• Anonym (K)

Hur mycket är "normalt" att vabba och hur mycket vabbade du under förra året?

Jag har två barn, fortfarande rätt små, båda går på dagis med vad det innebär med smittor och sjukdomar.

Jag fick höra av chefen att "du har ju väldigt sjuka barn", något jag inte håller med om.

Så nu undrar jag: hur mycket är "normalt" att vabba vaje månad och när blir det "mycket"?

Följdfrågan är också: Hur mycket vabbade du under förra året (kolla utbetalda dagar på FK) och hur gamla är barnen?

• Svar på tråden Hur mycket är "normalt" att vabba och hur mycket vabbade du under förra året?
  • Kazeer

För vår 1-åring (född jan-10) tog jag ut tillfällig föräldrapenning i ca 40 dagar och maken ca 30 dagar under 2010.

För vår snart 4-åring (född mars-07) tog vi inte ut någon tillfällig föräldrapenning alls. Om allt hade varit "som vanligt", d v s att vi föräldrar hade jobbat båda två, så uppskattar jag att vi hade behövt ta ut kanske 5-6 dagar för honom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • E81

Oj, vabbar du varje månad? Det där är väl iofs helt olika! Vissa barn blir sjuka oftare än andra, så är det ju bara.  Vi kanske hade totalt 4 st VAB-perioder med honom förra året. Högst kanske 10-15 dagar. Han är född 2006.

*Anton* 19/6-06
  • Anonym (K)

Nej, jag har inte vabbat varje månad, jag menade mest som ett snitt för att göra en uppskattning. Vissa månader har ju varit värre än andra när barnen har smittat varandra.

• jessamy

Jag tror vi totalt tog ut 7 dagar förra året. Dottern började på dagis i januari. men då har vi haft "tur" att vi båda arbetade skift och har lyckats pussla utan VAB.

• Anonym (K)
    jessamy skrev 2011-01-28 16:43:25 följande:
    Jag tror vi totalt tog ut 7 dagar förra året. Dottern började på dagis i januari. men då har vi haft "tur" att vi båda arbetade skift och har lyckats pussla utan VAB.
    Det kunde vi göra tidigare när maken jobbade skift. Och då märks det ju inte lika mycket.
  • Anonym (K)
    Kazeer skrev 2011-01-28 16:33:16 följande:
    För vår 1-åring (född jan-10) tog jag ut tillfällig föräldrapenning i ca 40 dagar och maken ca 30 dagar under 2010.

För vår snart 4-åring (född mars-07) tog vi inte ut någon tillfällig föräldrapenning alls. Om allt hade varit "som vanligt", d v s att vi föräldrar hade jobbat båda två, så uppskattar jag att vi hade behövt ta ut kanske 5-6 dagar för honom.
    Och vad anser du om antalet dagar? Normalt? Mycket?
  • jessamy

Nej men vi har nog haft "tur" också. Dottern har varit sjuk totalt i 3 omgångar förra året. Och det är under dessa omgångar vi har vabat.
    När det har varit dessa "extra dagar". Du vet 24 timmar feberfri, 48 timmar kräkfri etc så har min mamma eller min farmor ställt upp mycket så att vi har kunnat arbeta istället.

Men dom får ju bara inse att man är hemma mycket när barnen är små! Annars får väl cheferna ringa dagis och fråga då.

• Anonym

Född -07 var sjuk varannan till var tredje vecka första hösten-våren när hon började på förskola. Året efter minst en gång i månaden. Med sjuk menar jag att hon var så sjuk att vi var tvungna att ha henne hemma. Tredje året nästan varje månad. 
    född -09 började på förskola i höstas, har varit sjuk en gång.

Men vi har kunnat pussla ganska bra, jag har tagit ut VAB för kanske 5-10 dagar, maken 20 sedan första barnet började på förskolan. Detta har fungerat tack vare att när jag jobbade kunde vi saxa arbetsstiderna då jag jobbar väldigt oregelbundet och mycket helg, maken kan flexa och jobba hemifrån. Sen har vi varit föräldralediga, då behöver man ju sällan ta ut VAB. Och nu studerar jag = tar inte ut VAB, förskjuter pluggtiden, eller så jobbar maken hemifrån.
    Om vi haft annorlunda situation hade nog inte VAB-dagarna räckt till med första barnet, då vi lätt hade kommit upp i 10 dagar per månad. 

• Kazeer
    Anonym (K) skrev 2011-01-28 16:45:38 följande:
    Och vad anser du om antalet dagar? Normalt? Mycket?
    För 4-åringen, som var den som gick på förskolan under förra året, var det lite i sjukdomar jämfört med första året han gick i förskola.

För 1-åringen är det svårt att tala i termer som "normalt" och "mycket". Han föddes prematur och tillväxthämmad och var inskriven i en månad på neonatal och under den tiden gick både jag och maken på tillfällig föräldrapenning. Sedan opererades han två gånger vilket innebar ytterligare några dagar med tillfällig föräldrapenning för mig.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • jeeri74

Vi vabbar inte mycket/har friska barn, men förra året tog vi tillsammans och för bägge barnen ca 20 dagar (på hela året) . Då fick bägge vattkoppor i varsin omgång, så fem dagar per barn. Dessutom opererades dottern och var sjukskriven en vecka, så fem dagar där. Annars var det mest strödagar då de var extra trötta eller lite förkylda.

Svar på tråden Hur mycket är "normalt" att vabba och hur mycket vabbade du under förra året?