• Tuss70

Akupunktur i Malmö??? Tips???

Hej!
    Inför vår tredje IVF tänkte jag nu börja med akupunktur. Jag bor i Malmö, och undrar om det är någon som känner till en bra akupunktör (heter det så???...) här. Man kan ju slå i gula sidorna, men det känns bättre att få tips av någon som testat.

Tack på förhand!

/Tuss70

• Svar på tråden Akupunktur i Malmö??? Tips???
  • Kurreburre

På IVF-kliniken Öresund står det i deras prislista att de har akupunktur. På CURAS hemsida har de en länk som heter akupunktur, men den är under uppbyggnad, men du kan säkert ringa dit och kolla med dem.

Jag har oxå funderat lite på det här med akupunktur, men vi har inte börjat med IVF, vet inte om det e lönt då.

• Tuss70

Ingen mer som har förslag?

• Katterärbäst

Jag tror att Öresundkliniken har en akupunkturbildad sjuksköterska/barnmorska på kliniken. Cura hänvisar till Lena Magnusson som finns på Geijersgatan, på Laserow-kliniken (tror jag det heter, inte säker). Hon är inte ansluten till försäkringskassan, så det kostar en slant. Kan dock dras av som "friskvård" om man har eget företag.

Jag gick först hos Lena Magnusson, men när hon blev sjuk fick jag göra resten av behandlingen hos en sjukgymnast på samma klinik - Elisabeth någonting, minns inte just nu. Den senare var ansluten till försäkringskassan, vilket gjorde det hela till en billig affär. Skulle jag göra om samma sak igen skulle jag nog välja Elisabeth.

Jag vet inte om du läst om andra i det här forumet som går till traditionella kinesiska akupunktörer, men det verkar dock vara en helt annan typ av behandling än den jag genomgick. Här var det inte fråga om att hitta obalanser i lever och kolla tungan och liknande, utan handlade enbart om att sätta nålar med elström på olika punkter.

• Katterärbäst

Akupunkturutbildad, ska det förstås vara i första meningen.

• Tuss70

Hur kan man få akupunktur-behandling genom försäkringskassan. Finns det några speciella krav man ska uppfylla?

• Katterärbäst

Det handlar inte om att DU ska uppfylla några krav, bara att den behandlande akupunktören (eller vilken vårdinstans det nu handlar om) är ansluten till försäkringskassan. Sedan är det en annan sak huruvida den sjukgymnast jag hänvisade till tar emot patienter som genomgår akupunktur i just det här syftet. Jag vet inte. Det är ju inte det hon i första hand arbetar med. I mitt fall var hon ju sjukvikarie. Men ring och fråga. Örestadskliniken (heter det tydligen, fast det står Laserow på huset) nås på telefon 16 32 00.

• Kusin Knase

Tuss: De två bästa akupunktörerna i hela Sverige, tror jag att jag kan lova, finns i Malmö resp Lund!!!

Kontakta "skriva" här på FL för info om hennes suveräna aku i Malmö; själv har jag gått hos Christer Karlsson i Lund, Florencekliniken.

Akupunktörerna som Cura och Öresund har verkar inte ha så himla lång utbildning, när jag har jämfört...

Svar på tråden Akupunktur i Malmö??? Tips???