• jonnysbrud

Hur stor är chansen att han kommer hem igen? Solskenshistorier efterlyses!

I Måndags kväll vid 23-tiden släppte jag ut våran hankatt  för en snabb ute vistelse innan vi skulle lägga oss.
    Det har nu gått lite över 2dygn och våran familjemedlem är fortfarande inte hemma. Vi har letat överallt, men vi hittar honom inte. Snön har sakta sopat bort hans tass spår och det enda vi har lyckats hitta är stora spår av något större djur gissningsvis hund, räv, varg eller lodjur på tomten. Det ser där med relativt mörkt ut.

Han har aldrig varit borta så här länge, och det gör ont i hjärtat på mig att inte veta var han är.
    Våra barn är otröstliga, de saknar sin "kisse" och undrar var han finns. Även vi föräldrar saknar honom något obeskrivligt.

Vi har underrättat förskolan, de i sin tur tittar lite extra efter våran katt när de går ut med barnen. Jag har även kontaktat de närliggande katthemmen och de har även fått fotografier, beskrivning samt kontaktuppgifter om någon skulle lämna in honom.

Polisen är även underrättade då vi anmält katten försvunnen. Vi har dessutom tagit hjälp av en större annonssida på nätet och lagt ut en efterlysning. Imorgon kommer vi kopiera ut lappar som vi kommer sätta upp i de närliggande butikerna.

Jag behöver nu lite peppning, så jag undrar om någon har en solskenshistoria, där ett bortsprunget djur mot alla odds hittar tillbaka hem välbehållen? Även tips på vad vi kan göra mer tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Hur stor är chansen att han kommer hem igen? Solskenshistorier efterlyses!
  • lopp4n

Usch vad sorgligt, hoppas verkligen han hittar hem snart igen... Min klasskompis katt släpptes ut som vanligt på morgonen för några år sedan och kom hem först fem månader senare, så visst finns det solskenshistorier Glad

• jonnysbrud
    lopp4n skrev 2011-01-27 23:59:19 följande:
    Usch vad sorgligt, hoppas verkligen han hittar hem snart igen... Min klasskompis katt släpptes ut som vanligt på morgonen för några år sedan och kom hem först fem månader senare, så visst finns det solskenshistorier Glad
    5 månader? Oj det var länge, då hade katten ett stort äventyr. Vet du om det var en hane eller hona?
  • Lizard19

Jag hade en hankatt som försvann. Han är min lilla goskatt som alltid kommer när jag ropar. En dag försvann han bara. Jag var ut å letade å kollade med grannarna.. Efter en vecka hade jag gett upp hoppet...  Någon vecka senare försvann min andra hankatt.. Nu hade jag bara honkatten kvar men hon fick vara ensam kvar..

Så en dag 5 månader senare sitter den första katten som försvann på trappen och tittar på mig med skrämda ögon. Han är välbyggd och har ett sår ovanför ögat.. Han är skärrad ett par dagar sen blir han som vanlig igen. Jag vet inte alls vart han varit å kommer väl aldrig få veta. Mina andra hankatt kom aldrig tillbaka igen..

Så nog finns de solskenshistorier...

• lopp4n
    jonnysbrud skrev 2011-01-28 00:03:15 följande:
    5 månader? Oj det var länge, då hade katten ett stort äventyr. Vet du om det var en hane eller hona?
    Det var en hane, Pepsi hette han. De tror att han var och jagade fruntimmer under den tiden (det var tidig vår), men kom hem helskinnad om än lite mager och trött Glad
  • Lenora

Hur gammal är katten?

Vår katt har förvunnit flera gånger under ett par dygn. Vi var riktigt oroliga en gång då vi precis flyttat och var oroliga att han var vilse men efter 3 dygn var han hemma igen och verkade inte ens berörd.

En väninnas katt på 4 månader som de just låtit gå ut försvann förra veckan i 5 dagar! Barnen var förtvivlade men katten kom tillbaka om än lerig och frusen.  

• Knasiga morsan

Ja jag har en rätt fin solskenshistoria!

Busan är vår lilla lilla honkatt på 4 år som för ett år sedan vid denna tiden var rätt hög-dräktig (hihi snyggt ord) och vi ville inte släppa ut henne då just för att hon var så stor och vi ville ju ha koll på henne när hon fick kattungarna. Men hon lyckades smita ut ändå och sedan var hon borta!

