• vicki 83

en tråd för oss med barn som har tal svårigheter

Har en underbar son som är 3 1/2 år,han är en aktiv pojk. Han har utvecklats "normalt" vad gäller allt utom just talet. Han har aldrig riktigt försökt härma ord man har sagt. För ca ett år sen så började han härma ljud,tex bilar,och djur läten.
    Han har ett ordföråd på ca 20-25 ord.
    Han kom själv på att man kan göra sig förstådd med hjälp av tecken,så logopeden vi har kontakt med tyckte vi skulle införa tecken som stöd,vilket har funkat bra. Han har nu kommit på att han med hjälp av de ord och tecken han kan,kan sätta ihop meningar.
    Han är välidgt social och utåt och försöker hela tiden få kontakt med nya kompisar,vilket funkar jättebra.
    Logopeden tror nu att det är pga nåt motoriskt som gör att han inte pratar så mycket. har fått massa övningar vi ska göra osv.
    Hade gärna velat komma i kontakt med fler föräldrar som har barn med någon typ av talsvårighet,och få höra hur ni har det och vad n gör för att hjälpa era barn!

• Svar på tråden en tråd för oss med barn som har tal svårigheter
  • Smultron81

Hej! Min pojk på 2,5 pratar nästan inte alls. Han har till nyligen bara sagt mamma, öh, voff, Ang(pang) i princip. Men nu Har det faktiskt hänt nåt han Har börjat säga Ka Ka och ga ga. Dessutom napp o pappa. Han Har ju inte nåt eget språk heller som lillasyster som pratar massor i olika nyanser o så. Man märker ju verkligen skillnaden. Har vart hos logoped men tyckte inte det gav så mycket. Ska börja med takk bara vilket vi redan börjat med lite grann. Sen Har han precis börjat köra med bilar men han låter inget. MedAns lillasyster Har gjort det länge o dessutom säger brum brum.

• sarsparis

Min son som är 3 träffade en logoped första gången förra veckan. Han har ett litet ordförråd men inser att han ändå kan ganska många ord när vi började bocka för på en lista vi fick med oss. Däremot kan han inte sätta ihop ord mer än dä bil, kom mamma, mm.  Vi ska också börja införa stödtecken. 5 i veckan sa logopeden. Ord som vi oftar använder. Tycker bara att det är så himla svårt att komma på ord. Äta och tåg  och sova har vi börjat med och han är helt med på noterna. har ni nåt tips på andra bra ord? Vissa ord kan han redan säga, de behöver man väl inte sätta tecken på eller?
    han förstår allt man säger och hänger med jättebra. I motoriken är han precis som sina jämnåriga om inte bättre på vissa saker.

Logopeden har pratat med förskolan och de tänker nu ta in deras specialpedagog vilket säkert blir jätte bra. Tanken är att hon förs ska komma och observera honom och sen kunna ge oss råd och stöd tillsammans med logopeden. Det som känns lite jobbigt är att förskolan nog inte är helt med på noterna. De säger att de är det men jag tror faktiskt inte det. Så det blir jättebra att speicalpedagogen kommer in, hon hon hade dessutom  specialutbildning just på språket.

• Mosaik
    sarsparis skrev 2011-01-29 17:50:29 följande:
    Min son som är 3 träffade en logoped första gången förra veckan. Han har ett litet ordförråd men inser att han ändå kan ganska många ord när vi började bocka för på en lista vi fick med oss. Däremot kan han inte sätta ihop ord mer än dä bil, kom mamma, mm.  Vi ska också börja införa stödtecken. 5 i veckan sa logopeden. Ord som vi oftar använder. Tycker bara att det är så himla svårt att komma på ord. Äta och tåg  och sova har vi börjat med och han är helt med på noterna. har ni nåt tips på andra bra ord? Vissa ord kan han redan säga, de behöver man väl inte sätta tecken på eller?
    han förstår allt man säger och hänger med jättebra. I motoriken är han precis som sina jämnåriga om inte bättre på vissa saker.

