studerar jag liksom...
    Klart du inte ska ta barnens pengar.
    Men det står dels,vilka andra anledningar gav de?
     Arvet var det testamenterat direkt till barnen, eller gick det till dig/din man med önskan att barnen skulle få dem?
  • Anonym (ledsen)

båda jag och maken studerade när vi fick ett mindre arv, eller rättare sagt jag.
    dem pengarna satte jag in på konto åt barnen, då det i testamentet stod att jag skulle göra
    så för att få ut arvet. inget mig emot barnen får lite pengar när dem blir stora.

sen sålde jag min bostad fick inte så mkt vinst för den då jag bor i en mindre stad.
    betalade mest tillbaka till skatten. Det som blev kvar betalade vi av våra skulder med.

maken jobbade lite extra då och då. Vi skrev det vi trodde vi skulle ha i inkomst under året och det är ju inte alldeles lätt, vi visste inte att vi skulle få arv eller om min gamla bostad skulle bli såld då det inte är en så attraktiv bostad etc. pengarna gick mest åt att betala bostadslån, skatt och skulder.

va ska vi göra... har liksom inte pengar att betala tillbaka allt på en gång, har ca.3veckor på mig enligt brevet.
    ringer man dem som kommer man inte fram pga tekniska problem.

hur går vi vidare med det här?

• Birgitta2

Står kontona på dina barn eller er? Är det era konton ingår de i er förmögenhet/inkomst och tas upp i ansökan av bostadsbidrag. Står de i barnens namn borde detta inte påverka bostadsbidraget. Jag menar: är kontona skrivna på er vuxna, och ni fått ett arv på ex.vis 500 000 kr så är det självklart att ni inte skall ha bostadsbidrag.

• Philippa

Hur mycker ska ni betala tillbaka?

• isisisis

Så har jag haft det hela mitt liv ts!
    Min sons pappa dog och han fick lite försäkringspengar som i många år var överförmyndigspärrade tom.
    Ändå räknades det in som min inkomst.
    Skulle aldrig drömma om att ta hans pengar.
    Det är ju istället för att han inte har någon pappa.
    Jag har aldrig fått bostadsbidrag fast jag varit ensamstående med 2 barn och deltidsarbetande!!!

• Birgitta2
    Anonym (ledsen) skrev 2011-01-27 15:46:36 följande:
    båda jag och maken studerade när vi fick ett mindre arv, eller rättare sagt jag.
    dem pengarna satte jag in på konto åt barnen, då det i testamentet stod att jag skulle göra
    så för att få ut arvet. inget mig emot barnen får lite pengar när dem blir stora.

sen sålde jag min bostad fick inte så mkt vinst för den då jag bor i en mindre stad.
    betalade mest tillbaka till skatten. Det som blev kvar betalade vi av våra skulder med.

maken jobbade lite extra då och då. Vi skrev det vi trodde vi skulle ha i inkomst under året och det är ju inte alldeles lätt, vi visste inte att vi skulle få arv eller om min gamla bostad skulle bli såld då det inte är en så attraktiv bostad etc. pengarna gick mest åt att betala bostadslån, skatt och skulder.

va ska vi göra... har liksom inte pengar att betala tillbaka allt på en gång, har ca.3veckor på mig enligt brevet.
    ringer man dem som kommer man inte fram pga tekniska problem.

hur går vi vidare med det här?
    Du får fortsätta försöka ringa.... eller möjligen maila via deras hemsida. Du kan få en avbetalningsplan. Är det så att inkomsten blivit större än vad ni beräknade på ansökan, så är det självklart att ni får betala tillbaka. Men om barnens konton skall räknas in låter ju lite märkligt. Det kan ju också stå som "enskild egendom" i testamentet och då får de pengarna inte röras.
  • Anonym
    isisisis skrev 2011-01-27 15:51:47 följande:
    Så har jag haft det hela mitt liv ts!
    Min sons pappa dog och han fick lite försäkringspengar som i många år var överförmyndigspärrade tom.
    Ändå räknades det in som min inkomst.
    Skulle aldrig drömma om att ta hans pengar.
    Det är ju istället för att han inte har någon pappa.
    Jag har aldrig fått bostadsbidrag fast jag varit ensamstående med 2 barn och deltidsarbetande!!!
    Konstigt.. dom (FK) räknar aldrig med mina barns pengar efter deras pappa eftersom de är överförmyndarspärrade...
Svar på tråden Återbetalning av bostadsbidrag för barnen har sparade pengar?