• Novemberstjärnan

Hur bra är egentligen 13, 5 i snitt?

Jag är så stolt över mitt slutbetyg som jag lyckats knåpa ihop mig, efter att ha varit väldigt slarvig på gymnasiet och efter många terminers studerande på komvux har jag iaf ett slutbetyg... Men så kom jag på att det är ju själva snittet med slutbetyget som räknas!
    Har suttit och räknat... 13,5 i snitt. Hur bra är det på en skala?
    Hur långt klarar man sig på ett snitt som mitt?
    Är intresserad av att läsa psykologi!

Tack för ärliga svar! 

• Svar på tråden Hur bra är egentligen 13, 5 i snitt?
  • imma

Kolla antagningsstatistiken för de skolor och utbildningar du är intresserad av, så får du en bra uppfattning om hur långt ditt snitt räcker.
    På en skala? Ja, ungefär som 13,5 på skalan 0-20,0. :P

• Tecken

På en skala? Inte bra alls. För att bli antagen till psykologprogrammet krävs väldigt höga antagningspoäng, men det kanske räcker till fristående kurser i psykologi? För poängstatistik: www.vhs.se

• Bonanza

På skalan 10 (vilket ju är godkänt i alla ämnen och det lägsta i princip) till 22.5 (som väl det nya toppsnittet är?) så är det ju rätt så dåligt, tyvärr.

• riboflavin
    Novemberstjärnan skrev 2011-01-27 17:43:23 följande:
    Jag är så stolt över mitt slutbetyg som jag lyckats knåpa ihop mig, efter att ha varit väldigt slarvig på gymnasiet och efter många terminers studerande på komvux har jag iaf ett slutbetyg... Men så kom jag på att det är ju själva snittet med slutbetyget som räknas!
    Har suttit och räknat... 13,5 i snitt. Hur bra är det på en skala?
    Hur långt klarar man sig på ett snitt som mitt?
    Är intresserad av att läsa psykologi!

Tack för ärliga svar! 
    Inte jättebra, men se det från den ljusa sidan. Nu är du behörig och kan söka på ditt betyg & eventuellt göra högskoleprovet med ett bättre resultat.

Om det är med psykologi du vill arbeta så finns ju möjligheten att tänka utanför boxen. Psykologiprogrammet-inriktning idrott och arbete på Högskolan i Halmstad hade intagning på mellan 14 och 15,5 och 0,1 HP. så det går att komma in utan jättehögt snitt.

Psykologi-kandidat i luleå har inte heller höga intagningspoäng: http://www.ltu.se/edu/program/FKPSG
    (0,1 HP även där) det är en 180 p utbildning, men efter den kan man söka masterprogram om man vill.

Så om man inte stirrar sig blind på just psykologprogrammen på de stora universiteten så ska du se att det kan gå. Men gör högskoleprovet, och ge inte upp om det inte går jättebra första gången.
  • Rafael90

Psykologprogrammet i Uppsala som jag sökte till förra året hade 19+ som intagningsbetyg, eller 1.8 på högskoleprovet. Så gör du inte riktigt bra på högskoleprovet måste jag nog tyvärr säga att du är rökt. Har aldrig hört om något psykologprogram som haft så lågt som 13-15 i betyg eller 0.1 (?!?!) på högskoleprovet.

• Decembra

Grattis till slutbetyget!

I snitt är det rätt lågt, testa hp (som går att plugga till på olika sidor) om du vill in på psykologi-program.

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • riboflavin
    Rafael90 skrev 2011-01-27 20:14:21 följande:
    Psykologprogrammet i Uppsala som jag sökte till förra året hade 19+ som intagningsbetyg, eller 1.8 på högskoleprovet. Så gör du inte riktigt bra på högskoleprovet måste jag nog tyvärr säga att du är rökt. Har aldrig hört om något psykologprogram som haft så lågt som 13-15 i betyg eller 0.1 (?!?!) på högskoleprovet.
    Om du läsar lite noggrannare så är det inte psykologprogram (dvs yrkesutbildningar som genererar en psykologlicens) utan psykologiprogram-dvs utbildningar där man sen kan arbeta med psykologi i olika former jag rekomenderar TS

Ta en kik på vhs.se om du tror jag ljuger Solig 
  • Novemberstjärnan

Jag var så stolt över mina 7st mvg, 9st vg och 16st godkänt.. Och inte ett enda ig med.
    Men hade väl tänkt läsa lösa kurser och alltså inte ett helt psykologiprogram. Såg
    på någon sida att man kan lägga till 0.25 om man läst psykologi a och b? 

• Bonanza
    Novemberstjärnan skrev 2011-01-27 20:21:11 följande:
    Jag var så stolt över mina 7st mvg, 9st vg och 16st godkänt.. Och inte ett enda ig med.
    Men hade väl tänkt läsa lösa kurser och alltså inte ett helt psykologiprogram. Såg
    på någon sida att man kan lägga till 0.25 om man läst psykologi a och b? 
    Är du säker på att du har räknat rätt? Eller har du U i många ämnen? Det låter som ett lågt snitt med de betygen tycker jag?
  • Rafael90
    riboflavin skrev 2011-01-27 20:19:36 följande:
    Om du läsar lite noggrannare så är det inte psykologprogram (dvs yrkesutbildningar som genererar en psykologlicens) utan psykologiprogram-dvs utbildningar där man sen kan arbeta med psykologi i olika former jag rekomenderar TS

Ta en kik på vhs.se om du tror jag ljuger Solig 
    Jaha, jag missade att det var psykologi och inte psykolog som skulle läsas.
Svar på tråden Hur bra är egentligen 13, 5 i snitt?