Logopeden har pratat med förskolan och de tänker nu ta in deras specialpedagog vilket säkert blir jätte bra. Tanken är att hon förs ska komma och observera honom och sen kunna ge oss råd och stöd tillsammans med logopeden. Det som känns lite jobbigt är att förskolan nog inte är helt med på noterna. De säger att de är det men jag tror faktiskt inte det. Så det blir jättebra att speicalpedagogen kommer in, hon hon hade dessutom  specialutbildning just på språket.
    bok
    leka
    bada
    sova
    godis
    tv
    bil
    båt

Alltså alla ord han kan tänkas behöva för att kunna framföra önskemål, behov och viljor.
    Allt han behöver i leken
    Olika djur
    Färger
    Persontecken, alltså tecken på personer han inte kan säga namnet på, kompisar, fastrar, syskon, förskolepersonal.
    Man använder ett tecken som man kopplar ihop till personen, tex: Om han har en fröken med glasögon så kan dennes persontecken vara glasögon.
    Har han en kompis som har röd som favoritfärg så kan dennes tecken vara röd.
    En faster som älskar hundar så kan hennes persontecken vara hund. osv osv......
  • sarsparis
    Mosaik skrev 2011-01-29 21:43:11 följande:
    bok
    leka
    bada
    sova
    godis
    tv
    bil
    båt

Alltså alla ord han kan tänkas behöva för att kunna framföra önskemål, behov och viljor.
    Allt han behöver i leken
    Olika djur
    Färger
    Persontecken, alltså tecken på personer han inte kan säga namnet på, kompisar, fastrar, syskon, förskolepersonal.
    Man använder ett tecken som man kopplar ihop till personen, tex: Om han har en fröken med glasögon så kan dennes persontecken vara glasögon.
    Har han en kompis som har röd som favoritfärg så kan dennes tecken vara röd.
    En faster som älskar hundar så kan hennes persontecken vara hund. osv osv......
    Är det bra att sätta tecken på ord han redan kan säga? Färger och djur var ett bra tips hoppas dom tecknena finns med i häftet bara, går de att hitta på nätet annars?
  • Mosaik

ja alltså vår son har ju ett annat handikapp och till honom tecknar vi även de få ord han kan säga, man får ju ett bättre flyt i tecknena då.
    Men kanske det är onödigt för din son, vet faktiskt inte. Kanske bättre att lägga energin på de ord han inte kan säga på annat sätt än tecken. Fråga er logoped vad hon/han tycker.

Har ni nån teckenbok?
    Jag rekomenderar dig att gå in och kika på

hattenforlag.se   (finns massvis av teckenböcker och annat teckenmaterial som är bra att ha)  Om du blir medlem och beställer något så får du välja en bonusgåva, tex ett teckenlexikon.

babblarna.se       (ljudträning och teckensagor)

Vi går ju på habiliteringen och genom dem har vi fått en cd med teckenbank, finns alla ord man kan tänka sig. Kanske man inte får det utskrivet som hjälpmedel när man "bara" har en vanlig logoped som inte är genom hab.'

Kolla biblioteket, de har en avdelning för tecknande barn, barnböcker, dataspel och allt möjligt.
    De har säkert vanliga teckenlexikon att låna ut också.
    Man blir ju ganska begränsad av bara något häfte med tecken.

• sarsparis

Tack för tipsen, babblarna tipsade logopeden också om, sonen älskar filmen där man hälsar på :) Ska ta en sväng till bibblan också.

• vicki 83

vi gör inte tecken för det han sägerutan har lagt energin på det han inte kan förmedla,
    sen har vi börjat med tecken som
    ledsen
    glad
    arg 
    busa
    mjölk
    vatten
    smörgås
    färger
    olika frukter

men det e fortfarande lite ovant men tycker att min son vågat försöka tala mer sedan vi började med detta

babblaran rekomenderade våran logoped oxå,funderar på att beställa lite sånt "material" från nätet.

