• LiLe81

för mycket sömn?

Hej! har en dotter som är 11 veckor, jag tycker att hon sover för jämnan. Är vaken som längst  1-1 1/2 tim sen sover hon ibland bara 40 min men kan även sova två tim i stöten. på natten vaknar hon var tredje timme för att äta sen somnar hon om. På dagen äter hon tätare,jag erbjuder henne ofta bröstet. Var inte så längesen som jag hade en liten,storasyster blir snart två. kan inte minnas att hon sov så här mycket eller så gjorde hon det... Hur länge brukar dom vara vaken innan dom sover igen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 14:01
    måste tillägga att hon går upp ivikt som hon ska..

• Svar på tråden för mycket sömn?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Under första halvåret sover de flesta barn mellan 14-16 timmar per dygn. Fördelningen skiftar ofta något, men att sova mellan 8-12 timmar på natten brukar de flesta göra (naturligtvis med avbrott för mat). Vid tre månader och framåt sex månader sover många barn tre längre pass på dagen. 

Min erfarenhet är att alla barn efter "ettan", upplevs sova mer totalt, men också mer oregelbundet. Förmodligen för att man inte ger dem samma uppmärksamhet som första barnet. Dessutom har de, av naturliga skäl, mer liv och rörelse omkring sig, vilket gör att de kan behöva smälta mer intryck = sova oftare.  
    Kom dock ihåg att dessa barn mår lika bra för det ;)

Med tanke på att hon går upp i vikt och äter regelbundet  så skulle jag tro att hon sover "lagom". Men är du orolig över hennes sömn, så kan du under några dagar försöka komma fram till om det ter sig ganska lika (i rytm och mängd). 

Önskar du få mer struktur kring hennes sov och vaken-perioder kan du påverka det till viss del. Hon börjar närma sig den ålder då de kan anta en viss form av rutiner. Det innebär att man kan påverka hennes vakentider genom att sjunga, leka och prata med henne till exempel. För att hjälpa henne sova längre kan de dock krävas lugn och ro omkring henne. 

MVH Christine 

Svar på tråden för mycket sömn?