• lullelulle

Tvättar ni nya kläder innan de används?

Svara ärligt tack!
    Och...hur farligt kan det vara att inte göra det om ens barn inte lider av känslig hud. Har hört talats om gifter osv...berätta gärna hur du ser på det hela!

• Svar på tråden Tvättar ni nya kläder innan de används?
  • augustisten

Eftersom jag själv är känslig för nya kläder (har fått åka in akut och få betapred ett otal gånger) tvättar jag allt. Möjligen med undantag för ytterkläder... (men mössor tvättar jag alltid efter att jag blev väldigt dålig efter att ha svettats i en ny mössa en gång).

Allergier är ju ofta ärftliga så även om ungen idag inte är så känslig finns ju risken att han blir det.

• lullelulle

Tack för era svar. Verkar vara väldigt olika hur man gör. Jag kan känna att det finns en viss hysteri kring detta. Känner själv väldigt dåligt samvete när jag inte tvättar hans kläder, men om sanningen ska fram så orkar jag tammetusan inte. Gjorde det i början men nu när han är snart ett halvår så brukar jag slarva! Har inte märkt något på hans hud eller så.

Hade självklart tvättat om jag själv var allergisk för nya kläder, men varken jag eller hans pappa är känslig mot sådant.

Ni som pratar om gifter- vad för typ av gifter och hur mycket? känns som det finns gift i ALLT nuför tiden. vars går gränsen?

• La Lola

Självklart (för mig)!!!
    Här tvättas allt nytt oavsett vem de är till.

Förutom ytterkläder.

Jag tycker det är skitäckligt med nya kläder som inte tvättats innan de används.
    Förutom att de är fullproppade med kemikalier så stinker de o man har ingen aning om vem som tagit i plaggen eller provat de innan.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    lullelulle skrev 2011-01-28 13:58:09 följande:
    Tack för era svar. Verkar vara väldigt olika hur man gör. Jag kan känna att det finns en viss hysteri kring detta. Känner själv väldigt dåligt samvete när jag inte tvättar hans kläder, men om sanningen ska fram så orkar jag tammetusan inte. Gjorde det i början men nu när han är snart ett halvår så brukar jag slarva! Har inte märkt något på hans hud eller så.

Hade självklart tvättat om jag själv var allergisk för nya kläder, men varken jag eller hans pappa är känslig mot sådant.

Ni som pratar om gifter- vad för typ av gifter och hur mycket? känns som det finns gift i ALLT nuför tiden. vars går gränsen?
    www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Faktablad/FbKemikalieritextilierApril09.pdf
  • La Lola
    Tant Green skrev 2011-01-28 13:01:06 följande:
    Alltid (förutom ytterkläder), både mina och dotters, jag tycker de luktar så illa annars. Fast jag är tveksam om det egentligen räcker med 1 tvätt för att bli av med några gifter?
    Nä, eg krävs det uppåt 10 tvättar men en tvätt är ju bättre än ingen alls.
  • Oleanna

Ja, tvättar altid kläder innan.

• Jordgubbssmak

Till mig själv gör jag aldrig det, kläderna är alltid som allra snyggast innan första tvätten tycker jag!

Till mina två första barn som nu är 16 o 18 gjorde jag det aldrig och de har inte fått några hudproblem.

Nu är det ju mycket mer prat om att det är farligt och att man ska osv så med min sista lille bebis gjorde jag det med eventuellt något litet undantag. Nu är han 1 och jag börjar nog bli lite mer slarvig med det.

Min man tvättar ALLT innan han använder det första gången, och jag tvättar handdukar och lakan innan första använding för de är så stela och äckliga annars.

• mmylove

Har jag aldrig gjort!
    Bara sängkläder för dem tycker jag är mycket skönare att sova i om dem är tvättade! 

• La Lola
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-28 14:03:54 följande:
    Men försvinner dessa kemikalier och gifter verkligen av en tvätt i 40 grader?
    Gradantalet tror inte jag spelar nån roll....det är nog genom själva tvättningen som man får bort mycket av de....
  • Cornellia

Har aldrig gjort.

Men nu när jag får barn kommer jag nog tvätta kläderna innan användning, och dessutom i så stor utsträckning som möjligt köpa ekoligiska barnkläder.

• ananda74

Jag tvättar alltid barnets nya kläder först och sen jag fick barn har jag även börjat tvätta mina egna nya kläder också. Jag hörde ett reportage på radio om nån som hade besökt HMs lager och hade sett personalen gå omkring i "rymddräkter" och handskar för att inte komma i kontakt med alla ämnena på kläderna. Sen har man ju läst om alla indier som dör av färgningsmedlen de jobbar med när de jobbar för väst-företag.  Detta plus att jag är ganska medveten av mig om kost, ekologi osv gör att jag väljer att tvätta först.

• BeatriceN86

Sonens kläder tvättas alltid innan användning, och mina kläder tvättast oftast innan användning. Dels för att jag tycker det känns lite småäckligt när massa andra människor har provat kläderna, och sen kliar det ju en hel massa om man inte tvättar innan användning.

• sarsparis

Tycker det är ohygieniskt att inte tvätta alla kläder, sängkläder, filtar mm. Skulle aldrig lägga mig och sova i nya otvättade sängkläder eller än mindre ta på mig nya otvättade kläder.

Dessutom innehåller textilier överskottsfärg som försvinner vid tvätt. Även om man inte har ett barn som är känslig kan de utveckla en känslighet med åren. själv blev jag känslig mot diverse olika tvättmedel, hudkrämer mm när jag vara vuxen. Om det sen beror på otvättade kläder, parfymerat tvättmedel är ju svårt att sia om såklart.

• mapo51

Jag tvättar alla kläder innan de används, enda undantaget är ytterkläder till mig själv som jag inte alltid är så noga med. Det gäller framför allt vinterytterkläder som sällan kommer i kontakt med huden. Men jag försöker tvätta de också just pga kemikalierna.

Till barnen så tvättar jag ALLA kläder innan de används. De har båda känslig hy och store grabben har reagerat både på tvättmedel och sköljmedel så där är vi extra noga. Lille grabben ärver mycket av store grabben, men jag har tvättat de kläderna också när jag tar ner dem från vinden.

Svar på tråden Tvättar ni nya kläder innan de används?