Min son har väldigt mycket tonfall,just språke som saknas

• oktober10

Hej,

Jätteglad över att hitta denna tråd. Har en son på 2 år och 4 månader. Han har just lärt sig säga mamma. Det är det första riktiga ordet. Han gör också en del djurläten och härmar bilar, helikopter m.m. Han förstår allt man säger men han härmar inte alls. Tycker det är så konstigt att han tex istället för muu (för ko) säger bara mmm. Eller istället för voff (för hund) bara gör ett skall-liknande läte. Någon som har erfarenhet av barn med hörselnedsättning och hur de låter?
    Han tycker det är jobbigt med för många barn, ljud omkring sig och drar sig då undan, men är annars en glad pojke med stor humor och påhittighet. Någon som har erfarenhet av barn som varit väldigt sena med talet men senare kommit ikapp? Är så otroligt orolig för min pojke just nu och vill väldigt gärna höra mer från alla med erfarenhet av liknande.  

• Anubisa
    oktober10 skrev 2011-02-08 23:12:37 följande:
    Hej,

Jätteglad över att hitta denna tråd. Har en son på 2 år och 4 månader. Han har just lärt sig säga mamma. Det är det första riktiga ordet. Han gör också en del djurläten och härmar bilar, helikopter m.m. Han förstår allt man säger men han härmar inte alls. Tycker det är så konstigt att han tex istället för muu (för ko) säger bara mmm. Eller istället för voff (för hund) bara gör ett skall-liknande läte. Någon som har erfarenhet av barn med hörselnedsättning och hur de låter?
    Han tycker det är jobbigt med för många barn, ljud omkring sig och drar sig då undan, men är annars en glad pojke med stor humor och påhittighet. Någon som har erfarenhet av barn som varit väldigt sena med talet men senare kommit ikapp? Är så otroligt orolig för min pojke just nu och vill väldigt gärna höra mer från alla med erfarenhet av liknande.  
    Jag har en son som också är 2 år och 4 månader och inte säger många ord. Precis som din son så säger han inte vov utan gör ett mer hundliknande läte/skall. Tycker det är konstigt när man alltid har läst just "vovven säger vov" osv. Men han låer mer som "mmHmm" eller något sånt där han ser en hund. Han tycker också det är jobbigt med för många barn och på dagis har det hänt att han antingen drar sig undan eller blir frustrerad. Jag är såklart jätteorolig också för min son och tänker på det här hela tiden...är så jobbigt när mangooglar runt på internet om sen språkutveckling och läser om både den ena och andra diagnosen..
  • vicki 83
    Anubisa skrev 2011-02-11 22:03:17 följande:
    Jag har en son som också är 2 år och 4 månader och inte säger många ord. Precis som din son så säger han inte vov utan gör ett mer hundliknande läte/skall. Tycker det är konstigt när man alltid har läst just "vovven säger vov" osv. Men han låer mer som "mmHmm" eller något sånt där han ser en hund. Han tycker också det är jobbigt med för många barn och på dagis har det hänt att han antingen drar sig undan eller blir frustrerad. Jag är såklart jätteorolig också för min son och tänker på det här hela tiden...är så jobbigt när mangooglar runt på internet om sen språkutveckling och läser om både den ena och andra diagnosen..yc
    Min son drog sig ofta undan på dagis och var gärna med de vuxna. Allting vände när vi började införa tecken som stöd(som logopeden rekomenderade). Inte alls i syfte att ersätta språket utan som ett stöd till språket. det kändes som hans självförtroende växte och han vet att han faktiskt kan göra sig förstådd. så nu ca 3 månader senare har han hittat massa "bästisar" på dagis och är verkligen med i gruppen och gör sig förstodd med de ord och tecke han lärt sig,och han vågar nu ta för sig mycket mer!
    Tycker oxå det känns som språket kommit lite mer också. men visst e man orolig! man vill ju att ens barn ska utvecklas "normalt"
Svar på tråden en tråd för oss med barn som har tal svårigheter