Vi letade och letade, och gullade och kss-kss-kss:ade och visslade och la ut mat och allt vi kunde komma på men hon kom inte hem. Och det var ju så satans kallt då! Det var ju -15 grader , snö och hemsk blåst. Varje dag tyckte jag mig höra henne på balkongen men icke det var bara önsketänkande..

1 vecka gick och jag gav inte upp hoppet, 2 veckor gick och jag började ge upp hoppet... 2½ vecka och jag intalade mig att räven hade ätit upp vår Busan.

MEN!! Hehe..

En dag ringer grannen på dörren och visar oss en liten notis i tidningen bland sälj-annonserna och det är ju en sådan liten annons! Men där stod det att en liten honkatt hade setts vid en viss gata och det var en bild och hahaha, vi skrattade genom tårarna för det var ju Busan på bild - hon har väldigt eget utseende och på bilden stod hon stolt/stroppigt och luktade på en buske..

Så vi åker dit, kvinnan visar ett halsband hon hade tagit av Busan och det var ju vår Busan allt!! Det var ett rött läderhalsband med saltvattenspärlor.. :) Så hon hade då bott under deras friggebod under dessa veckor. Rätt långt från vår gata Så vi tror hon hoppat in i en bil...

Nu är det över 1 år sedan, kattungarna föddes och växte upp och hittade nya hem och nu ligger Busan här i soffan och tvättar av sin pojkvän Måns hihi

• jonnysbrud

Jag är så glad över att ni delar med er av era solskenshistorier. Det ger mig verkligen hopp över att han kommer hem igen. De närstående jag har pratat med har sagt att han har blivit påkörd och blivit kastad i diket, att räven har ätit upp honom. Ja alla dessa "skräckhistorier", man inte vill höra.
    Så ni ger mig verkligen hopp om att han kan dyka upp vilken minut som helst.

Han är ca 1½år så han är snart i "jaga fruntimmer"-stadiet. Vi hade bestämt oss för att kastrera honom så han inte skulle "utforska världen". Men nu sitter vi här med en bokad tid men utan katt. Obestämd

• Lenora
    jonnysbrud skrev 2011-01-28 00:19:34 följande:
    Jag är så glad över att ni delar med er av era solskenshistorier. Det ger mig verkligen hopp över att han kommer hem igen. De närstående jag har pratat med har sagt att han har blivit påkörd och blivit kastad i diket, att räven har ätit upp honom. Ja alla dessa "skräckhistorier", man inte vill höra.
    Så ni ger mig verkligen hopp om att han kan dyka upp vilken minut som helst.

Han är ca 1½år så han är snart i "jaga fruntimmer"-stadiet. Vi hade bestämt oss för att kastrera honom så han inte skulle "utforska världen". Men nu sitter vi här med en bokad tid men utan katt. Obestämd
    En okastrerad hankatt kan vandra många kilometer för en läcker tjej. Det är väl ganska troligt att han lever loppan med en snygg dam just nu. Även om han inte skulle hitta tillbaka själv finns det en god chans att han blir hittad och ni kan få honom tillbaka. Har han ett halsband med ert telefonnummer?

Det är lite sent med en moralpredikan nu, men en katt som jag har haft kom i "puberteten" redan vid 8 mån.

Hur som helst, har han en tjej i sikte så kan det ta flera dagar innan han kommer tillbaka. Jag kommer att hålla tummarna för er, ingen anledning att tro att något hemskt skulle ha hänt honom än.  
  • jonnysbrud

LenoraH: Ja det är troligt att han har ett väldigt glatt liv med en snygg tjejkatt just nu. Men han kunde ju ha bjudit hem donnan istället så jag slapp vara orolig. Flört
    Han hade ett halsband fram till två dagar innan försvinnandet då ett av "hakarna" på knäppet gick sönder och det blev obrukbart. Så just nu har han inget halsband på sig. Men det är säkert som du säger att han har lite kul och att dyker upp sen när han har lekt klart. Tack för att du håller tummarna för oss så att han kommer hem.

• LJF

Min mammas devon rex som var innekatt, hade en förmåga att smita. Första gången han var borta i två dygn hade han klättrat upp i ett träd och satt på en planka uppe i trädet och vågade inte klättra ner.

Andra gången var han borta i en vecka, jag var ute och kollade överkörda katter det var inte roligt. En vecka efter att han försvann ringde det ett par ungdomar och frågade mamma om hon saknade sin katt, han hade sprungit en halv mil genom skogen innan han hade hamnat på deras trappa.

Svar på tråden Hur stor är chansen att han kommer hem igen? Solskenshistorier efterlyses!