• elisch

Tips på bilbarnstol till 2 åring som är lätt att flytta?

Min föräldrar vill köpa en bilbarnstol till deras bil så att de kan köra min son på 20 månader. Säkerheten är givetvis det viktigaste, men det skulle vara bra med en stol som inte är krånglig att ta loss då de kanske behöver ta ut den ibland. Det ska gärna vara en stol han kan sitta i så länge som möjligt.

Blir jätteglad för tips!

• Svar på tråden Tips på bilbarnstol till 2 åring som är lätt att flytta?
  • Spexig

Det lättaste tycker jag är att köpa en extra uppsättning spänna-fast-i-bilen-band (de har säkert nåt bra namn, men såna man fäster stolen i bilen med) och låta dem sitta i era föräldrars bil. Att flytta bara stolen tar ju ingen tid, det är krånglandet med banden som gör en gråhårig.

Vi har en Acta Graco, men jag kommer inte ihåg vilken modell.  

• elisch
    Spexig skrev 2011-01-27 18:20:41 följande:
    Det lättaste tycker jag är att köpa en extra uppsättning spänna-fast-i-bilen-band (de har säkert nåt bra namn, men såna man fäster stolen i bilen med) och låta dem sitta i era föräldrars bil. Att flytta bara stolen tar ju ingen tid, det är krånglandet med banden som gör en gråhårig.

Vi har en Acta Graco, men jag kommer inte ihåg vilken modell.  
    Nu kanske du missförstod mig, men vi ska inte flytta den från en bil till en annan. Jag har redan en egen stol till min bil. Det är mina föräldrar som vill ha en egen stol och kunna ta ut den ifall de ska åka många vuxna i bilen eller om de behöver fälla sätet. Då vill man inte att det ska ta sån tid att att göra det, eller framförallt inte vara så krångligt.

Är alla stolar krångliga att montera? I så fall vill jag bara ha tips på en stol som han kan ha så länge som möjligt
  • Spexig

Aha! Men det är ju aslätt att montera en sån stol som vi har, i alla fall om den sitter i framsätet (ingen airbag så klart!). Man fäster de där banden en gång, det är det jobbiga. Sen sätter man dit stolen, klickar i banden i stolen o drar bältet under stolen. Okej, kan vara knickigt att få i bältet om det är kort, men det går.
    Vet inte om det är det du menar med krångligt. Glad

• Netha85

Vi har en Akta Graco Cosmic, hur smidig som helst att koppla från och ta ur bilen om det behövs.
    Ligger på ca 2000 kr på Lekia / Babyproffsen.

• elisch
    Spexig skrev 2011-01-27 19:29:36 följande:
    Aha! Men det är ju aslätt att montera en sån stol som vi har, i alla fall om den sitter i framsätet (ingen airbag så klart!). Man fäster de där banden en gång, det är det jobbiga. Sen sätter man dit stolen, klickar i banden i stolen o drar bältet under stolen. Okej, kan vara knickigt att få i bältet om det är kort, men det går.
    Vet inte om det är det du menar med krångligt. Glad
    Vad är det för stol? Det låter nästan som ett babyskydd ?.... Jag behöver ju en stol som man kan ha till 4-årsåldern minst.

Stolen kommer att sitta i baksätet.
  • Netha85
    elisch skrev 2011-01-27 19:33:35 följande:
    Vad är det för stol? Det låter nästan som ett babyskydd ?.... Jag behöver ju en stol som man kan ha till 4-årsåldern minst.

Stolen kommer att sitta i baksätet.
    Akta Gracos Cosmic är sån, fast bältet fästes i fram på stolen.
    Kan användas från ca 9 kilo till 25 kilo. Även godkänd för framåtvändning från 15 kilos om barnet uppnått ålder o stabilitet i nacken.
  • Spexig

Jag kommer inte ihåg vad vår heter, den liknar Cosmic, men har inte det där att den går att ändra lutningen i ryggen som Cosmicen har, den är en enklare variant.

• elisch

Hmm jag har faktiskt en akta graco cosmic xtp i min bil och den är ju bra. Men den stolen brukar dom växa ut vid 3-4 års ålder, därför vill jag inte köpa en till sådan. Vi har redan nackkudden på översta lägen och han är bara 20 månader...

Jag funderar på en britax multi-tech, men den var ju så jäkla dyr...

• Joico

Köp en Britax Two-way! Godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser, längst rygg på marknaden så den går att använda länge.
    Så gott som alla bilbarnstolar (de vanliga, inte Isofix) monteras på samma sätt. Låter man underförankringsbanden ligga kvar så är det ju lätt att bara klicka i dom, dra bilens bälte genom stolen och sen dra åt underförankringsbanden.

Aktas stolar är små, så det är inget jag hade köpt till ett såpass stort barn

• Cecci78

Skulle också säga britax two way, jag tycker de är bättre än aktas som är mindre, dock ha de en ny stol som är plustestad som jag inte vet något om. 

• Cecci78
    Netha85 skrev 2011-01-27 19:39:00 följande:
    Akta Gracos Cosmic är sån, fast bältet fästes i fram på stolen.
    Kan användas från ca 9 kilo till 25 kilo. Även godkänd för framåtvändning från 15 kilos om barnet uppnått ålder o stabilitet i nacken.
    O snälla, använd inte en sk kombistol framåt, de är riktigt dåliga till det och när man använt klart den bakåtvänt (så länge det går) är den ju urvuxen även framåt, den går inte att ha längre framåt än bakåt.
  • Netha85
    Cecci78 skrev 2011-01-27 21:00:03 följande:
    O snälla, använd inte en sk kombistol framåt, de är riktigt dåliga till det och när man använt klart den bakåtvänt (så länge det går) är den ju urvuxen även framåt, den går inte att ha längre framåt än bakåt.
    Ne sonen är förliten för det ännu.

Men det är smidigt om stolen bara används någon gång ibland, dock har vi en riktig bältesstol med ryggstöd att börja använda när sonen är tillräckligt gammal.
  • Cecci78
    Netha85 skrev 2011-01-27 21:18:04 följande:
    Ne sonen är förliten för det ännu.

Men det är smidigt om stolen bara används någon gång ibland, dock har vi en riktig bältesstol med ryggstöd att börja använda när sonen är tillräckligt gammal.
    jo jag förstår vad du menar men jag skulle ju tycka att då monterar man den bakåt om den inte är urvuxen, men det är ju jag det
  • Netha85
    Cecci78 skrev 2011-01-27 22:16:18 följande:
    jo jag förstår vad du menar men jag skulle ju tycka att då monterar man den bakåt om den inte är urvuxen, men det är ju jag det
    O förhoppningsvis kommer han kunna använda den länge bakåtvänd.. =)
  • cicci85

Eftersom britax twoway är det rymligaste stolen och den som kan användas längst tid skulle jag köpa en sån. Lätt att montera och en av de billigaste att inhandla.

Svar på tråden Tips på bilbarnstol till 2 åring som är lätt att flytta?