• citrus

Hur citerar man någon som citerar en annan i en bok?

Om jag ska skriva en tentamen, och vill citera ngt ur en bok som en författare har citerat från en annan författare. Räcker det då med att jag citerar den författaren vars bok jag använder i mitt material?

Alltså ex, i en bok skriven av Stier står det:  kommunikation är viktigt för att uppnå våra behov och syften (dimbley & Burton 1995).

Jag vill citera detta och skriver då att Stier skriver i sin bok att "kommunikation är viktigt för att uppnå våra behov och syften (Stier 2010:46).

Är detta korrekt?

• Svar på tråden Hur citerar man någon som citerar en annan i en bok?
  • Annkris

När man refererar brukar man skriva t ex Ahlgren (2009) se Bodin (2009) skriver  etc. Gissar att du gör lika om du citerar.

• Danitra

Nej. Du måste referera till orginalkällan - helst ska du få tag på den och själv se i vilket sammanhang det är formulerat. Men i "värsta fall" så kan du skriva att du refererat från en text som i sin tur använt referat. Hur du ska skriva detta beror på vilket system du använder (Harvard, Oxford, APA osv).

• Kramig

Tror inte det går. Du måste alltid gå till källan för texten, den som har citerat texten kan ju ha skrivit av fel. Kolla för säkerhetens skull i Backman rapport och uppsatser. Där står det exaxt vad du får och inte får göra. Lycka till.

• Annkris

Läste inte hela ditt inlägg... Jag tycker du ska referera istället för att citera. Skriv t.ex. Dimbley & Burton (1995) se Stier (2010) skriver att kommunikationen är viktig för att fylla våra behov och uppnå våra syften.

• Livisu

Jag har i sådant fall skrivit

Kommunikation är viktigt för att uppnå våra behov och syften (Dimbley & Burton 1995, citerad i Stier 2010) alt. sätta parentesen i en fotnot, beroende på vilket system du använder. Har inte fått fel hittills iaf...

• citrus
    Annkris skrev 2011-01-27 16:01:56 följande:
    Läste inte hela ditt inlägg... Jag tycker du ska referera istället för att citera. Skriv t.ex. Dimbley & Burton (1995) se Stier (2010) skriver att kommunikationen är viktig för att fylla våra behov och uppnå våra syften.
    Tack så mycket för hjälpen det låter bättre så.
  • citrus

Sedan í referenslistan på sista sidan, ska jag endast använda mig av Stier som referens då jag inte läst Dimbley & Burton?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Annkris skrev 2011-01-27 16:01:56 följande:
    Ja, jag håller med.

Om man däremot ska citera citat så använder man ju dubbla och enkla citationstecken. Herodes skriver i sin bok om Milton ”När han kom fram till floden utbrast han ’här ska jag bygga en båt’ och enligt senare källor vet vi att han gjorde detta”.

Värt att notera är ju också att " (shift+2) inte är citationstecken men det är nog alla införstådda med.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Livisu
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-27 16:08:58 följande:
    Värt att notera är ju också att " (shift+2) inte är citationstecken men det är nog alla införstådda med.
    Hur gör man annars citationstecken utan shift+2?
Svar på tråden Hur citerar man någon som citerar en annan i en bok?