• K C J

God o bra barnmat på burk till 18-mån

Min dotter är 1,5 år och äter ju vanlig mat. Hon äter aldrig burkar. Nu ska vi till Thailand och jag måste ju ta med mat till henne på planet samt att jag vill ha några där utifall. Vill ha tips på några bra och goda burkar (där innehållet ser ut mer som riktig mat). Så får jag köpa och prova på henne innan:)

• Svar på tråden God o bra barnmat på burk till 18-mån
  • 071001

Varför kan hon inte äta vanlig mat på planet och i Thailand då?
    Siri hade inte ätit barnmat i den åldern men testa de där 1,5 år burkarna från Semper?

• K C J
    071001 skrev 2011-01-28 10:03:36 följande:
    Varför kan hon inte äta vanlig mat på planet och i Thailand då?
    Siri hade inte ätit barnmat i den åldern men testa de där 1,5 år burkarna från Semper?
    Barn som inte fyllt två får ingen mat på planet. Visst ska hon äta maten i Thailand men det kan vara bra att ha någon burk med sig utifall man hamnar i en situation där det tar lång tid innan det blir mat. Hon är en hungrig tjej och vill ha mat pronto!
  • 071001

Får de inte äta på planet? Vad konstigt!
    Ja, men prova nån av de brukarna jag föreslog. Vill minnas att var lite mer smak på dem.

• K C J
    071001 skrev 2011-01-28 10:11:54 följande:
    Får de inte äta på planet? Vad konstigt!
    Ja, men prova nån av de brukarna jag föreslog. Vill minnas att var lite mer smak på dem.
    Sådana är reglerna... Då kollar jag Sempers. Tack!
  • karet

Kan varmt rekommendera Sempers "lax, potatis och örter" och "moussaka".

• 071001

Trodde att det gick att beställa mat till alla resenärer och vid 2 år sitter de ju t.o.m på egen plats. Den regeln har nog inte alla för Siri har ätit mat på plan men vi har bara flugit reguljärt än så länge.

• Alexi

Lasagne funkade bra från 15-månadersburkarna. Fast dottern började rata alla burkar helt när hon närmade sig 1,5 så du får nog verkligen testa dem hemma först.

Men annars kan du ju bara ta med plockmat i en burk, det gjorde vi till vår dotter när vi flög och hon var i den åldern. Kalla köttbullar, smörgås och liknande, är ju dessutom mycket mindre kladdigt plus att det sysselsätter henne längre.

• K C J
    071001 skrev 2011-01-28 10:22:53 följande:
    Trodde att det gick att beställa mat till alla resenärer och vid 2 år sitter de ju t.o.m på egen plats. Den regeln har nog inte alla för Siri har ätit mat på plan men vi har bara flugit reguljärt än så länge.
    Vi åker charter och då är det så att barn som inte fyllt två får sitta hos föräldrarna. Sen får de ingen mat. Har rest tidigare med vår äldre tjej och även då var det så. OM det finns plats så får man väl sätta henne i egen stol. Tror även att andra regler gäller reguljärt.
  • K C J
    karet skrev 2011-01-28 10:22:46 följande:
    Kan varmt rekommendera Sempers "lax, potatis och örter" och "moussaka".
    Tack, då ska jag testa dem!
  • Lumo

Visst är det sjukt att de inte får mat under 2? Min son är snart två o ska innan dess flyga 5,5 h till kanarieöarna. Vi kommer låta han äta av vår mat o ta med lite snacks, kex, frukt mm. Vi får väl hungra lite. Tror även man kan prata med flygvärdinnorna på planet o be om ev mat. De brukar vara hjälpsamma om de har något över. Man brukar ju även få fritt med bröd som man som vuxen kan äta.

Vår son är dessutom väldigt lång (nästan 1m) o väldigt vild o det irriterar mig massor att vi inte ens får betala för egen plats till honom. Vi kan ju ha honom i knät vid luft/landning om de skulle föredra det. Men att ha en vild långskånk i knät i nästan 6 h fattar jag inte hur det ska gå... Stackars de som sitter bredvid... Har som tur var betalat några hundra för platser med mer benutrymme!

Men så är det väl med charter. Har hört att man får köpa plats på reguljärflyg...

• K C J
    Alexi skrev 2011-01-28 10:29:20 följande:
    Lasagne funkade bra från 15-månadersburkarna. Fast dottern började rata alla burkar helt när hon närmade sig 1,5 så du får nog verkligen testa dem hemma först.

Men annars kan du ju bara ta med plockmat i en burk, det gjorde vi till vår dotter när vi flög och hon var i den åldern. Kalla köttbullar, smörgås och liknande, är ju dessutom mycket mindre kladdigt plus att det sysselsätter henne längre.
    Funkade det alltså att plocka med sådan egen mat i en burk? Trodde bara att det var förseglade burkar, tetror mm som klarade säkerhetskontrollen.
  • Alexi
    K C J skrev 2011-01-28 10:35:11 följande:
    Funkade det alltså att plocka med sådan egen mat i en burk? Trodde bara att det var förseglade burkar, tetror mm som klarade säkerhetskontrollen.
    Jag har för mig det, fast kommer inte ihåg exakt vad vi hade med (just köttbullarna kanske var när vi åkte tåg). Men som jag förstått det så kan de kräva att du själv smakar på maten men barnmat har du rätt att ha med och det kan ju inte vara krav på just burkmat då.
  • HeartsOnFire

Hmmm jag undrar vilket flygbolag ni ska flyga med...
    När vi åkte till Mallorca för två år sedan med vår son som då var 1 år och 4 månader så beställde vi ingen mat till honom utan bara till oss två vuxna. Han fick en påse gratis på flygplanet. I påsen fanns det vatten, en fruktpuré, en banan och russinpaket.
    Vi åkte med Thomas Cook Airlines och infon om vår sons mat stod på sidan när vi bokade resan...när man skulle välja om man ville ha mat på flyget...eller om det stod där faktan om maten var.
    Kolla med flygbolaget som ni ska åka med om det "ingår" någon mat till ert barn.

• Lumo

Det är Apollo, inte flygbolaget tror jag som satt reglerna då de verkar gälla oavsett flygbolag. Infon säger :ingen mat till småbarn...

• MintMint

Hipp har barnmat för lite större barn. De har bl.a en lasagne som det står 1-3 år på, lite större förpackning. "Pasta junior" står det på den. Min 2½-åring äter den ibland, när det blir lite bråttom med mat. Han har aldrig varit särskilt förtjust i barnmatsburkar överhuvudtaget, men just HIPP funkar i nödfall. (De smakar dessutom mer som riktig mat än vad Sempers gör, tycker jag.)

http://www.hippbarnmat.se/subpage.aspx%3Fid=283.html

• MintMint
    MintMint skrev 2011-01-30 09:47:59 följande:
    Hipp har barnmat för lite större barn. De har bl.a en lasagne som det står 1-3 år på, lite större förpackning. "Pasta junior" står det på den. Min 2½-åring äter den ibland, när det blir lite bråttom med mat. Han har aldrig varit särskilt förtjust i barnmatsburkar överhuvudtaget, men just HIPP funkar i nödfall. (De smakar dessutom mer som riktig mat än vad Sempers gör, tycker jag.)

www.hippbarnmat.se/subpage.aspx%3Fid=283.html
    Länken blev lite fel: http://www.hippbarnmat.se/images/sortiment/produkter/45535_lasagne_liten.jpg
  • Woodgrove

Det brukar gå att köpa till mat till barn under 2 år på plan. Kostar runt en 100-lapp. Det gjorde alltid vi innan hon blev 2 år. 

Svar på tråden God o bra barnmat på burk till 18-mån